Most nincs sajtból a Hold
Az idei év nem a prémiumizációról szól a sajtpiacon. A trappista bekerülése az árrésstopos termékek körébe eleve egy kicsit lefelé húzta az egész sajtpiacot, aztán idén az év eleji áremelkedések, az általánosan gyengélkedő vásárlóerő, a tejtermékeknél továbbra is magas infláció miatt az alacsonyabb árfekvésű és/vagy kisebb kiszerelésű sajtok iránt tovább nőtt a kereslet. A piaci szereplők legfőbb célja ebben a helyzetben a pozíciók megőrzése.
A cikk a Trade magazin 2025/10. lapszámában olvasható.
Az elmúlt időszak piaci tendenciái az alacsonyabb árfekvésű sajtok felé mozdították az értékesítést. Az infláció letörésére bevezetett, legújabb kormányzati intézkedés, az árrésstop a trappista sajtra is vonatkozott, amelynek eladására ez jótékonyan hatott (a többi, drágább sajttípus rovására), ugyanakkor az is tény, hogy a kereskedelem az árrésstopos termékek esetében a minél alacsonyabb árszínvonalú, kedvezőbb beszerzési forrásokat részesíti előnyben, sokszor a minőségi preferencia háttérbe helyezésével.
Egyszerre kevesebbet
A tavaly is konstatált trendek – diszkontláncok erősödése, saját márkás termékek térnyerése – érvényesek az idei évre is.

Bukovenszki Beáta
belkereskedelmi
osztályvezető
Gallicoop
– Az árérzékeny vásárlók gyakran választanak egyszerűbb, alacsonyabb árú sajtokat vagy sajthelyettesítőket – mondja Bukovenszki Beáta, a Gallicoop Zrt. belkereskedelmi osztályvezetője, az Agrár Zrt. sajtértékesítésért felelős munkatársa. – Ugyanakkor ezzel együtt nő az igény a kényelmi és speciális étrendet követőknek szánt termékekre is, mint például a laktózmentesek. A Cervinus sajtok érlelésükből adódóan megfelelnek ezeknek a paramétereknek. A prémium szegmens iránti kereslet szűkült, de nem tűnt el: az alkalmi vásárlás és tudatos választás jellemzi.
Ha kiszerelési egységek szerint nézzük a piacot, a vásárlóerő gyengesége miatt a kisebb súlyú termékek felé mozdult a kereslet – hozzátéve, hogy az értékesítési volumen jelentősebb hányadát még így is a nagyobb kiszerelések teszik ki.

Hang Csaba
ügyvezető igazgató
Alföldi Tej
– A fogyasztók árérzékenységéből és a gazdasági helyzetből fakadóan a saját márkás és az akciós termékek szerepe továbbra is jelentős, valamint az importtermékek is konkurenciát jelentenek a hazai sajtoknak – emeli ki Hang Csaba, az Alföldi Tej Kft. ügyvezető igazgatója. – Olyan időszakokban, amikor az emberek kétszer is megnézik, milyen büdzsével futhatnak neki a vásárlásnak, az olcsóbb alternatívák természetesen valódi választási lehetőséget kínálnak nekik. Esetünkben szerencsére sajt tekintetében a márkatermékek értékesítése dominál, a private label termékek csupán 5%-át adják az értékesítésnek.
Hozzáteszi: habár a költési hajlandóság visszafogottabb, ennek ellenére a vásárlók jelentős része még mindig értékeli, sőt, előtérbe helyezi a hazai, magyar márkákat. A márka erőssége miatt még mindig jellemző a márkahűség.

Káposztás István
értékesítési igazgató
König-Units
Káposztás István, a König-Units Kft. értékesítési igazgatója hangsúlyozza: nem csupán a diszkontokban, hanem valamennyi multinacionális hálózatban megfigyelhető a saját márkás termékek körének bővülése és erősödése, valamint bizonyos magasabb kategóriájú termékek közös európai szintű beszerzése.
– Jól megfigyelhető a 200–350 g közötti kiszerelésű sajtok választékbővítése, illetve egyre több helyen és egyre szélesebb választékban jelennek meg a reszelt sajtok is – említ meg még néhány trendet Káposztás István.
Óvatos optimizmus
A Gallicoopnál a második félévre nézve óvatos optimizmus uralkodik: az infláció lassú mérséklődése határozottan pozitív hatást gyakorol a fogyasztásra, az év vége pedig amúgy is mindig keresletnövekedést hoz a sajtpiacon.
– Innovációs munkánkat a fogyasztói igényekhez való alkalmazkodás és az egészségtudatos trendek határozzák meg – jelzi Bukovenszki Beáta. – Igyekszünk megmutatni a minőségi sajtok felhasználásának minél több módját. Marketingfókuszunk a tudatos vásárlók elérésére és a márkaismeret erősítésére irányul. A fizikai térben promóciós megjelenésekkel, kóstoltatással, míg digitálisan közösségi média, receptes tartalmak és edukációs kampányok révén ösztönözzük az eladásokat.

A prémium szegmens iránti kereslet szűkült, de nem tűnt el: alkalmi vásárlás és tudatos választás jellemzi
Ízletes sajtok hazai tejből
Ebben a dinamikusan változó piaci környezetben a portfóliók folyamatos finomhangolása alapvető fontosságú. Az Alföldi Tejnél is arra törekednek, hogy megfeleljenek a vásárlók változó igényeinek.
– Mind az árérzékenyebb, mind a magasabb minőséget kereső fogyasztóink számára kínálunk ízletes termékeket, amelyeket továbbra is a magyar gazdák által termelt, kiváló hazai tejből készítünk – szögezi le Hang Csaba. – Ezt nem lehet eléggé hangsúlyozni, mivel úgy tapasztaljuk, hogy a magyar vásárlók szeretik a hazai termékeket és törekednek ezek vásárlására.
Az Alföldi Tej folyamatos social media jelenléttel bír, melynek fókuszában a receptvideók állnak. Trappista sajt tekintetében idén tavasszal csatlakozott a Tej Terméktanács trappista sajtot népszerűsítő kampányához, amelyet mind az online térben, mind közterületen támogatnak. Emellett 2025 második felében saját promóciókkal is készülnek, elsősorban az áruházi értékesítés növelése céljából, tudjuk meg az Alföldi Tej Kft. ügyvezető igazgatójától.
Választékbővítés a reszelt szegmensben
Az idei év sajátos gazdasági helyzetét figyelembe véve a König-Unitsnál úgy gondolják, hogy most alapvetően nem az innovációé a főszerep, hanem az elsődleges cél a meglévő piac megtartása.
– Mindemellett célunk az, hogy a feltörekvő reszeltsajt-piacon minél meghatározóbb szerepet tölthessünk be saját gyártásban előállított termékeinkkel. Ennek érdekében széles választékkal léptünk piacra 500 g-os kiszerelésű sajtjainkkal is – árulja el Káposztás István. – Sajtjaink közül a prémium minőségű Lazur márványsajt-termékcsaládot kampányszerűen fogjuk támogatni az utolsó negyedévben. Fontosnak tartjuk, hogy az áruházi akciókat további kommunikációval egészítsük ki, amely magában foglal social és digitális hirdetéseket, termékeinket bemutató receptvideókat, valamint hirdetéseket is a célközönségünknek szóló lapokban.
Csíííz! (Kép a sajtpiacról)
A sajtkészítés nyomai az ókori leletekben már felfedezhetők, azonban a nomád népek feltehetően tízezer évvel ezelőtt is készítettek sajtot. Mindmáig nagyon népszerű étek, sajtot szinte minden magyar háztartásban vesznek, közel 100% a penetrációja. A tejtermék kategórián belül a sajtok volumenrészesedése 10% körül mozog, míg az értékbeli részesedése 30% felett van.

Vendégszerző:
Hunwald Zsuzsa
tanácsadó
YouGov Shopper
Habár a sajt és a feldolgozott húsok átlagárában nincs számottevő különbség, mégis közel háromszor annyit vásárolnak a háztartások feldolgozott húsokból, mint sajtból. A sajt átlagára 3121 Ft kilónként, ami 2737 Ft-ra csökken promócióban.
Rengeteg féle sajt megtalálható a piacon: lágy, kemény, félkemény, friss, fehérpenészes, tehén, kecske, juh…, mégis, ha megemlítjük a sajt szót, sokunknak a sárga korong jut eszünkbe, akárcsak az ismert slágerben: Sajtból van a Hold. Hazánkban a félkemény sajtok teszik ki a volumen több mint 70%-át, melynek továbbra is közel kétharmada trappista.
A trappista penetrációja a háztartás méretével együtt növekszik, már az egyfős háztartásban is 88%, és minél nagyobb a háztartás mérete, annál inkább jellemző a trapista vásárlása.
A saját márkás termékek aránya a sajtpiacon mind értékben mind volumenben jelentősen meghaladja az FMCG átlagot.
A tömegesen vásárolt sajtok mellett különlegességek is fellelhetőek a magyar piacon, mint kecskesajt, juhsajt, parmezán, brie, melyeket évente 2-3 alkalommal vesznek átlagosan, míg trappistát havonta egyszer.
A kényelmi termékek előretörése a sajtpiacon is jól látható: 2019 és MAT Apr 2025 között a reszeltsajt mennyisége 90, a szeletelt sajté 30%-kal nőtt.
A háztartások kategória költésének több mint 80%-a modern trade-be összpontosul, és a felénél is több a diszkontokba.
Sok országban a sajt a főétkezés befejező fogása, hazánkban ez még nem jellemző. De ki tudja, mit hoz a jövő.
Kapcsolódó cikkeink
Kolbászok, szalámik, taktikák
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >DIJO Tortilla chips és Salsa szósz többféle ízesítésben
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Nyilvánosságra kerültek a görög Hellenic Dairies tervei az Alföldi Tej Kft.-vel kapcsolatban
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >További cikkeink
Kivonulhat Lengyelországból a Carrefour
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Az MNB 6,5%-on tartja az alapkamatot – romlott a növekedési kilátás
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Lezárult az Eisberg lengyelországi gyárának felvásárlása is
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >