Műanyagtilalom: örökzöld törekvések a vendéglátásban
2021. július 1-jétől lép életbe az egyszer használatos műanyagokat kivezető rendelet. A friss műanyagtilalom rengeteg vendéglátóhelyet érint, és arra ösztönzi az éttermek üzemeltetőit, hogy inkább környezetbarát, többször használatos termékeket részesítsenek előnyben. A zöld megoldások terén élenjáró Creppy –beelőzve a rendeletet– egy évvel ezelőtt bevezette a 100%-ban lebomló csomagolóanyagok használatát.
Jelenleg több mint 150 millió tonna műanyag szennyezi a világ óceánjait, melynek 70%-át az eldobható műanyag termékek teszik ki. Ezzel a műanyaghulladék környezetre gyakorolt hatása olyan mértéket öltött, amely az egész ökoszisztémát veszélybe sodorja. Éppen ezért az Európai Unió 2019. májusában fogadta el az egyszer használatos műanyagokat tiltó irányelvet, melynek a nemzeti jogszabályokba való bevezetését 2021-es határidővel várja a tagállamoktól.
Ennek értelmében 2021. július 1-jétől hazánkban is kivezetésre kerülnek többek között a következő termékek:
- egyszer használatos evőeszközök és tányérok
• műanyag szívószálak
• fülpiszkálók
• léggömbök pálcikái
• és az oxidatív úton lebomló műanyag termékek
A magyar jogszabály, túlteljesítve az uniós előírást, kiterjed továbbá a műanyag zacskók használatának korlátozására is.
Örökzöld törekvések
A Creppy elkötelezett híve a környezetünk megóvásának, és rendkívül fontosnak tartja, hogy életterünk, a bennünket körülvevő világ egészségesebb legyen. Éppen ezért döntöttek úgy a népszerű Creppy PalacsintaHáz tulajdonosai, hogy már tavaly bevezetik a 100%-ban lebomló csomagolóanyagok használatát.
„A szelektív hulladékgyűjtés, az energiatakarékos berendezések, eszközök használata már több mint 5 éve kiemelt fontossággal bír a Creppynél.
Szerettük volna azonban az ökológia lábnyomunkat még inkább csökkenteni, ezért tettük le a voksunkat a 100%-ban lebomló csomagolóanyagok használata mellett” – mondta Oszlánczi Réka, a Creppy PalacsintaHáz és a Creppy Franchise alapító tulajdonosa.
A díjnyertes franchise 2020 eleje óta állt át a 100%-ban komposztálódó csomagolóanyagok felhasználására, amely a világjárvány időszakában hatalmas terhet vett le a környezet válláról. Míg egy egyszer használatos műanyag doboz lebomlási ideje több mint 500 évre tehető, egy növényi alapú, komposztálható műanyag tároló közel 100 nap alatt teljesen lebomlik.
„Az elviteles dobozok száma a lezárások idején átlagosan havi 3000-3500 darab volt, ami az újranyitások alatt sem csökkent eddig 2500 alá. Így külön öröm számunkra, hogy még a pandémia előtt megújultunk, ezzel is mérsékelve a környezetünk műanyag terhelését”
– teszi hozzá Oszlánczi Réka.
Az egyszer használatos műanyagok kivezetése mellett lényeges szempont volt az is, hogy a szalvéták és az evőeszköz alátétek fenntartható forrásból származzanak. Az egységekben található kéztörlők és szalvéták újrahasznosított rostanyagokból, illetve cellulózból készülnek, melyek 100%-ban fenntartható erdőkből származnak.
Az igazi műanyagmentes július
A műanyagmentes júliust (Plastic Free July) 2011-ben hirdette meg először az ausztráliai Műanyagmentes Alapítvány (Plastic Free Foundation). Magyarország 2018-óta csatlakozik a kezdeményezéshez, amely során 170 ország társaságában emberek millióit buzdítják az egyszer használatos műanyag termékek mellőzésére. Mivel az idei évben egybeesik a műanyagmentes jogszabály életbe lépésével, a csatlakozók egy igazán rendhagyó környezetvédelmi esemény részesei lehetnek.
„Véleményem szerint fontos, hogy minden ember a lehetőségeihez mérten próbáljon tenni a környezet érdekében. A műanyagmentes júliust egy nagyon jó kezdeményezésnek gondolom, ahol a mindennapi szokásainkat picit átgondolva, hatalmas lépéseket tehetünk egy zöldebb jövő érdekében. Ezért támogatjuk az idén is az eseményt”
– emeli ki Oszlánczi Réka.
Ha a Creppyhez hasonlóan szeretnénk csatlakozni a műanyagmentes júliushoz, illetve a környezetbarát életmódot részesítjük előnyben, Oszlánczi Réka véleménye szerint érdemes elsőként a vásárlási szokásainkat megreformálni. Amennyiben előtérbe helyezzük a papír vagy üveg csomagolást, illetve a gazdaságosabb, nagyobb kiszerelést választjuk a termékekből, azzal máris tettünk egy lépést a környezettudatosság felé vezető úton.
A nemzetközi szinten is egyedülállónak számító, gasztronómiai különlegességet nyújtó Creppy, egy miskolci családi vállalkozásból indult még 2006-ban. Ekkor nyitotta meg kapuit ugyanis a Creppy PalacsintaHáz, mellyel egyidőben hódító útjára indult a Creppy márkanév is.
A Creppy számos országos és nemzetközi elismerés büszke tulajdonosa, melyeknek köszönhetően mára egy sikeres franchise márkává, valamint Észak-Magyarország egyik legjobb éttermévé nőtte ki magát. A márka különlegességét mi sem tükrözi jobban, hogy a Creppy 2019-ben, Las Vegasban bekerült a világ 12 legjobb feltörekvő franchise koncepciója közé, valamint ugyanebben az évben megkapta a vendéglátó szakma egyik legnívósabb kitüntetését, a Weidlich Pál Kereskedelmi és Vendéglátóipari Nívódíjat is.
A Creppy PalacsintaHáz mellett, 2020-tól már a Creppy Center is várja a palacsintarajongókat, ami nem csak franchise oktató központként, de remek rendezvényhelyszínként is funkcionál.
A különleges gasztronómiai brand és az étterem alapító tulajdonosa Oszlánczi Réka, már 2014-ben kiérdemelte az Év Fiatal Vállalkozója kategóriában a Jövő Reménysége különdíjat. Ezt követően az Amerikai Egyesült Államokban képviselte hazánkat, mint Magyarország sikeres fiatal vállalkozója, 2019-ben a márka alapítójaként a Nemzetközi Franchise Szövetség éves kongresszusán is részt vett. Jelenleg a saját vállalkozása mellett a FIVOSZ észak-magyarországi regionális elnöke.
Kapcsolódó cikkeink
Várakozások az USA-ban
Az amerikai Nation’s Restaurant News november eleji cikkében azt taglalta,…
Tovább olvasom >Borravalóval kapcsolatos jogszabályi módosítások
A Nemzetgazdasági Minisztérium a szakmai szövetségekkel együttműködve új intézkedéseket vezet…
Tovább olvasom >Borravaló vagy szervizdíj
Gyakran nagy bizonytalanság övezi a témát: a mára szinte mindenhol alkalmazott…
Tovább olvasom >További cikkeink
A magyarok többsége 50 ezer forint alatt költ karácsonyi ajándékokra, a fenntarthatóság fontos szempont, de nem elsődleges
Az ajándékozás az ünnepek elmaradhatatlan hagyománya, de mi az, ami…
Tovább olvasom >Jótékonysággal tette teljessé az év végét a Rossmann
A Rossmann Magyarország idén is számos rászoruló közösség és intézmény…
Tovább olvasom >