MNB: az élelmiszerek drágulása magyarázza az emelkedő inflációt
Az infláció augusztusban 1,9 százalékponttal gyorsult az előző hónaphoz képest, amit főként az élelmiszerek árindexének emelkedése magyaráz. Az előző hónaphoz képest a maginfláció 2,3 százalékponttal nőtt, amihez legnagyobb mértékben – 1,1 százalékponttal – a feldolgozott élelmiszerek járultak hozzá – állapította meg az augusztusi inflációs folyamatokat kommentálva a Magyar Nemzeti Bank (MNB).
A globális nyersanyag- és energiaár-emelkedés a termékek széles körében érvényesült, így az üzemanyagok és szabályozott árak nélkül számított kosár havi árváltozása 2,0 százalék volt, ami továbbra is jelentősen meghaladja az elmúlt évekre jellemző áremelkedést.
A tartósabb inflációs tendenciákat megragadó MNB által számított mutatók az előző hónaphoz képest emelkedtek. Az indirekt adóktól szűrt maginfláció 2,3 százalékponttal 18,9 százalékosra a feldolgozott élelmiszerek nélkül számított maginfláció 1,6 százalékponttal 14,2 százalékosra, míg a ritkán változó árú termékek inflációja 1,4 százalékponttal 14,8 százalékosra emelkedett.
Az élelmiszerek inflációja 33,6 százalékra gyorsult, a termékkörön belül a feldolgozott és feldolgozatlan élelmiszerek árindexe egyaránt számottevően emelkedett. Júliushoz képest az élelmiszerek árai 3,4 százalékkal nőttek, míg az elmúlt években az árak mérséklődése jellemezte a termékcsoportot augusztusban – mutatott rá az MNB.
Az iparcikkek árai 1,9 százalékkal emelkedtek az előző hónaphoz képest – szemben a historikusan jellemző 0 százalék körüli augusztusi havi árváltozással, így az iparcikkek éves inflációja 16,4 százalékra emelkedett. A termékkörön belül a tartós és a nem tartós iparcikkek árindexe egyaránt nőtt. A tartós iparcikkek áremelkedése döntően az új személygépkocsik árnövekedéséhez kapcsolódott, míg a nem tartós iparcikkek esetében az áremelkedés széleskörű volt – írták az értékelésben.
A piaci szolgáltatások árai az előző hónaphoz képest 1,3 százalékkal nőttek. Az elmúlt évekre jellemző augusztusi
átárazásnál magasabb áremelkedés történt, ami a szolgáltatások széles körében jellemző volt. Az élelmiszerekhez kapcsolódó szolgáltatások (éttermi és étkezési szolgáltatások, büféáruk) inflációja tovább gyorsult. A piaci szolgáltatások éves árindexe 11,1 százalék volt.
Az alkohol, dohány termékkör ára júliushoz képest 1,9 százalékkal nőtt. Az árnövekedés hátterében a júliusi jövedékiadó-emelés folytatódó begyűrűzése áll – jegyezte meg az MNB.
MTI
Kapcsolódó cikkeink
MNB: romlott Magyarország versenyképessége az uniós rangsorban
Magyarország versenyképessége két helyet romlott 2023-ban a megelőző évhez képest,…
Tovább olvasom >Nem csak Magyarországon hasítanak a kötelező akciók
Szerbia folytatja az infláció elleni küzdelmet, és tovább bővíti az…
Tovább olvasom >MRSZ Médiatorta: elvitte a magas infláció a magyar reklámpiac növekedését
Közzétették a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) 2023-as média- és kommunikációs piac…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hét trend, amely 2024-ben az in-store marketingre és a kereskedelmi dizájnra hatással lesz
A fogyasztók figyelmének megragadása és megtartása évről évre egyre nehezebbnek tűnik.…
Tovább olvasom >2024 a kihívások éve a dohányipar és dohány-kiskereskedelem számára
A gazdasági nehézségek ellenére várhatóan növekedett a dohány-kiskereskedelem éves árbevétele…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin legújabb száma!
A digitális verzió ezúttal is bővített formában jelent meg, és olvasható a levél…
Tovább olvasom >