Nagy bajban a tejtermelők
A magyar termelők az önköltségi ár alatt, literenként 75 forintért adják el a tejet a feldolgozóknak – jelentette ki Harcz Zoltán, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatója. Az uniós tejkvóta eltörlése és az orosz embargó miatt ugyanis olyan túlkínálat alakult ki a piacon, amellyel korábban nem számoltak a döntéshozók – írja az agrarszektor.hu.
Jóval az önköltségi ár alatt, literenként 75 forintért adják el a magyar termelők a tejet. Harcz Zoltán szerint ezzel szemben a tej előállítási ára 90-100 forint literenként, de egy hatékony gazdaságban 85 forint/liter is lehet, míg egy kevésbé versenyképes üzemben 100 forint/liter fölé is emelkedhet. A piacon tapasztalható túlkínálatot az uniós tejkvóta rendszer eltörlése és az orosz embargó idézték elő – tette hozzá a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatója.
Harcz Zoltán úgy véli, az uniós és a magyar agrárpolitika is folyamatosan próbálja segíteni a termelői összefogásokat azért, hogy a feldolgozókkal vagy a nagykereskedőkkel folytatott tárgyaláson erősebb alkupozícióba kerüljenek. Hozzátette, az EU legnagyobb tejfeldolgozó üzemei – amelyek tízszer-tizenötször több tejet dolgoznak fel mint a teljes magyar tejtermelés – termelői tulajdonban vannak.
Fontos lenne, hogy a magyar tejfeldolgozók olcsón és hatékonyan termeljenek, beruházási támogatásokhoz jussanak, és fel tudják venni a versenyt az uniós feldolgozókkal – mutatott rá Harcz Zoltán. Szerinte egy szlovákiai tejfeldolgozó terméke, mire Magyarországra kerül, közel 50 forinttal olcsóbb lesz, mint a saját hazai piacán, mert itt nem fizetik meg utána az áfát.
Ráadásul a tej 18 százalékos áfakulcsa miatt egyes nagykereskedők nem fizetnek adót, vagy szabálytalanul visszaigénylik az áfát. Ezzel máris 50 forinttal lehet csökkenteni az árat. A magyar átlagfogyasztó pedig bármennyire is szeretne magyar terméket venni, általában az olcsóbb tejet választja – tette hozzá. (agrarszektor.hu)
Kapcsolódó cikkeink
Országos kampányt indított a Tej Terméktanács a trappista sajt népszerűsítésére
A Tej Terméktanács országos marketingkampányt indított a hazai előállítású trappista…
Tovább olvasom >Itt a bejelentés: a tejtermékeket és a tojáspiacot is vizsgálja a GVH
Gyorsított ágazati vizsgálatokat indított a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a tej…
Tovább olvasom >Elkezdték felhalmozni a tejet az emberek Szlovákiában
A szlovákiai száj- és körömfájás-járvány újabb gócpontjai hatására nő a…
Tovább olvasom >További cikkeink
A fenntartható vásárlásért kampányol a SPAR Szlovéniában
Szlovéniában újabb lépést tett a SPAR a fenntarthatóság felé vezető…
Tovább olvasom >Évente közel 40 különböző kereskedőnél vásárolnak az amerikai fogyasztók
A Circana friss kutatása szerint az amerikai háztartások egy éven…
Tovább olvasom >A HELL ENERGY is reagált az energiaitalra vonatkozó új szabályra
A magyar Országgyűlés döntése értelmében mostantól Magyarországon törvény tiltja a…
Tovább olvasom >