Mondd, te kit választanál? – a franchise 2023-ban felfelé ívelő tendenciát mutat
Legyen szó bármilyen kategóriáról, a szakemberek szerint a franchise 2023-ban felfelé ívelő tendenciát mutat. Az új év tele van lehetőségekkel és ígéretekkel a franchise- és a kisvállalkozói közösség számára. Alábbi összeállításunk ezúttal elsősorban a 2022-es válságévről – helyzetelemzésről és a hazai rendszergazdák új kihívásokra adott válaszairól – szól, emellett hírt adunk a Franchise Szövetség legjobbaknak kiosztott idei szakmai díjairól, és idézzük egy átfogó amerikai trendelemzés legfontosabb gondolatait is.
A pandémia óta a franchise jelentősége nőtt – állítja Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője –, a vállalkozók szívesen válnak egy olyan, jól működő, stabil hálózat partnereivé, mint a SPAR. A lánc évente 15-20 új franchise-egység nyitását tervezi. Úgy látjuk, hogy az átvevői oldalon a pénzügyi lehetőségek változtak: kevesebb tőke áll rendelkezésre, és az még átgondoltabban kerül befektetésre. Vállalati filozófiánkban mindig nagy hangsúlyt kapott a franchise partnereink felé irányuló felelősségvállalásunk; ez tovább erősödött – nyilvánvalóvá vált, hogy együtt erősebbek vagyunk.
A SPAR az akciós árazási és marketingstratégiáját a megváltozott vásárlói igényeknek megfelelően alakította ki, miközben előtérbe kerültek a magas minőségű saját márkás termékek.
– A legnagyobb kihívás 2023-ban – véli Matskási Zoltán a Pek-Snack marketing- és üzletfejlesztési igazgatója –, hogy bár a franchise üzleti modellek továbbra is népszerűek, a mostani gazdasági helyzetben a nehéz tervezhetőség és a visszaeső kiskereskedelmi forgalom miatt romlott a beruházások, új üzletek beindításának megtérülése.
Sajnos a jelenlegi helyzetben a vállalkozó kedv visszaesett, így kevés az új potenciális vállalkozás, amelyik be tudna vagy akarna lépni a franchise-hálózatunkba. Emiatt is kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy megtartsuk a partnerüzletek vásárlóit, és ezzel is segítsük meglévő partnereinket.
– A franchise-trendeket illetően azt láthatjuk – elemez Lencsés Sándor, a Fornetti Group magyarországi franchise és concept üzletág igazgatója –, hogy azok vannak előnyösebb helyzetben, akik a nehézségek ellenére is előre gondolkodtak, és az előre menekülést választották. Mi számos intézkedést tettünk, és több projektet is indítottunk a nehéz időszakban a visszaesés kompenzálása érdekében, viszonylag rövid periódust követően pedig folytattuk az új értékesítési pontok nyitását és a boltmegújítási programunkat is.
A krízis időszakában a Fornettinél a fókusz szinte azonnal átkerült a megoldóképletek kidolgozására és az akut helyzetek megfelelő kezelésére. A hálózat zavartalanul működött: a folyamatos kommunikáció révén minden piaci rezdülésre igyekeztünk a lehető leghamarabb reagálni.
Új lendület
– A rendszerünkbe jelentkezők száma emelkedő tendenciát mutat – emeli ki Kathona Krisztián, a Borháló Franchise tulajdonosa –, azt tapasztaljuk, hogy a vállalkozói kedv visszatérőben van, és az üzletnyitások száma ugyancsak emelkedik. Az inflációs hatás is bizonyára közrejátszik abban, hogy dinamikusan növekszik a franchise-vállalkozások iránti érdeklődés.
A Borháló Franchise ismertsége főként a COVID időszakban tett erőfeszítéseinknek és az online vásárlások növekedésének hatására számokban is kifejeződő, érzékelhető növekedést mutat. 2022-ben brandünk széles platformon jelent meg Magyarország legnagyobb fesztiváljain, sikeresen népszerűsítve ezzel kínálatunkat, egyedi tételeinket, franchise-üzleteinket.
– A 2022-ben tovább bővítette hazai és külföldi franchise-üzletei számát; a terjeszkedés 2023-ban is folytatódik – mondta el a Cafe Frei munkatársa –, elsősorban belföldön. Jelenleg több mint 80 kávézó működik összesen nyolc országban, itthon már 70 üzlete van a hálózatnak.
A vendéglátóipari szektort különösen érzékenyen érintette az elmúlt évek polikrízis időszaka, ezért vállalati stratégiánkban kiemelt jelentőséget kapott a retail üzletág fejlesztése. Ez nem csupán azt jelenti, hogy egyre markánsabb jelenlétre törekszünk a kiskereskedelemben is, hanem kávézóinkat retail értékesítési pontoknak is tekintjük. Ennek alapja többek között a pandémia idején megvalósult több műszaki beruházás volt, amelyeknek köszönhetően nőtt a gyártáskapacitás.
Rendszerhűen
– Hálózatépítő koncepciónk nem változott az elmúlt években – szögezi le Maczelka Márk –, a minőséget a mennyiség elé helyezve kívánunk erős és hosszú távon üzemeltethető, sikeres hálózatot építeni. Franchise partnereink műszaki osztályunk iránymutatása alapján alakítják ki SPAR-üzleteiket.
Értékesítési tanácsadóink folyamatosan segítenek abban, hogy az áruházak üzemeltetésében a SPAR know-how átültetésre kerüljön. Nem erővel szeretnénk a know-how átvételét elérni, hanem elkötelezett partnereket szeretnénk magunk mellett tudni, akik azt szívesen átveszik. Azt, hogy a partnerek betartják-e a minőségbiztosítási követelményeket, tanácsadóinkon keresztül és minőségirányítási osztályunk segítségével ellenőrizzük.
– Minden kezdeményezésünk arra irányul – hangsúlyozza Matskási Zoltán –, hogy okot adjunk vásárlóinknak és fogyasztóinknak naponta betérni egy Pek-Snack üzletbe. Másik fókuszterületünk a külföldi terjeszkedés: a környező országokban egyre több üzletben elérhetőek termékeink és egyre több tagja van hálózatunknak.
A válság és az elszabadult élelmiszer-infláció miatt több lépést is tettünk a vásárlóink megtartásáért. Egyrészt kedvezőbb árú termékeket fejlesztettünk ki és vezettünk be, másrészt – a cég életében először – árakciókkal tesszük vonzóbbá termékeinket.
– Partnereink munkáját operatív szinten folyamatosan támogatjuk – húzza alá Lencsés Sándor –, olyan mechanizmusokat építettünk a mindennapi működésbe, aminek köszönhetően sikerült javítanunk bizonyos hatékonysági mutatókat, és jelentősen tompítani az inflációs hatásokat.
A Fornetti know-how átadása személyesen, személyre szabottan zajlik. A nehézséget ezen a fronton az jelenti, hogy a munkaerőpiac folyamatosan változik, és a know-how átadását végzők képzésére fordított energia- és időmegtérülésre is figyelnünk kell. Az ellenőrzések rendszeresek és mindenre kiterjedők – ezeket a képviselői csapatunk tagjai végzik.
Velünk vagy nélkülünk
– A krízis miatt a kommunikációs csatornákat elképesztően intenzíven kezdtük el használni a COVID megjelenése legelejétől kezdve – mondja el Kathona Krisztián. – Azonnal megterveztük online kóstolóprogramjainkat, amelyek rendkívül sikeresek voltak, illetve az elsők között kezdtük el az érintésmentes házhozszállítást a franchise-tanáccsal online egyeztetve – hála marketingünk tartalomfókuszú működésének. A pandémia első időszakában minden héten tanácskozást tartottunk a Borháló hálózat területi képviselőivel arról, milyen válaszokat tudunk adni a vásárlói igények változására.
Az áremelkedések és az alapanyaghiány extra erőfeszítést jelentett számunkra, ami leginkább kommunikációs fejlődést és humánerőforrás bővítését igényelte, hiszen elképesztő mértékben nőtt az ártárgyalások, a készlethiányok által generált plusz munka, így ez elvette a fókuszt egy ideig a fejlesztésekről.
– A Cafe Frei árképzési elvei szerint a cél az, hogy a kávézókban érje meg leginkább bevásárolni a polci termékekből – ezek 90%-át a kávék teszik ki, melyek mind a Cafe Frei saját pörkölésű és egyedi ízesítésű kávéi. A kávézókban és a cég webshopján emellett teákat, illetve csészéket és kávékészítési eszközöket is értékesítenek.
A pulttermékek esetében bizonyos kategóriákat – újhullámos kávék, eszpresszók, cappuccino – igyekeznek érezhetően jó ár-értéken tartani, de a márkára jellemző egyedi, ízesített kávékülönlegességek esetében is fontos, hogy elérhető áron, jellemzően 1000 forint környékén maradjanak a termékek.
A Cafe Frei koncepciójának továbbra is a hangsúlyos eleme a folyamatos megújulás és termékfejlesztés, mind a pulti, mind a polci választékot illetően. Mindehhez pedig erőteljes marketingaktivitás párosul: saját kávélapot készítenek, aktív a közösségi médiajelenlétük, és 2023-ban a korábbinál intenzívebb márkakampányokat terveznek.
Hová tovább?
– A jelenlegi gazdasági helyzetben – érvel Maczelka Márk – hálózatunkban abban szeretnénk segíteni partnereinket a következő 2-3 év sortán, hogy minél eredményesebben tudják üzemeltetni egységeiket, hiszen a piacon egységes fellépéssel még erősebb és sikeresebb lehet a SPAR, a hálózatépítést pedig a korábbi évek dinamikájához hasonló ütemben kívánjuk megvalósítani.
– A pandémia és a gazdasági környezet változásai egyfajta tisztulást hoztak a piacon – értékel Lencsés Sándor –, amely így átláthatóbb és talán rendezettebb formában működik tovább. A Fornetti Group eddig is piacvezető volt, és a tudatos, tervezett válságkezelésnek hála nincs veszélyben ez a pozíció.
A marketingmixünk nem változott: folytatjuk a megkezdett utat, és egyre jelentősebb kommunikációs aktivitássorozatot produkálunk az online térben, a know-how átadás pedig olyan jól bejáratott, egyedi elemekben gazdag, végletekig kidolgozott folyamat, amelynek megváltoztatására nincs szükség.
– Megszenvedtük a hirtelen növekedés nehézségeit indulásunkkor – magyarázza Kathona Krisztián –, ma a kiválasztás és szelekció fontosságában és az organikus növekedésben hiszünk. A rendszergazdák lehetőségei adottak; vonzza a csatlakozókat, ha folyamatosan figyelünk az üzletek és a kínálat, valamint a szolgáltatásaink minőségére.
Több szegmens irányába nyitottunk a bor témakörén belül, elindítottuk az importot, saját Champagne házunk lett (mi vagyunk a magyarországi disztribútorok) új terméktípusokat is bevezettünk – például égetett szeszek –, és jelenleg is tervezünk egy nagyobb horderejű újítást.
A heti belső Borháló hírlevelek mindig megjelenítik azokat az irányokat, normákat, melyeket képviselünk. Felmérjük az üzletek marketinggel kapcsolatos gondolatait, összegzünk, és visszajelezzük feléjük stratégiánkat.
– Mivel a Café Frei hálózata folyamatosan nő, kiemelt szerepet szánnak a kommunikációnak és az együttgondolkodásnak partnereikkel. Képzések, e-learning szolgáltatások, marketingtámogatás segíti a franchise-bérlők munkáját, miközben számos vállalati fejlesztés zajlik annak érdekében is, hogy gördülékenyebb és kontrollálhatóbb legyen az operatív üzemeltetési feladatok ellenőrzése.
A koncepció iránt állandó az érdeklődés, és a meglévő partnerek közül is vannak olyanok, akik több üzlettel rendelkeznek a hálózaton belül. //
Ők kapták az elismeréseket
A Franchise Szövetség februári Díjkiosztó Gáláján kilenc kategóriában hirdettek győztest a 2022-ben legjobbnak ítélt tagok és franchise-átvevőik között.
A legjobb franchise-hálózatok
– Az Év Franchise Hálózata – BENU Gyógyszertár
– Az Év Legdinamikusabban Fejlődő Franchise Hálózata
Megosztott díj:
• Alpha Zoo
• Alma Gyógyszertárak
– Külföldön Sikeresen Terjeszkedő Hazai Hálózat – Duna House
– Marketing Díj – Cafe Frei
– Az Év Innovatív Franchise Hálózata – Stilianos babauszoda
– Internet Média és Web Díj – Logiscool
– Az Év Válságálló Hálózata – Fornetti
A legjobb franchise átvevők
– Az Év Franchise Átvevője 2022 – Olifan Kft., a DIEGO hálózat franchise-partnere
– Az Év Fiatal Sikeres Franchise Átvevője 2022 – Szigeti Andrea, az EverDerm Laser & Beauty Clinic hálózat franchise-partnere
– Az Év Multi-unit Franchise Átvevője 2022 – Jäger Zita, az Immo1 Ingatlan hálózat franchise-partnere
A cikk a Trade magazin 2023/4. lapszámában olvasható.
Kapcsolódó cikkeink
Több mint 223 tonna élelmiszerrel segít nehéz sorsú embereknek az idei Adni Öröm! karácsonyi adománygyűjtő akció
Több mint 26 ezer csomag jut nehéz sorsú emberekhez karácsony…
Tovább olvasom >Nagynevű borszakértő a SPAR-nál
A SPAR Magyarország termékpalettáján kiemelt helyet kapnak a hazai pincészetek,…
Tovább olvasom >Csúcsmodern péküzemet létesített a SPAR Felső-Ausztriában
Új, korszerű péküzemet nyitott a SPAR Austria az INTERSPAR hipermarketek…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >