Mit lájkol a fogyasztó? – körkép a Cetelemtől

Szerző: Kátai Ildikó Dátum: 2013. 05. 09. 11:56

A 60 éves Cetelem 11 éve kutatja a fogyasztói szokások alakulását. A 2012-es évet elemző Körkép szerint az elhúzódó válság már a mindennapi valóság, amelyhez a fogyasztók különböző stratégiákkal alkalmazkodnak.

Az egyik uralkodó trend, hogy a fogyasztás visszafogása általánossá vált, az európai átlag és a magyar eredmény ugyanazt mutatja, a lakosság kétharmada félretesz, megfontolja költéseit. Az európaiak 87, a magyarok 94 százaléka azt nyilatkozta, hogy csak arra költ, ami elengedhetetlenül szükséges, például az egészségre, élelmiszerre és telefonra-internetre. Közel felére estek vissza azonban a bútorvásárlás és a lakással kapcsolatos kiadások, vagy a sporttal és utazással kapcsolatos költések. Ugyanakkor a minőség felértékelődött, a megkérdezettek európai átlagban 61, a magyarok 73, a románok 81 százalékban azt vallották, inkább kevesebbet vesznek, de jó minőséget választanak.

A másik nagy trend a közösségi vásárlás elterjedése. Itt nem csak a webes közösségekre kell gondolni, hanem a mikroszintű összefogásokra is. Az eddig individualizált fogyasztó ugyanis, igaz gazdasági kényszer hatására, de emócionálisabbá válik és hajlandó fölös kapacitásait megosztani, elcserélni, legyen az barkácseszköz, szaktudás, szabadidő, bármi. Síklaki István, a Corvinus Egyetem tanára, szociálpszichológus, egyetemi docens szemléletes példákon keresztül mutatta be ezen folyamatok társadalmi hátterét és hosszútávú hatásait.

A közösségi terekben az információ és az internet szerepe felértékelődött. 2013 első negyedévét igazi digitális forradalomként emlegetik a szakemberek, hiszen nagy kereskedelmi szereplők is az online piacra léptek. Az új technológiák, a táblagépek és okostelefonok rohamos terjedése pedig tovább erősíti ezeket a folyamatokat. Nem véletlen tehát, hogy a vállalatok is mindezek figyelembe vételével alakítják üzletpolitikájukat. A Cetelem például már évek óta felismerte, hogy míg a hagyományos kiskereskedelem stagnál, addig az internetes kereskedelem világszerte növekszik, hazánkban tavaly 14 százalékkal nőtt a webáruházak forgalma. A tendenciát figyelembe véve a Cetelem az online vásárlásokhoz is kínál, teljesen online ügyintézhető áruhitelt.

Harmadik trendként megfigyelhető a felelősségtudatosság növekedése, a zöld fogyasztás előtérbe helyezése. Az átláthatóság, az egyszerűség és a felelősségvállalás egyre népszerűbb hívószavak. A felelős gondolkodásra neveléshez a Cetelem 2011 óta működő Zöldsuli Programja is hozzájárul. Idén már 12 iskola kaphat félmillió forint értékű csomagot a közvetlen környezet zöldítésére. 2013-ban a program szakmai partnere a National Geographic magazin.

Lukácsy Zoltán, a Cetelem szakértője, a kutatási anyag előadója zárszavában hangsúlyozta, hogy ez még csak a kezdet, a három uralkodó trend erősödése várható.

Kapcsolódó cikkeink