Nagy bajban a tejtermelők
A magyar termelők az önköltségi ár alatt, literenként 75 forintért adják el a tejet a feldolgozóknak – jelentette ki Harcz Zoltán, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatója. Az uniós tejkvóta eltörlése és az orosz embargó miatt ugyanis olyan túlkínálat alakult ki a piacon, amellyel korábban nem számoltak a döntéshozók – írja az agrarszektor.hu.
Jóval az önköltségi ár alatt, literenként 75 forintért adják el a magyar termelők a tejet. Harcz Zoltán szerint ezzel szemben a tej előállítási ára 90-100 forint literenként, de egy hatékony gazdaságban 85 forint/liter is lehet, míg egy kevésbé versenyképes üzemben 100 forint/liter fölé is emelkedhet. A piacon tapasztalható túlkínálatot az uniós tejkvóta rendszer eltörlése és az orosz embargó idézték elő – tette hozzá a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatója.
Harcz Zoltán úgy véli, az uniós és a magyar agrárpolitika is folyamatosan próbálja segíteni a termelői összefogásokat azért, hogy a feldolgozókkal vagy a nagykereskedőkkel folytatott tárgyaláson erősebb alkupozícióba kerüljenek. Hozzátette, az EU legnagyobb tejfeldolgozó üzemei – amelyek tízszer-tizenötször több tejet dolgoznak fel mint a teljes magyar tejtermelés – termelői tulajdonban vannak.
Fontos lenne, hogy a magyar tejfeldolgozók olcsón és hatékonyan termeljenek, beruházási támogatásokhoz jussanak, és fel tudják venni a versenyt az uniós feldolgozókkal – mutatott rá Harcz Zoltán. Szerinte egy szlovákiai tejfeldolgozó terméke, mire Magyarországra kerül, közel 50 forinttal olcsóbb lesz, mint a saját hazai piacán, mert itt nem fizetik meg utána az áfát.
Ráadásul a tej 18 százalékos áfakulcsa miatt egyes nagykereskedők nem fizetnek adót, vagy szabálytalanul visszaigénylik az áfát. Ezzel máris 50 forinttal lehet csökkenteni az árat. A magyar átlagfogyasztó pedig bármennyire is szeretne magyar terméket venni, általában az olcsóbb tejet választja – tette hozzá. (agrarszektor.hu)
Kapcsolódó cikkeink
Drágult a tej, csökkent a túró: átalakulóban a hazai tejtermékpiac
A hazai tejtermékek ára 2025 első felében jelentős éves drágulást…
Tovább olvasom >Csökkenő árbevétel mellett is javuló eredmények: nehéz év után stabilizálódik az Alföldi Tej Kft.
Lélegzethez jutott az Alföldi Tej Kft. 2024-ben: bár a vállalat…
Tovább olvasom >A trappista sajt fogyasztását ösztönző kampány indult
Az Agrárminisztérium (AM) és az Agrármarketing Centrum (AMC) is csatlakozott…
Tovább olvasom >További cikkeink
Amitől a terméket a kosárba helyezzük – kutatás
A PwC és a Publicis Groupe Hungary legújabb közös kutatása…
Tovább olvasom >Korhatár alá került az energiaital: amit minden boltosnak tudnia kell
Június 11-től életbe lépett az energiaitalok árusítására vonatkozó új szabályozás:…
Tovább olvasom >Háztartási és higiénés termékek ára is nyomon követhető az Árfigyelőben
Újabb 42 termékkategóriával bővült a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által működtetett,…
Tovább olvasom >