Nagyobb lett a 401–2500 négyzetméteres csatorna súlya

Szerző: trademagazin Dátum: 2010. 09. 22. 08:00

„A kávén nem akar spórolni, nem vett kevesebbet és nem is kereste az olcsóbbat az elmúlt hónapban” – ezt állította a Nielsen által megkérdezett fogyasztók zöme idén januárban és májusban is. Ezt a véleményt egyelőre nem tükrözik a kávé kiskereskedelmi trendjei az első félévben. Értéket tekintve ugyanis 5, mennyiségben 9 százalékkal csökkent a kávé bolti eladása 2009. december–2010. májusban, az előző hasonló időszakhoz képest. Így a kávé féléves piaca megközelíti a 24 milliárd forintot.A főleg szupermarketet és diszkontot magában foglaló, 401–2500 négyzetméteres üzletekben tartja pozícióját a kávé. Ott forgalma értékben nem csökkent a szóban forgó időszakban. Mennyiséget tekintve is csak mínusz 2 százalékot regisztráltunk.

Ebben nyilván szerepet játszik a diszkontok saját márkáinak térnyerése. A szupermarket csatornában pedig új, saját márkás termékek jelentek meg.
Ami a kereskedelmi márkákat illeti: általában az átlagosnál kisebb szerepet játszanak a forró italok forgalmában. De a növekvő trend figyelemre méltó. A kávé – értékben mért – kiskereskedelmi eladásából a tavaly első félévi 10 százalék után az idei év hasonló időszakában már 14 százalék jutott a láncok saját márkáira. Mennyiségben a mutató 13-ról 18 százalékra nőtt.

A csökkenő piacon némileg változtak a bolttípusok pozíciói. A 401–2500 négyzetméteres csatorna piaci részesedése értékben 32 százalékra nőtt, december–májusban. Ez 2 százalékponttal haladja meg a tavalyi első félévi arányt.
Egyik százalékpontot a hipermarkettől vette el, amelynek mutatója így szintén 32 százalék lett. A 201–400 négyzetméteres üzletek piaci részesedése pedig 9-ről 8 százalékra változott, szintén értékben.A Nielsen által mért 90 élelmiszer-kategória forgalom szerinti rangsorában ötödik a kávé; a húskészítményt, sört, sajtot és szénsavas üdítőitalt követi a listán.

Kapcsolódó cikkeink