Nagyobb lett a 401–2500 négyzetméteres csatorna súlya
„A kávén nem akar spórolni, nem vett kevesebbet és nem is kereste az olcsóbbat az elmúlt hónapban” – ezt állította a Nielsen által megkérdezett fogyasztók zöme idén januárban és májusban is. Ezt a véleményt egyelőre nem tükrözik a kávé kiskereskedelmi trendjei az első félévben. Értéket tekintve ugyanis 5, mennyiségben 9 százalékkal csökkent a kávé bolti eladása 2009. december–2010. májusban, az előző hasonló időszakhoz képest. Így a kávé féléves piaca megközelíti a 24 milliárd forintot.A főleg szupermarketet és diszkontot magában foglaló, 401–2500 négyzetméteres üzletekben tartja pozícióját a kávé. Ott forgalma értékben nem csökkent a szóban forgó időszakban. Mennyiséget tekintve is csak mínusz 2 százalékot regisztráltunk.
Ebben nyilván szerepet játszik a diszkontok saját márkáinak térnyerése. A szupermarket csatornában pedig új, saját márkás termékek jelentek meg.
Ami a kereskedelmi márkákat illeti: általában az átlagosnál kisebb szerepet játszanak a forró italok forgalmában. De a növekvő trend figyelemre méltó. A kávé – értékben mért – kiskereskedelmi eladásából a tavaly első félévi 10 százalék után az idei év hasonló időszakában már 14 százalék jutott a láncok saját márkáira. Mennyiségben a mutató 13-ról 18 százalékra nőtt.
A csökkenő piacon némileg változtak a bolttípusok pozíciói. A 401–2500 négyzetméteres csatorna piaci részesedése értékben 32 százalékra nőtt, december–májusban. Ez 2 százalékponttal haladja meg a tavalyi első félévi arányt.
Egyik százalékpontot a hipermarkettől vette el, amelynek mutatója így szintén 32 százalék lett. A 201–400 négyzetméteres üzletek piaci részesedése pedig 9-ről 8 százalékra változott, szintén értékben.A Nielsen által mért 90 élelmiszer-kategória forgalom szerinti rangsorában ötödik a kávé; a húskészítményt, sört, sajtot és szénsavas üdítőitalt követi a listán.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >