Magazin: Nagy gin-bumm a bár körül!
Nem halkuló sikertörténet a giné: forgalma és népszerűsége folyamatosan erősödik itthon is, igaz, részesedése a spiritpiacon még alacsony. Ahány márka, annyi egyéniség, a választható ízek száma egyre nő, és egyre több remek minőségű magyar gin közül is válogathatunk. És ahogy a legnagyobb hazai forgalmazók állítják, van még potenciál új kedvencünkben!
Szerző: Ipacs Tamás
A magyar ginfogyasztók igényesek a minőségre; az elmúlt egy évben a legnagyobb növekedést a prémium és a szuperprémium szegmens hozta – elemez Palcsó Sára, a Zwack Unicum marketingigazgatója. – A ginpiac növekedése lényegesen erősebb a horecában, a szuperprémium szegmensben, de a kiskereskedelemben is ez a kategória, valamint az új termékinnovációk a legsikeresebbek. Az idei év első három hónapjában a piac növekedése megállt ugyan, de ez inkább a teljes minőségi szeszesital-piac év eleji enyhe visszaesésének köszönhető. A Kalumba márkánk 3. és 4. negyedéve kiemelkedően erős volt, a teljes volumen körülbelül kétharmad része innen jön.
A horeca csatorna aránya elérte, sőt túl is nőtte a pandémia előtti értékesítési részarányát – általánosságban elmondható, hogy minél prémiumabb egy gin, a forgalmának annál nagyobb része fogy a vendéglátásban. A bárok itallapjain egyre hangsúlyosabban jelennek meg a gin-tonik ajánlatok. Ugyanakkor a gin Magyarországon a vendéglátás mellett az otthoni családi, baráti összejövetelek itala lett.
Minden márka eséllyel indul
A COVID hozta bezárások miatt nehéz értékelni a piac bővülését – véli Mosonyi Csaba, a Pernod Ricard marketingigazgatója –, a Nielsen által 2020 decembere és 2021 novembere között mért 53%-os emelkedésben szerepet játszik az is, hogy 2020-ban hosszabb ideig volt be volt zárva a horeca, ahol a ginforgalom nagy része zajlik. A Beefeater hasonlóan növekedett, mint a mi számaink szerint a piac, a gasztrós értékesítés is elérte a pandémia előtti mértéket. A kisebb, szuperprémium márkák még gyorsabban növekedtek.
Minden újonnan bevezetett ginmárka sikerrel mutatkozhat be a magyar piacon, ha meg tudja mutatni, hogy miben más, jobb, szebb, mint az eddig piacon levő márkák. Legnépszerűbb új márkánk a Malfy, de a Ki No Bi japán ginünk is megtalálta helyét a budapesti gasztronómiában, különleges változatait szívesen próbálják ki a magyar bártenderek és a kifinomult ízlésű ginfogyasztók. A Monkey47 nem új a piacon, de egyedi palackjával, ízvilágával továbbra is dinamikusan növekszik.
A hazai ginfogyasztás általában a május–szeptemberi időszakban kiemelkedő – húzza alá Piri Attila, a Heinemann marketingigazgatója –, de a kategória a „főszezon” mellett éves szinten is arányos növekedést mutat a mi márkáink esetében. A horecában sikeresen felépített brandek már a retail csatornában is megjelentek, belistázásra kerültek. Tapasztalataink szerint a horeca a 2021 májusi újranyitás után gyorsan magára talált, a negyedik negyedévére általánosságban is elérte a korábbi csatornarészesedést.
Standard kategóriában a Larios és a Finsbury ginekkel, prémium és szuperprémium kategóriában a Roku, Ophir és Scapegrace ginekkel vagyunk jelen a hazai piacon. A Finsbury piacvezető import gin, a márka már a nagy boom előtt is portfóliónk fontos részét képezte, jelentős retail és horeca disztribúciót építettünk rá az évek során. 2021-ben vezettük be a Roku gint, növekedése várakozáson felüli.
Ha volumenarányosan nézzük, akkor a magyar fogyasztók a tradicionális ginfajták mellett tették le a voksukat – emeli ki Molnár Viktor, a Bacardí-Martini portfólió brand managere. – A kategória dinamikus növekedéséből adódóan a magyar fogyasztó jószerével ott vásárol gint, ahol csak tud. Prémium és az afeletti ginfajták napról napra töretlenül népszerűbbek, és minden bizonnyal ez még hosszú évekig növekvő pályán marad.
Az általunk forgalmazott Bombay Sapphire gin egy erősen on-trade függő márka, így a COVID miatti lezárások kezdetben nem kis volumenveszteséget okoztak. Szerencsére az újranyitás minden képzeletet felülmúló fellendülést hozott, így nincs okunk a panaszra. Bőven túlszárnyaltuk a 2019-es rekord évet.
Többirányú piacfejlődés
Egyelőre úgy látjuk, hogy több irányba fejlődik a piac – mondja Mosonyi Csaba –, az egyedi fűszer- és ízkombinációkat kedvelik a fogyasztók. Egy finom ízért, szépen tálalt gin-tonikért hajlandóak többet áldozni a trendi bárokban, és a felső árszegmens is dinamikusan növekszik.
A közeljövőben a gin sikertrendjének folytatását várom, még egy pár év biztos a gin jegyében fog eltelni, mielőtt jön egy következő trend Európából vagy az USA-ból. Az egyedi fűszeres gin és a hasonlóképp kissé megosztó tonik ízvilága behatárolja a növekedést, nem mindenki szereti ezeket az ízeket, márpedig jelenleg a gin-tonik az uralkodó fogyasztási mód, ez adja a szegmens növekedésének nagy részét.
A boróka mellett a különleges fűszernövényeket felhasználó ginekre folyamatosan nagy igény van – állítja Palcsó Sára. – Az egzotikus alapanyagokat is tartalmazó Kalumba sikere is a Zwack többszáz éves gyógy- és fűszernövény tapasztalatára épül. A Kalumba Madagascar Gin az utóbbi két évben stabilan tartja piacvezető szerepét a gyártó márkák között. A tapasztalatunk szerint az alapanyag-felhasználást illetően a fogyasztók az összhatást értékelik, és inkább egzotikus, mint hazai ízekre vágynak. A jelenlegi trendekre reagálva két új termékváltozatot vezetünk be 2022. áprilisban, a Mangót és a Blood Orange-et.
Meggyőződésem, hogy az idei év az ízesített ginekről fog szólni, várhatóan ezek a termékváltozatok a piaci átlag felett fognak növekedni. A következő években is dinamikus piaci növekedést várunk; továbbra is a gin lesz a szeszesital-piac leggyorsabban növekvő kategóriája.
A gin innovációjának lehetőségeit a termékfejlesztők elsősorban az új ízekben keresik – hangsúlyozza Piri Attila –, ezt itthon ugyanígy tapasztalhatjuk. A kategória még mindig növekszik, nagyon sok márka elérhető már a hazai piacon is. Újdonságok, ha lassabban is, de fognak még jönni: egyfajta márkaorientációra is számítunk, és a prémium ginek forgalmának további erősödését várjuk.
Ami az újdonságokat illeti, 2021-ben kezdtük el a Roku és a Finsbury Wild Strawberry forgalmazását; jelenleg az utóbbi értékesítésének aránya meghaladja az alaptermék volumenének 20%-át. A Scapegrace limitált kiadásai is elérhetők lesznek időszakosan választékunkban. Érdekességként említeném az Ophir ízeit. Az eredeti Oriental Spiced gin mellett az Arabia-, Europe- és Far East kiadások is elérhetők portfóliónkban – ezek a nevezett régiókra jellemző ízvilágot jelenítik meg.
Az idei évben vezetjük be a Bombay Sapphire Sunsetet, mely a Bombay eredeti tíz összetevőjén felül tartalmaz indiai kurkumát, kardamomot és spanyol mandarinhéjat – magyarázza Molnár Viktor. – Az ebből készülő gin-tonik mellé narancskarika kerül a pohárba.
Úgy érzem, a forgalom száguldó növekedése mindenképp lassulni fog, de a következő 1-1,5 évben a legnagyobb márkák és a teljes piac tekintetében is több számjegyű növekedés várható. //
Helyit vagy egzotikust a magyar ginbe?
A nemzetközi szinten látványos reneszánszát élő gin itthoni piaca is dinamikusan fejlődik – bár piaci részesedése viszonylag alacsony –, az értők szerint nincs italfajta, amely alkalmasabb lenne termékfejlesztésre. Meg is teszik ezt a hazai szakemberek: a magyar ginek száma lassan eléri a félszázat. És egyelőre azzal számolhatunk, több is lesz belőlük. Bárány Péter, a Búzavirág gin megálmodója szerint pár év múlva az itthon fogyasztott gin-tonikok több mint 10%-a magyar ginnel készülhet.
A hazai kézműves ginek nemzetközi sikerei a kategória ismertségét is növelik; jellemzően olyan ínyenc fogyasztók között népszerűek, akik már évek óta az italfajta kedvelői.
A gin végtelen változatossága elvben lehetőséget ad az egyedi, sajátos ízek megalkotására, a helyi növényfajtákban rejlő egyéni zamatok (és marketinglehetőségek) kihasználására. Palcsó Sára szerint viszont a tapasztalatok azt mutatják, hogy a magyar fogyasztók inkább egzotikus, mint hazai ízekre vágynak.
A kézműves ginek készítői inkább a hazai alapanyagokra – fűszerekre, gyümölcsökre, gyógynövényekre, virágokra – helyezik a hangsúlyt, mind a gyártásban, mind a kommunikációban. A termékeikkel mennyiségük és pozicionáltságuk folytán főleg a vendéglátásban és az e-commerce-ben találkozhatunk, de némelyikük már komoly hírnevet, sőt, nemzetközi díjakat szerzett magának. //
Kapcsolódó cikkeink
Örök elegancia
Élénk innovációs készség, növekvő kereslet a prémium termékekre, szerény HoReCa-szerep…
Tovább olvasom >Johnnie Walker Black Label Squid Game
Limitált szériás kivitel, a Squid Game című sorozat 2. évadának debütálásához…
Tovább olvasom >Magyarországra is megérkezett a MONKEY 47 Distiller’s Cut 2024 ultraprémium gin
A gin szerelmeseinek és a különleges ízek kedvelőinek álmodta meg…
Tovább olvasom >További cikkeink
A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >A Trade magazin idén is megkérdezi az Olvasói véleményét a karácsonyi tv-reklámokról! Szavazzon Ön is!
A közönségszavazás 2024. december 12. és 19. között zajlik. 🎁…
Tovább olvasom >ESG – a fenntarthatósági szabványokról jogi szemmel
2023 decembere óta számos jogszabály látott napvilágot az ESG-részletszabályokról, amelyben…
Tovább olvasom >