Nagykereskedők: így éld túl a válságot

Szerző: Gyarmati Orsolya Dátum: 2020. 09. 02. 10:38

Az idei év nagykereskedelmi vásárlói kemény diónak bizonyulnak, mivel rendkívül magas elvárásaik vannak. Csak az olyan élmények érdeklik őket, amelyek valós, vagy majdnem valós idejűek és személyre szabottak. Nagyon türelmetlenek, és egyetlen kattintásra vannak csupán attól, hogy inkább a konkurenciától rendeljenek. Ráadásul, ha a vásárlói élmény minősége eltérő a különböző csatornákon, gyorsan elvesztik érdeklődésüket. Hogy lehet ebből a helyzetből kihozni a legtöbbet?

Szerző: Gyarmati Orsolya

A nagykereskedelemben a siker kulcsa a harmóniában rejlik. Az ebben az iparágban dolgozó disztribútoroknak tökéletesen együtt kell rezdülniük a front office-rendszerekkel. Ez a fajta együttműködés a fogyasztói adatok megalapozott elemzését teszi lehetővé, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy a nagykereskedelem marketing-, sales- és IT-területek dolgozói valóban együtt tudjanak működni, ezzel hozzájárulva az üzlet sikeréhez.


Pillanatok

A The Future of Commerce szerint, ahogy egy sikeres koncert csodás zenei pillanatokból tevődik össze, a legsikeresebb nagykereskedelmi vásárlói élmények is akkor születnek, amikor az ezért dolgozók harmóniában működnek együtt. Az alábbi „összetevők” egészen biztosan meghozzák a kívánt eredményt:

– Az „érdekel, amit kínáltok” pillanat

A vásárlók megfelelő minőségű és mennyiségű információt akarnak annak érdekében, hogy jó döntéseket tudjanak hozni anélkül, hogy agresszív és tolakodó marketingtrükkökkel zaklatnák őket. Ha a vásárló nem találja meg, amit keres, továbblép, és a lehetőség elszáll. Éppen ezért a csatornáknak és a dolgozóknak együtt kell működniük azért, hogy meghatározhassák a vásárló digitális identitását, és pontos és naprakész fogyasztói adatok segítségével személyre szabják az ajánlatokat és a kommunikációt.

A felépülés pillanata

Néha a fogyasztó úgy dönt, nem egy adott terméket választ. Régen ilyen esetben a sales csapat támadásba lendült, és mindent megtett azért, hogy rávegye a vásárlót, hogy gondolja végig még egyszer a döntését. Néha működött ez a módszer, de a legtöbb esetben a fogyasztót elvesztették. A front office-stratégiával összeköttetésben ugyanakkor a sales csapat annyi segítséget kap, amennyire csak szüksége van, és sokkal könnyebb így személyre szabott üzenetekkel leküzdeni azokat az érveket, amelyek miatt a vásárló nem vásárolt volna.

– A „fedélzeten vagyok” pillanat

Egy új üzleti partner integrálása a rendszerbe sokszor nehéz dolog. A folyamat komplex és lassú, és az új partner eleinte nem fér hozzá minden olyan információhoz és rendszerhez, amire szüksége lenne. Itt is az a megoldás, ha a sales és az IT-csapatok együtt dolgoznak a pontos adatokért, hogy felgyorsítsák a beilleszkedést.

– A „tanácsadó” pillanat

A fogyasztói szolgáltatócsapat integrált részévé válhat a cég azon képességének, hogy elnyerje az új vásárlók bizalmát. Míg ez a csapat általában a problémák megoldásával foglalkozik, vannak pozitív feladatai is, például az elismerő visszajelzések feldolgozása. Ezeknek a visszajelzéseknek a marketingesek felé történő közvetítésével a fogyasztói szolgáltatócsapat elkezdhet azon dolgozni, hogy magát a fogyasztót tegye meg tanácsadóvá. A csapat dolgozhat együtt a marketingesekkel úgy is, hogy közösen figyelik a társadalmi csatornákon egy adott brand vagy termék említéseit, legyenek azok pozitívak vagy negatívak, s azonnal reagálhatnak is rájuk.

Nagykereskedők: így éld túl a válságot

Trükkök, titkok, tippek – a sikerért

A koronavírus következtében számtalan cég szembesült cash flow-krízissel, kényszerű boltbezárásokkal. A Lucky Break Consulting hat különböző módot talált arra, hogy milyen stratégiák segítségével élhetik/élhették túl a nagykereskedők a járványt.

A COVID-19 szinte minden egyes nagykereskedelmi szereplőre negatív hatással volt. A cégek bevételei meredeken estek, profitjuk messze elmaradt a szokásostól, miközben arra is figyelniük kellett (volna), hogy ne veszítsék el nehezen megszerzett ügyfeleiket. A Lucky Break szerint a nagykereskedők több dolgot is tehettek, hogy ne menjenek tönkre, amíg a világ vissza nem tér a normál kerékvágásba.

Átmenetileg érdemes csökkenteni a rendelési minimumokat, hogy a nagykereskedő segítse azokat a független kiskereskedőket, akik pénzügyi nehézségekkel küszködnek. Nagy segítség a retailereknek, ha egyszerű online vásárolni a nagykereskedő termékeiből. A professzionális termékfotók is hozzájárulnak a rendelés megkönnyítéséhez, csakúgy, mint a részletes termékleírások, hiszen számos kiskereskedő most indítja be webáruházát, ahol ezeket az anyagokat felhasználhatják az értékesítés során.

A vásárlói szokások rendkívül gyorsan és sokszor kiszámíthatatlanul változnak. Ehhez igazodni, vagy erre felkészülni nagy kihívást jelent a nagykereskedők számára.

Win-win helyzetek

A nagykereskedő megbeszélheti fizikai boltokkal rendelkező partnereivel, hogy ne vegyék igénybe harmadik fél szolgáltatásait, és közvetlenül a nagykereskedőtől rendeljenek, amikor csak lehetséges. Érdemes tudatni velük, hogy ezáltal pénzt spórolnak a nagykereskedőnek ebben a kritikus helyzetben, amely a szállítási díj elengedésével, extra termékmintákkal, esetleg egy POP-displayjel hálálhatja meg a retailerek jóságát.

Kölcsönösen lehet egymást segíteni oktatóvideókkal is, például arról, hogyan lehet a rendelt termékeket biztonságosan becsomagolni. Minden új ismeret és információ megosztása segítség, de egyben hosszú távú, bizalmon épülő kapcsolatokat és márkahűséget is eredményez. Ajánlórendszer létrehozásával a nagy- és a kiskereskedő is jól jár: ha a retailerek forgalmukat a nagykereskedő oldalára irányítják, sokkal gyorsabban el tudják látni a fogyasztókat termékekkel. Ráadásul, egy egyszerű ajánlórendszer létrehozásával valahányszor egy vásárló megemlít egy fizikai boltot, ahol egy nagykereskedő termékeit vette meg, árengedményt kap. Ez a módszer win-win helyzetet teremt mind a nagy-, mind a kiskereskedő számára.

Nagykereskedők: így éld túl a válságot

Trendi módszerek

Vírus ide, válság oda, a Trade Gecko szerint 2020 a nagykereskedelem éve lesz. A szingapúri szoftverszolgáltató cég olyan kulcstrendeket azonosított, amelyek meghatározók lesznek az idei nagykereskedelem szempontjából.

– Omnichannel értékesítés

Noha a több csatornán történő értékesítés nem újdonság, egyre több B2B cég erősít rá erre az irányra. A multichannel és az omnichannel értékesítés közti fő különbség az, hogy az utóbbi sokkal fogyasztócentrikusabb, mivel a vásárlói élmény fokozására koncentrál azáltal, hogy nagyobb mozgásteret ad a fogyasztóknak egy adott márkához való kapcsolódás során.

Növekvő kereskedelmi ökoszisztémák

A B2B eladók egyre többet fektetnek e-commerce technológiákba annak érdekében, hogy ugyanazt a könnyű rendelési folyamatot és vásárlói élményt nyújtsák, mint az online retailerek. 2020-ban a nagykereskedők sokkal erősebb kereskedelmi ökoszisztémákat hozhatnak létre, hiszen egyre könnyebb őket megtalálni a keresőmotorok segítségével, az ártárgyalások valós időben történnek, a rendelési folyamat pedig az online virtuális katalógusokból és fizetőkapukon keresztül zajlik.

– Erősödő jelenlét a globális piacokon

A globális piacokon történő terjeszkedés alapkövetelmény a B2B e-commerce piac számára. Mivel a fogyasztók továbbra is előszeretettel rendelnek külföldről, a nagykereskedőknek nagy erőkkel az ellátási láncaik digitalizálására kell fókuszálniuk, biztosítva, hogy online piacterük a határokon átnyúló rendeléseket is ki tudja szolgálni.

– Automatizáció

Az automatizációs és nyomkövető innovációk lehetővé teszik a nagykereskedők számára, hogy hatékonyabban kezeljék működési folyamataikat és jobb döntéseket hozzanak szállítás és raktározás terén. A technológiai újdonságoknak köszönhetően soha nem volt még ilyen hatékony a csomagszállítás, mint idén. Az AI fokozódó jelenléte is komoly előnyökhöz juttatja a B2B nagykereskedőket, hiszen sokkal könnyebben férnek hozzá és analizálhatják az adatokat, ami jobb tervezést és alacsonyabb működtetési költségeket eredményez. //

Kapcsolódó cikkeink