Napi 2,25 milliárd csésze kávé
Az őrölt kávénak vannak kihívói, de nálunk még mindig ez a legnépszerűbb
Az Euromonitor Report on Coffee legfrissebb felmérése szerint a világ teljes melegitalpiaca 137 milliárd dollár. Ennek több mint fele (79 Mrd dollár) a kávéból származik. Ha a mennyiségi adatokat vizsgáljuk, világviszonylatban teából többet iszunk (321 milliárd liter), mint kávéból (172 milliárd liter), de bevétel tekintetében az utóbbi hoz többet a forgalmazóknak. Olaszország első számú kávéja, a Lavazza mára a világ egyik legjelentősebb melegital-
forgalmazó vállalatává vált.
Lavazza:
120 év családi történelem
Az 1895-ben Torinóban alapított olasz kávépörkölő cég négy generáció óta a Lavazza család tulajdona. A kávépörkölés szegmensében jelenleg a világ hatodik legnagyobb szereplőjének számító társaság több mint 90 országban van jelen, 3000 embernek ad munkát, termelése mintegy 60%-át pedig exportálja. A cég 2016-ban 1,9 milliárd eurós forgalmat ért el, 29%-kal növelve a forgalmát az előző évhez képest.
A Lavazza elsőként készített a piacon kávékeveréket, azaz kombinálta egymással a különböző földrajzi térségekből származó kávéfajtákat. A mai napig ez a Lavazza legtöbb termékének a megkülönböztető jegye. A vállalat 25 év tapasztalattal rendelkezik a kapszulás kávéfőzőrendszerek és termékek gyártása, illetve értékesítése terén is, és minden piaci szegmensben jelen van: az otthoni, a vendéglátóipari és az irodai kávékészítés terén egyaránt. A cég számára kiemelkedően fontos az innováció, a VITA űrexpedíció legénységét például Lavazza kávé várta a Nemzetközi Űrállomáson.
A Lavazza aktív résztvevője a sport világának is, támogatja a Grand Slam tenisztornákat, emellett elkötelezett támogatója a művészetnek és a kultúrának. Olyan rangos múzeumokkal működik együtt, mint a New York-i Guggenheim Múzeum vagy a velencei Musei Civici Veneziani. A Lavazza a tökéletesség és kutatás iránti folyamatos elkötelezettsége teljes harmóniában van a csúcsgasztronómiával. Együttműködik világszerte ismert séfekkel, emellett több fontos gasztronómiai rendezvény hivatalos partnere.
Magyarországon inkább otthon kávézunk
Magyarországon a kávé beszerzésének forrása évek óta változatlan: a többség a hipermarketekben vásárol, ezután következnek a diszkont áruházak, majd a kisebb üzletek. A vásárlók több mint a fele már a bevásárlólista elkészítésekor tudja (56%) milyen kávét fog vásárolni, 26% azonban a bevásárláskor dönt a márkáról. Az ár a legfontosabb szempont a választásban, és csak ezután jön a kávé íze, illetve a minősége. A Lavazza számára a legfontosabb értékesítési csatorna (forrás: Hungary overview, Nielsen, 2017) a hipermarket, az értékesítés 64%-a innen származott – ismertette Matskási Zoltán, a Lavazza kávék kizárólagos hazai forgalmazója, a Coca-Cola HBC Magyarország operatív marketing vezetője.
A kávépiacon az elmúlt egy-két évben Magyarországon is az alacsony növekedési környezet volt a jellemző. A gyártó és a kiskereskedő a volumen megtartásával foglalkozott, ami folyamatos akciókat eredményezett. Csökkent a médiaköltés, visszafogták a márkaépítésre fordított összegeket és nem utolsósorban az innováció támogatását. Ez mind helyet biztosított az új versenytársaknak, valamint a kiskereskedelmi saját márkák előretörésének.
A legfrissebb adatok (Nielsen, 2017) szerint a kávéeladás közel 50%-a még mindig az őrölt kávéból származik, bár a pörkölt kávé és a kapszulás kávé eladási volumene folyamatosan növekszik, az őrölt kávéé pedig csökken. A kapszulás kávé hazánkban 10 éve érhető el.
A vásárlók egyre inkább kedvelik a saját márkás termékeket, amely a teljes piacra vetítve 28%-os részesedést jelent. Ennek elsődleges oka a kedvezőbb ár. A magyar kávéfogyasztók többsége (85%) leginkább az eszpresszót kedveli.
Természetesen a kávéfogyasztási szokások is folyamatosan változnak. Az X- és az Y-generációk új ízeket, új keverékeket és alternatív italgyártási módokat keresnek. Várhatóan a kávé, tea és növényi alapú italok természetes, nem édesített és funkcionális főzött italai lesznek a befutók – tette hozzá Matskási Zoltán. (x)
operatív marketing vezető
Coca-Cola HBC Magyarország
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Kánya Kata: mindenki felelős a saját életéért!
Kánya Kata nem kér a titulusokból, abban hisz, hogy mindenkit…
Tovább olvasom >Új távlatokat nyit a rovarfehérje-iparban az Agroloop és a FreezeM együttműködése
Az Agroloop takarmánycélú lárvatenyésztési és takarmányalapanyag-előállítási tevékenysége egy teljesen új…
Tovább olvasom >Felelős e-kereskedelmet várnak el a lengyel vásárlók
A lengyel vásárlók egyre inkább elvárják az online boltoktól a…
Tovább olvasom >