Minőségi dinnyét a magyar fogyasztónak: ebben segít a márkázás
Az átlagosnál kisebb méretű, viszont igen zamatos magyar dinnye kerülhet idén a fogyasztók asztalára. Hazánkban ebben az évben mintegy 6 ezer hektáron terem a gyümölcs, felerészben Békés megyében. Mint a Syngenta szakmai rendezvényén, Medgyesegyházán elhangzott: a fogyasztók tudatosan keresik a minőségi magyar dinnyét, ebben segíthet nekik a márkázás.
Fotó: Láng Péter
A Syngenta tavaly kezdte el forgalmazni a Rubin görögdinnyefajtát, amelyek matricával ellátva kerülnek a boltokba, a termelők pedig direkt erre a célra készített zászló mellett árusíthatják ezt a terméket. Ez segíti a fogyasztókat, hogy egy garantáltan minőségi, zamatos dinnyét vásárolhassanak, mondta Antal Gyula, a zöldségfélék kampánymenedzsere.
Magyarországon 2014-ben 6 ezer hektáron termeltek görögdinnyét a gazdák, a termés mennyisége elérte a 220 ezer tonnát. A 2011-es mélypont után felszálló ágban lévő ágazat még mindig 4 ezer hektárral kisebb területet hasznosít dinnyetermesztés céljára, mint amit a 90-es évek elején regisztráltak.
– Az idei évre nagyon nehéz előrejelzést tenni, hisz a fogyasztás erősen kötődik az időjáráshoz, különösen augusztusban – mondta Antal Gyula. – A tavasz nagyon hideg, időnként télies volt. Áprilisban az éjszakai fagyok okoztak károkat a már kiültetett növényekben. A hozamra komoly hatással bíró fázisban a 10 celsius fok alatti éjszakák lassították a növények fejlődését. Ennek is köszönhetően a dinnyék átlagos súlya kisebb lesz, mint 2014-ben, s ez nyilván befolyásolhatja a hozamot is. A minőségre ugyanakkor nem lehet panasz, az utóbbi hetek meleg időjárása jót tett a növényeknek, felgyorsult a növekedés.
Mint Antal Gyula hozzátette: a várakozások szerint a megtermelt hazai dinnye fele, kö-rülbelül 100-120 ezer tonna exportra kerül. A magyar dinnyét két irányba exportálják: az egyik célország Németország, ahol a kisebb 3-5 kilogrammos gyümölcsöt kedvelik. A másik irány pedig Szlovákia, Lengyelország, Csehország, ahol 4-8 kilogrammos dinnyéket szeretik a fogyasztók. A megtermelt mennyiség másik felét belföldön értékesítik, az import ellenére a magyar vásárlók egyre tudatosabban keresik a hazai dinnyét.
– A Görögországból érkező áru nagyon gyakran nem friss betakarításból kerül hoz-zánk, csak másodlagos piaca vagyunk a görög termelésnek – mondta Csige László, a Syngenta értékesítője. – A magyarországi termés sokkal biztonságosabb, megbízhatóbb.
A Syngenta tavaly egy fontos újdonságot mutatott be a termelőknek. A Rubin olyan görögdinnye fajta, amely minden tekintetben megfelel a magyar fogyasztók ízlésének. A többi fajtához nem hasonlító sötét héjszíne pedig jól felismerhetővé teszi a pultokon, cukortartalma igen magas. A bevezetés évében 30, idén már 300 hektáron termett ez a fajta.
– Sok magyar kereskedő már nagyon várja a Rubint, a tavalyi kedvező tapasztalataik alapján. Elmondásuk szerint Rubint észrevette a magyar közönség, ez pedig a termék sikerességét jelenti.
A Syngenta ebben az évben a növényvédelem oldaláról is bemutatott egy új terméket. Az új, hatékony gombaölő szer a Cidely Top a colletotrichumos a fenésedés és a didimella ellen jelent hatékony megoldást.
A két gombabetegség csapadékos időjárás esetén néhány nap alatt tönkreteszi a növény leveleit, s a következményeként a minőségre, termésmennyiségre mindenképpen negatív hatást tehet, ha a fejlődés egy korábbi szakaszában, lombzáródás idején megelőzésképpen nem védekezünk. A fenésedés pedig akár az érett termést is tönkreteheti. A Syngenta új terméke ezek ellen nyújt védelmet.
Kapcsolódó cikkeink
Tájékoztatót adott ki az ENAR adatok támogatáspolitikai felhasználásról az Agrárminisztérium
Az uniós forrásból finanszírozott állatalapú támogatások esetében elvárás az állatok…
Tovább olvasom >Egyhangú támogatást kapott a 2027 utáni gazdaközpontú agrárpolitika
Az EU-tagállamok agrárminiszterei tanácsi következtetéseket fogadtak el a 2027 utáni…
Tovább olvasom >Lassú, de folyamatos növekedés jellemzi a napraforgó termelői árát
Az Oil World szakértői a 2023/2024. évihez képest 9 százalékkal…
Tovább olvasom >További cikkeink
A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >