Nagyot fejlődött az elmúlt évtizedben a pálinka ágazat

Szerző: trademagazin Dátum: 2010. 03. 19. 00:06

A hazai pálinka ágazat tavaly is eredményes volt, 600 ezer hektoliterfok párlatot állítottak elő a főzdék, marketingre azonban kevés a pénz – mondta Panyik Gáborné, a Pálinka Céh Egyesület elnöke az MTI-nek a Destilata 2010 díjátadóján.

Az előállított pálinka csaknem 90 százaléka bérfőzet volt, míg a kereskedelmi főzet aránya 11 százalék körüli. A bérfőzdéknél egy család fogyasztásának megfelelő mennyiséget lehet főzetni, mely nem kerülhet kereskedelmi forgalomba. A kereskedelmi főzdék pálinkája zárjeggyel ellátva, adózva kerül a forgalomba.
Eltérő a kétféle főzés után megfizetendő jövedéki adó mértéke is: a bérfőzésé a kereskedelmi főzés fele. Panyik Gáborné felhívta a figyelmet arra, hogy 2015-re egységesíteni kell a jövedéki adó mértékét, s nem valószínű, hogy a kereskedelmi főzésre vonatkozót csökkentenék a bérfőzés adójának szintjére, inkább fordítva történhet.
A Pálinka Céh Egyesület elnöke beszámolt arról is, hogy tavaly ősszel még 54 kereskedelmi főzde volt az országban, számuk azonban idén januárra 84-re emelkedett, ez az emelkedés azonban nem feltétlenül 30 új főzde megjelenését jelenti a piacon. A bérfőzdék ugyanis "kettős üzemmódban" is dolgozhatnak, azaz bérbe és eladásra is készíthetnek párlatot.
Az ágazati fejlődés hátterében a szakember szerint az áll, hogy az utóbbi 10 évben nagyon sokat változott pozitív irányba a szektor. Másrészt 2008-ban és 2009-ben európai uniós pályázati forrásokkal is számolhattak technológia-fejlesztésre a pálinkások.
Más kérdés, hogy a jövőben a korábbiaknál sokkal jobb központi marketingre van szükség. A Pálinka Nemzeti Tanács a marketinget elsősorban belföldön próbálja megoldani. Tavaly 50 millió forint állt rendelkezésre erre a célra az Agrár Marketing Centrumon keresztül, ebből két nagy pálinkaversenyt: a Hundesztet és a gyulai pálinkaversenyt támogatták – írja a privatbankar.hu.

Kapcsolódó cikkeink