Mit tanulhatunk a 2022-es év promócióiból?

Szerző: Csaba Péter Dátum: 2023. 07. 20. 12:55

A Kantar Hoffmann piackutató idén is elkészítette a Trade magazin megbízásából azt az exkluzív kutatást, amely „Az év legsikeresebb promóciója” versenyre érkező pályázatok körében zajlott. Az egyes promóciós pályázatokról alkotott véleményekről, illetve ezek alapján tehető általános megállapításokról egyórás előadást tartott a Promóciók napján Tolnai Gábor, a Kantar Hoffmann divízióigazgatója.

A cikk a Trade magazin 2023/6-7. lapszámában olvasható.

 

Tolnai Gábor
divízióigazgató
Kantar Hoffmann

A Kantar Hoffmann április 27-i, Promóciók napja konferencián elhangzott előadásában a négy fókuszcsoportos felmérésből kendőzetlenül megtudhatták a pályázók, hogy vélekednek a célcsoportjukba tartozó vásárlók. A sok pozitívum mellett kiderült, hogy esetleg mit hiányoltak, és az is, hogy miként tudnák elképzelni maguk a vásárlók a promóciók továbbfejlesztését.

Nyertes mechanizmusok

A forintosítható előnyöket kínáló promóciók továbbra is rendkívül népszerűek tudnak lenni, például, ahol garantált kedvezményt, pénzvisszatérítést kaphatnak a vásárlók, vagy a promócióval egyidejűleg valamilyen termékek akciósan érhetőek el (árakció, mennyiségi akció stb.)

A nyereményjátékok is népszerűek voltak, ugyanakkor a részvétel nagyban függ attól, hogy a vásárlók mennyire érzik azt, hogy esélyük van nyerni. Ezért azok a nyereményjátékok a népszerűbbek, ahol több kisebb nyeremény is volt a fődíj mellett, mivel így sokkal többen érezhetik nyertesnek magukat, még akkor is, ha csak kis dolgokat nyertek.

A megkérdezettek azt is értékelték, ahol hamar, vagy akár azonnal kaptak valamilyen visszajelzést, és nem csak a nyeremények kihirdetése után. Illetve a többszöri sorsolást alkalmazó nyereményjátékok is népszerűek voltak – összességében elmondható, hogy népszerű az, ha az emberek több aktivitást látnak a promóció során, és nem csak azt, hogy van egy kezdete, meg a végén egy nyereménysorsolás.

Megfigyelték azt is, hogy az emberek azt preferálták, ha minimális erőfeszítést kellett ráfordítani. A kódfeltöltős, blokk­őrizgetős megoldásokat a legtöbb ember nem szereti, mint ahogy azt sem, ha a különböző promóciók miatt újabb és újabb random applikációkat kell letölteniük. Ha egy promóció során applikációkat szeretne egy cég igénybe venni, sokkal népszerűbb, ha azokat alkalmazzák, amelyeket a vásárlók már előtte is ismertek és használtak (pl. üzletláncok applikációi).

A válaszadók körében igen népszerűnek bizonyul, ha a résztvevők személyre szabottnak érzik a nyereményeket, például, ha az árkedvezményt szabadon választott termékekre használhatják fel, vagy a kedvezmények valamilyen módon az egyéni vásárlói szokásaikra rezonálnak (még akkor is, ha az információkat csak valamilyen algoritmus állította össze a korábbi vásárlásaik alapján).

A vevők nem szeretik a blokkokat őrizgetni, de azt sem, ha újabb és újabb random applikációkat kell letölteniük a promóciókhoz

Gyerek, játék

Továbbra is igaz, hogy „a gyerek mindent visz”. Az őket célzó promóciók (játékok, plüssfigurák stb.) esetében a szülők hajlandóak komolyabb erőfeszítéseket megtenni, blokkokat beküldeni, pontokat gyűjteni vagy matricákat ragasztgatni.

Ez azonban csak akkor igaz, ha a promóció kapcsán nem sérülhet a gyermeki élmény: a szülők maximálisan elvárják, hogy az ajándékok valóban elérhetőek legyenek, nem lehet a gyerek bizalmával játszani, ezt a szülők nagyon rossz néven veszik. Rendkívül negatív hatást vált ki, ha a szülők úgy ítélik meg, hogy csalódást okoztak a gyerekének.

Érdekes az is, hogy a szülők körében nagyon népszerűek tudnak lenni az olyan gyerekeknek szóló promóciók is, ahol nemcsak tárgynyereményekről van szó, hanem arról, hogy megpróbálják a gyereket edukálni, érzékenyíteni olyan manapság népszerű és fontos témakörökben, mint az egészség, a nehéz helyzetben lévő csoportok támogatása vagy a környezetvédelem.

A játékosság és az élmény alapvető fontosságú a felnőtteket célzó promóciók esetében is. A különböző valóságos vagy virtuális kaparós sorsjegyeket, szerencsekereket és hasonló izgalmas megoldásokat szeretni szokták a fogyasztók. A hagyományosnak mondható alapstruktúrák sokszor a legnépszerűbbek, nem a mechanizmust kell kreatívvá tenni, ott az emberek általában azt szeretik, ha nem túl bonyolult, minden más tekintetében viszont előnyt jelent, ha újszerű, játékos és kreatív.

Mit érzékelnek a vásárlók?

Ami a 2022-es évet illeti, érdekes megfigyelés, hogy a megkérdezettek összességében kevesebb promóciót érzékeltek a korábbi évekhez képest. Illetve arról számoltak be, hogy hiányoznak nekik ismert és kedvelt mechanizmusok. Kevesebb az olyan promóció, ahol azonnal nyerni lehet valamit – például amikor egy csoki csomagolásában vagy jégkrém pálcikáján szerepel, hogy „nyertél még egyet”. Kevesebb a termék mellé csomagolt ajándék is, és hiányoznak a kóstoltatások is.

A forintosítható előnyöket kínáló promóciók továbbra is rendkívül népszerűek

A hosztesz- és kóstoltatásos promóciók valószínűleg elsősorban a világjárvány és a hozzá kapcsolódott bolti intézkedések miatt tűntek el, vagy ritkultak meg jelentősen, de előtte nagyon népszerűek voltak a fogyasztók körében. Nemcsak azért, mert ingyen lehetett enni valamit, hanem azért is, mert azon túl, hogy érdekesek, még személyes, emberi kontaktust is jelentenek. Egy adag nosztalgia is van ezekben a világjárvány előtti időszakról, ezért valószínű, hogy a kóstoltatásos promóciók akár reneszánszukat is élhetik a közeljövőben.

A vásárlók úgy érzékelik, egyre kevesebb az olyan promóció, ahol azonnal nyerni lehet valamit

Ami ugyanakkor fontos kérdéseket vet fel a promóciókat használók számára, hogy a jelen helyzetben a fogyasztók az ismert és már vásárolt termékekkel kapcsolatban keresik a promóciókat, és ezekből hajlandóak ilyenkor „betárazni”, azonban sokkal kevésbé csábíthatóak el új – pláne drágább – termékek felé mégoly kedvező promóció esetén is.

Promóciók polikrízisen innen és túl

A bizonyos szempontból talán egymásnak is néha ellentmondó változásoknak a fő oka az, amit Tolnai Gábor „polikrízisnek” nevezett – vagyis, hogy egyidejűleg vagy rövid időn belül egymás után számos krízishelyzettel szembesültek az emberek, mint a COVID-világjárvány, az orosz–ukrán háború, és egy kvázi-világválság, amelynek rémképe amolyan Damoklész kardjaként lóg a fejünk fölött. Ezen krízisek közé tartozik az utóbbi időben toronymagas magyarországi infláció és áremelkedés is. Az elemző szerint ez az összetett krízishelyzet a legfontosabb tényező, amely jelenleg hat, nemcsak a promóciókra és a gazdaságra, hanem összességében az egész életünkre, többek között komoly szorongást okozva mindenki számára.

Ebben a légkörben a vásárlói attitűd a spórolás érzete helyett sok esetben arra fókuszál, hogy szinten maradjon az árrobbanás előtti szinthez képest. Ugyanakkor azzal, hogy a korábbi világjárvány fenekestül felforgatta mindenki életét, érthető a nosztalgia iránti vágy is, és hogy sokan szeretnének viszontlátni olyan promóciókat, amilyenekkel a járvány kitörése előtt szinte nap mint nap találkozhattak.

Valószínűleg ehhez is kapcsolódik, hogy érdekes módon újra komoly szerepe van a kézzel fogható nyereményeknek a digitálisokkal szemben, bár lehet, hogy ez csak átmeneti hatás a polikrízis miatt – ugyanakkor Tolnai Gábor azt is megjegyezte, hogy a promóciókban részt vevő emberek többsége a „core” vagy „mainstream” vásárlóközönség, ezért a nagyon speciális megoldások (pl. digitális ajándékok) általában nem hoznak ki­emelkedően nagy sikereket, de ez persze a jövőben változhat.

Az is elmondható, hogy a praktikus termékek és ajándékok nagyobb érdeklődést váltanak most ki, míg a „l’art pour l’art”, random kedves promóajándékok veszítettek a népszerűségükből. Felértékelődött a szerepe a valóban hasznos háztartási használati tárgyaknak, akár otthonra, akár pedig azért, mert ajándékként továbbadhatók.

Mindent összevetve számos tanulságot leszűrhetünk a felmérésből. A polikrízis idején megváltozott a fogyasztók promóciókkal szembeni attitűdje is. Ezeket a változásokat a cégeknek is célszerű figyelembe venni promócióik tervezése során. //

Kapcsolódó cikkeink