Mondd, te kit választanál? – a franchise 2023-ban felfelé ívelő tendenciát mutat
Legyen szó bármilyen kategóriáról, a szakemberek szerint a franchise 2023-ban felfelé ívelő tendenciát mutat. Az új év tele van lehetőségekkel és ígéretekkel a franchise- és a kisvállalkozói közösség számára. Alábbi összeállításunk ezúttal elsősorban a 2022-es válságévről – helyzetelemzésről és a hazai rendszergazdák új kihívásokra adott válaszairól – szól, emellett hírt adunk a Franchise Szövetség legjobbaknak kiosztott idei szakmai díjairól, és idézzük egy átfogó amerikai trendelemzés legfontosabb gondolatait is.
A pandémia óta a franchise jelentősége nőtt – állítja Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője –, a vállalkozók szívesen válnak egy olyan, jól működő, stabil hálózat partnereivé, mint a SPAR. A lánc évente 15-20 új franchise-egység nyitását tervezi. Úgy látjuk, hogy az átvevői oldalon a pénzügyi lehetőségek változtak: kevesebb tőke áll rendelkezésre, és az még átgondoltabban kerül befektetésre. Vállalati filozófiánkban mindig nagy hangsúlyt kapott a franchise partnereink felé irányuló felelősségvállalásunk; ez tovább erősödött – nyilvánvalóvá vált, hogy együtt erősebbek vagyunk.
A SPAR az akciós árazási és marketingstratégiáját a megváltozott vásárlói igényeknek megfelelően alakította ki, miközben előtérbe kerültek a magas minőségű saját márkás termékek.
– A legnagyobb kihívás 2023-ban – véli Matskási Zoltán a Pek-Snack marketing- és üzletfejlesztési igazgatója –, hogy bár a franchise üzleti modellek továbbra is népszerűek, a mostani gazdasági helyzetben a nehéz tervezhetőség és a visszaeső kiskereskedelmi forgalom miatt romlott a beruházások, új üzletek beindításának megtérülése.
Sajnos a jelenlegi helyzetben a vállalkozó kedv visszaesett, így kevés az új potenciális vállalkozás, amelyik be tudna vagy akarna lépni a franchise-hálózatunkba. Emiatt is kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy megtartsuk a partnerüzletek vásárlóit, és ezzel is segítsük meglévő partnereinket.
– A franchise-trendeket illetően azt láthatjuk – elemez Lencsés Sándor, a Fornetti Group magyarországi franchise és concept üzletág igazgatója –, hogy azok vannak előnyösebb helyzetben, akik a nehézségek ellenére is előre gondolkodtak, és az előre menekülést választották. Mi számos intézkedést tettünk, és több projektet is indítottunk a nehéz időszakban a visszaesés kompenzálása érdekében, viszonylag rövid periódust követően pedig folytattuk az új értékesítési pontok nyitását és a boltmegújítási programunkat is.
A krízis időszakában a Fornettinél a fókusz szinte azonnal átkerült a megoldóképletek kidolgozására és az akut helyzetek megfelelő kezelésére. A hálózat zavartalanul működött: a folyamatos kommunikáció révén minden piaci rezdülésre igyekeztünk a lehető leghamarabb reagálni.
Új lendület
– A rendszerünkbe jelentkezők száma emelkedő tendenciát mutat – emeli ki Kathona Krisztián, a Borháló Franchise tulajdonosa –, azt tapasztaljuk, hogy a vállalkozói kedv visszatérőben van, és az üzletnyitások száma ugyancsak emelkedik. Az inflációs hatás is bizonyára közrejátszik abban, hogy dinamikusan növekszik a franchise-vállalkozások iránti érdeklődés.
A Borháló Franchise ismertsége főként a COVID időszakban tett erőfeszítéseinknek és az online vásárlások növekedésének hatására számokban is kifejeződő, érzékelhető növekedést mutat. 2022-ben brandünk széles platformon jelent meg Magyarország legnagyobb fesztiváljain, sikeresen népszerűsítve ezzel kínálatunkat, egyedi tételeinket, franchise-üzleteinket.
– A 2022-ben tovább bővítette hazai és külföldi franchise-üzletei számát; a terjeszkedés 2023-ban is folytatódik – mondta el a Cafe Frei munkatársa –, elsősorban belföldön. Jelenleg több mint 80 kávézó működik összesen nyolc országban, itthon már 70 üzlete van a hálózatnak.
A vendéglátóipari szektort különösen érzékenyen érintette az elmúlt évek polikrízis időszaka, ezért vállalati stratégiánkban kiemelt jelentőséget kapott a retail üzletág fejlesztése. Ez nem csupán azt jelenti, hogy egyre markánsabb jelenlétre törekszünk a kiskereskedelemben is, hanem kávézóinkat retail értékesítési pontoknak is tekintjük. Ennek alapja többek között a pandémia idején megvalósult több műszaki beruházás volt, amelyeknek köszönhetően nőtt a gyártáskapacitás.
Rendszerhűen
– Hálózatépítő koncepciónk nem változott az elmúlt években – szögezi le Maczelka Márk –, a minőséget a mennyiség elé helyezve kívánunk erős és hosszú távon üzemeltethető, sikeres hálózatot építeni. Franchise partnereink műszaki osztályunk iránymutatása alapján alakítják ki SPAR-üzleteiket.
Értékesítési tanácsadóink folyamatosan segítenek abban, hogy az áruházak üzemeltetésében a SPAR know-how átültetésre kerüljön. Nem erővel szeretnénk a know-how átvételét elérni, hanem elkötelezett partnereket szeretnénk magunk mellett tudni, akik azt szívesen átveszik. Azt, hogy a partnerek betartják-e a minőségbiztosítási követelményeket, tanácsadóinkon keresztül és minőségirányítási osztályunk segítségével ellenőrizzük.
– Minden kezdeményezésünk arra irányul – hangsúlyozza Matskási Zoltán –, hogy okot adjunk vásárlóinknak és fogyasztóinknak naponta betérni egy Pek-Snack üzletbe. Másik fókuszterületünk a külföldi terjeszkedés: a környező országokban egyre több üzletben elérhetőek termékeink és egyre több tagja van hálózatunknak.
A válság és az elszabadult élelmiszer-infláció miatt több lépést is tettünk a vásárlóink megtartásáért. Egyrészt kedvezőbb árú termékeket fejlesztettünk ki és vezettünk be, másrészt – a cég életében először – árakciókkal tesszük vonzóbbá termékeinket.
– Partnereink munkáját operatív szinten folyamatosan támogatjuk – húzza alá Lencsés Sándor –, olyan mechanizmusokat építettünk a mindennapi működésbe, aminek köszönhetően sikerült javítanunk bizonyos hatékonysági mutatókat, és jelentősen tompítani az inflációs hatásokat.
A Fornetti know-how átadása személyesen, személyre szabottan zajlik. A nehézséget ezen a fronton az jelenti, hogy a munkaerőpiac folyamatosan változik, és a know-how átadását végzők képzésére fordított energia- és időmegtérülésre is figyelnünk kell. Az ellenőrzések rendszeresek és mindenre kiterjedők – ezeket a képviselői csapatunk tagjai végzik.
Velünk vagy nélkülünk
– A krízis miatt a kommunikációs csatornákat elképesztően intenzíven kezdtük el használni a COVID megjelenése legelejétől kezdve – mondja el Kathona Krisztián. – Azonnal megterveztük online kóstolóprogramjainkat, amelyek rendkívül sikeresek voltak, illetve az elsők között kezdtük el az érintésmentes házhozszállítást a franchise-tanáccsal online egyeztetve – hála marketingünk tartalomfókuszú működésének. A pandémia első időszakában minden héten tanácskozást tartottunk a Borháló hálózat területi képviselőivel arról, milyen válaszokat tudunk adni a vásárlói igények változására.
Az áremelkedések és az alapanyaghiány extra erőfeszítést jelentett számunkra, ami leginkább kommunikációs fejlődést és humánerőforrás bővítését igényelte, hiszen elképesztő mértékben nőtt az ártárgyalások, a készlethiányok által generált plusz munka, így ez elvette a fókuszt egy ideig a fejlesztésekről.
– A Cafe Frei árképzési elvei szerint a cél az, hogy a kávézókban érje meg leginkább bevásárolni a polci termékekből – ezek 90%-át a kávék teszik ki, melyek mind a Cafe Frei saját pörkölésű és egyedi ízesítésű kávéi. A kávézókban és a cég webshopján emellett teákat, illetve csészéket és kávékészítési eszközöket is értékesítenek.
A pulttermékek esetében bizonyos kategóriákat – újhullámos kávék, eszpresszók, cappuccino – igyekeznek érezhetően jó ár-értéken tartani, de a márkára jellemző egyedi, ízesített kávékülönlegességek esetében is fontos, hogy elérhető áron, jellemzően 1000 forint környékén maradjanak a termékek.
A Cafe Frei koncepciójának továbbra is a hangsúlyos eleme a folyamatos megújulás és termékfejlesztés, mind a pulti, mind a polci választékot illetően. Mindehhez pedig erőteljes marketingaktivitás párosul: saját kávélapot készítenek, aktív a közösségi médiajelenlétük, és 2023-ban a korábbinál intenzívebb márkakampányokat terveznek.
Hová tovább?
– A jelenlegi gazdasági helyzetben – érvel Maczelka Márk – hálózatunkban abban szeretnénk segíteni partnereinket a következő 2-3 év sortán, hogy minél eredményesebben tudják üzemeltetni egységeiket, hiszen a piacon egységes fellépéssel még erősebb és sikeresebb lehet a SPAR, a hálózatépítést pedig a korábbi évek dinamikájához hasonló ütemben kívánjuk megvalósítani.
– A pandémia és a gazdasági környezet változásai egyfajta tisztulást hoztak a piacon – értékel Lencsés Sándor –, amely így átláthatóbb és talán rendezettebb formában működik tovább. A Fornetti Group eddig is piacvezető volt, és a tudatos, tervezett válságkezelésnek hála nincs veszélyben ez a pozíció.
A marketingmixünk nem változott: folytatjuk a megkezdett utat, és egyre jelentősebb kommunikációs aktivitássorozatot produkálunk az online térben, a know-how átadás pedig olyan jól bejáratott, egyedi elemekben gazdag, végletekig kidolgozott folyamat, amelynek megváltoztatására nincs szükség.
– Megszenvedtük a hirtelen növekedés nehézségeit indulásunkkor – magyarázza Kathona Krisztián –, ma a kiválasztás és szelekció fontosságában és az organikus növekedésben hiszünk. A rendszergazdák lehetőségei adottak; vonzza a csatlakozókat, ha folyamatosan figyelünk az üzletek és a kínálat, valamint a szolgáltatásaink minőségére.
Több szegmens irányába nyitottunk a bor témakörén belül, elindítottuk az importot, saját Champagne házunk lett (mi vagyunk a magyarországi disztribútorok) új terméktípusokat is bevezettünk – például égetett szeszek –, és jelenleg is tervezünk egy nagyobb horderejű újítást.
A heti belső Borháló hírlevelek mindig megjelenítik azokat az irányokat, normákat, melyeket képviselünk. Felmérjük az üzletek marketinggel kapcsolatos gondolatait, összegzünk, és visszajelezzük feléjük stratégiánkat.
– Mivel a Café Frei hálózata folyamatosan nő, kiemelt szerepet szánnak a kommunikációnak és az együttgondolkodásnak partnereikkel. Képzések, e-learning szolgáltatások, marketingtámogatás segíti a franchise-bérlők munkáját, miközben számos vállalati fejlesztés zajlik annak érdekében is, hogy gördülékenyebb és kontrollálhatóbb legyen az operatív üzemeltetési feladatok ellenőrzése.
A koncepció iránt állandó az érdeklődés, és a meglévő partnerek közül is vannak olyanok, akik több üzlettel rendelkeznek a hálózaton belül. //
Ők kapták az elismeréseket
A Franchise Szövetség februári Díjkiosztó Gáláján kilenc kategóriában hirdettek győztest a 2022-ben legjobbnak ítélt tagok és franchise-átvevőik között.
A legjobb franchise-hálózatok
– Az Év Franchise Hálózata – BENU Gyógyszertár
– Az Év Legdinamikusabban Fejlődő Franchise Hálózata
Megosztott díj:
• Alpha Zoo
• Alma Gyógyszertárak
– Külföldön Sikeresen Terjeszkedő Hazai Hálózat – Duna House
– Marketing Díj – Cafe Frei
– Az Év Innovatív Franchise Hálózata – Stilianos babauszoda
– Internet Média és Web Díj – Logiscool
– Az Év Válságálló Hálózata – Fornetti
A legjobb franchise átvevők
– Az Év Franchise Átvevője 2022 – Olifan Kft., a DIEGO hálózat franchise-partnere
– Az Év Fiatal Sikeres Franchise Átvevője 2022 – Szigeti Andrea, az EverDerm Laser & Beauty Clinic hálózat franchise-partnere
– Az Év Multi-unit Franchise Átvevője 2022 – Jäger Zita, az Immo1 Ingatlan hálózat franchise-partnere
A cikk a Trade magazin 2023/4. lapszámában olvasható.
Kapcsolódó cikkeink
Black Friday akciók a legnagyobb hazai láncoknál: Lidl, Tesco, Spar és még sokan mások
A Black Friday láz 2024-ben sem hagyja hidegen a vásárlókat…
Tovább olvasom >Több mint 1,2 milliárdos korszerűsítés a székesfehérvári INTERSPAR hipermarketben
A SPAR folyamatosan arra törekszik, hogy áruházai kényelmes körülményeket biztosítsanak…
Tovább olvasom >Mindenkinek a vásárló a fontos – mindig, mindenhol, mindenkor – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
A Business Days harmadik, szerdai napjának délelőttje az elmúlt másfél…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >