Minőséggel az egészségért

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2020. 08. 26. 10:01

Március óta a vitaminok, immunerősítők, valamint az alvást segítő készítmények vezetik a toplistát a táplálék- és étrend-kiegészítők körében. A vásárlók számára mostanra a minőség sokkal fontosabb lett a mennyiségnél, s egyre tudatosabbak egészségüket illetően is.

Az elmúlt hónapokban egyértelműen a vitaminok és immunerősítők kategóriájába tartozó cikkek fogytak a legjobban a dm-nél, de nagyon keresettek voltak a szépségvitaminok, a fogyókúrás termékek, valamint a nyugodt idegrendszert segítő termékek is.

Zabán Ferenc - dm

Zabán Ferenc
szortiment-menedzser
dm Magyarország

– A kategória folyamatos két számjegyű növekedését tekintve a fogyasztók egészségtudatossága egyértelműen pozitív irányba változik. Ma már nemcsak azt nézi a vásárló, hogy ha például C-vitamint szeretne venni, melyik a legolcsóbb vagy melyik márkáról hallott már, hanem azt is, hogy az adott készítmény hány mg C-vitamint tartalmaz, milyen felszívódású, esetleg tartalmaz-e más hatóanyagot, vitamint – mondja Zabán Ferenc, a dm szortiment-menedzsere.

Nő a kereslet a magas és komplex hatóanyag-tartalmú termékek iránt is, ami a fogyasztói tudatosság erősödését jelzi. A fogyasztók szeretnék egy kapszulával letudni az összes vitamin- és gyógynövényszükségletüket. Természetesen ez sok esetben lehetetlen, ezért a speciális termékek iránt is egyre inkább nő az igény. A koronavírus kapcsán Zabán Ferenc kiemelte: a legnagyobb forgalomkiugrás az immunerősítő termékeknél tapasztalható.

– Óriási mennyiségeket lehet most értékesíteni C-vitamin- és multivitamin-termékekből. Ezen készítmények eladásának jelenleg kizárólag a beszállítók szállítói hajlandósága és a logisztikai rendszer leterheltsége szab határt. A járvány lecsengésével ez a jelenség biztosan mérséklődni fog a szektorban, de úgy gondolom, ez a helyzet olyan vásárlókkal is megismertette a kategóriát, akik eddig kevésbé foglalkoztak ezzel a szegmenssel – teszi hozzá a szortiment-menedzser.

A gomba az új sláger

Vattamány Ágnes - Bio Fungi

Vattamány Ágnes
marketingreferens
Bio-Fungi

 

A gombatermesztéssel foglalkozó Bio-Funginál is úgy tapasztalják, hogy a fogyasztók sokkal egészségtudatosabbak lettek a járvány kitörése óta, s egyre jobban keresik a vitaminban és ásványi anyagokban gazdag friss és helyi zöldségeket és gyümölcsöket. Ez a termesztett gombára is igaz: a szuperélelmiszer immunrendszer-erősítő D-vitamint, béta-glükánt, valamint értékes B-vitamint, szelént, folsavat és cinket tartalmaz.

– Jelen körülmények között a helyi termékek igen keresettek, s fontos szemponttá vált a termékek egészségvédő hatása is. Ezeknek az igényeknek a Bio-Fungi által termesztett gombafélék maximálisan megfelelnek. Előtérbe került az otthoni főzés, amelynek alapvető hozzávalója a termesztett gomba, amellyel kalóriát csökkentünk és egészségesebbé tesszük ételeinket. A másik új trend az állati eredetű élelmiszerek fogyasztásának elhagyása, a vegán életmód, amelybe a gomba szintén passzol, hiszen glutén- és laktózmentes, illetve teljes értékű fehérjeforrásnak számít, mivel fehérjekészlete nagyon hasonlít az állati fehérjéhez – mondja Vattamány Ágnes, a Bio-Fungi marketingreferense.

C-vitamin a karanténban

Pálinkás_Ákos - Kellys Healthy Life

Pálinkás Ákos
ügyvezető
Kellys Healthy Life

A Kellys Healthy Life Kft.-nél március eleje óta egyre többen keresik a minőségi liszteket, valamint a búza- és rozstermékeket, de jelentősen nőtt a gluténmentes élesztők iránti érdeklődés is.

– A rendelések többségét vitaminok, táplálékkiegészítők, tengervizes orr­sprayk, vagy alvássegítő, méregtelenítő készítmények teszik ki, amelyek az immunrendszer erősítését szolgálják – mondja Pálinkás Ákos, a cég ügyvezetője.

A 19 webáruházat működtető Kellys Heal­thy Life-nál is hatalmas arányban nőtt az online rendelések száma, valamint a csomagok értéke. A cég a megnövekedett igényekre a folyamatok fejlesztésével, a csomagok gyorsított összekészítésével, valamint plusz műszakok beindításával válaszolt. Jelenleg naponta 600-750 vásárló számára adnak át csomagot szerte az országban.

– A vitaminok és táplálékkiegészítők közül a nagy hatóanyag-tartalmú D3 vitamin-, D3 + K2 vitaminok és a nagydózisú C-vitamin-készítmények azok, amelyekre a legnagyobb kereslet mutatkozott áruházainkban. Előfordult olyan is, amikor nem is tudtunk minden rendelésnek eleget tenni – emeli ki Pálinkás Ákos.

Felértékelődő minőség

Handl Tamara - Turbo-Diéta

Handl Tamara
marketingvezető
Turbó Diéta

Folyamatosan változik a kereslet a járvány kitörése óta az Idealbody Kft.-nél is. A vírus megjelenésekor elsősorban a vitaminok kaptak nagyobb szerepet, mivel a vásárlók az immunerősítésre fókuszáltak, az elhúzódó otthon töltött idő miatt azonban egy idő után a súlycsökkentést támogató Turbó Diéta termékcsalád került a középpontba.

– Általánosságban igaz, hogy az egészség csak a betegség megjelenése után válik értékké. A Turbó Diétánál a kezdetek óta az egészséges fogyás koncepcióját tartjuk szem előtt, és most azt tapasztaljuk, hogy ez a diétázók számára is egyre fontosabb – mondja Handl Tamara, a Turbó Diéta marketingvezetője a vásárlók egészségtudatosságának változása kapcsán.

A marketingvezető úgy látja, hogy a fogyasztók eddig is a megbízható, minőségi termékeket keresték, ám ez a szempont most még inkább felértékelődött. Új trend, hogy az új külsőtől új élményeket is várnak a diétázók, illetve egyre többen keresik a praktikus étkezéshelyettesítő termékeket, mint amilyen a Turbó Diéta.

– A termékeink iránti kereslet a kezdeti sokk után kezd újra feléledni. Jelenleg a nehézséget az okozza, hogy eljussunk a fogyasztókhoz, mert az emberek kevésbé szívesen látogatják most az üzleteket, illetve célirányosan vásárolnak. Jelenleg leginkább a meglévő, visszatérő fogyasztóinkra építhetünk, ami a 16 éves Turbó Diéta márka esetében stabil vásárlóközösséget jelent – teszi hozzá Handl Tamara.

Vitaminvízzel az egészségért

A Viwa toplistáján az immunerősítő vitaminok foglalják el az első helyet. A cég úgy tapasztalja, a fogyasztók azokat a hozzáadott értéket tartalmazó üdítőket keresik, amelyeket elfogadható áron tudnak megvásárolni.

Kaszás Attila - Viwa

Kaszás Attila
ügyvezető
Viwa

– Ma már nincs olyan egészségtudatos vásárló, aki ne ismerné a Viwa márkanevet. A fogyasztók továbbra is a kis kiszereléseket kedvelik funkcionalitások, praktikusságuk miatt. Különböző élethelyzetekhez különböző tartalmú vitaminvizeket vásárolnak, s mostanra abszolút tudatosakká váltak, nem lehet őket becsapni. Tisztában vannak a vitaminok jelentőségével, az ásványi anyagok hatásaival, a hidratálás fontosságával – mondja Kaszás Attila, a Viwa ügyvezetője.

A HoReCA-piac egy tollvonással került ki a kiszállítási pontok listájáról, ami minden élelmiszergyártónak jelentős forgalom-visszaesést okozott. Kaszás Attila úgy látja, azok a csatornák kerültek most előtérbe, amelyek nagyobb hangsúlyt helyeznek arra, hogy maximálisan kiszolgálják a fogyasztók jelenlegi igényeit. //

 

Magas tápanyagbevitel teljes értékű élelmiszerrel…, mert csíráztatva jobb!

Mindenki kipróbálta már a csíráztatást, amikor arra vártunk, hogy a babszemből kihajtson a növényke. Az igazi csoda azonban a mag belsejében történik, mivel ennek során aktiválódnak a tápanyagok. Lebomlanak az emésztést gátló anyagok, így, amikor megesszük, könnyebben felszívódnak. Ahhoz, hogy a szervezetünk értékes tápanyagként hasznosítsa a magokat, csíráztatásra van szükség.

Így készülnek a Living Foods termékei. Csíráztatás során a magban lezajló biokémiai folyamatokat 40 fokos hőmérsékleten speciális technológiával megszárítják. Ennek hatására leáll a növény növekedése, de a legmagasabb szinten stabilizálódnak az élettani folyamatok és enzimaktivitás, a magas tápanyag- és vitamintartalom pedig „konzerválódik” a magban. Így válik a csíráztatott alapanyag aktív vitamin- és tápanyagforrássá. //

Táplálkozás és egészségvédelem

DorogiAdrienn_NMS

Dorogi Adrienn
senior kutató
NMS Hungary

Az NMS Hungary a 18 éven felüli lakosság körében végzett 821 fős online kutatásában arra kereste a választ, hogy vajon mennyire gondoljuk fontosnak a táplálkozás szerepét az egészségünk alakulásában, és hogyan befolyásolja vásárlási döntéseinket az élelmiszerek összetétele.

Az, hogy ki milyen élelmiszert, diétát, táplálkozási elveket gondol egészségesnek, nagyon változó, de azt elmondhatjuk, hogy a lakosság 73%-a szerint nagy szerepe van a táplálkozásnak az egészségünk megőrzésében, védelmében. A nők körében és az idősebb, 56 éven felüli korosztályban szignifikánsan magasabb azok aránya, akik így gondolkodnak, hiszen ez az a generáció, akik körében egyre gyakoribbak a krónikus betegségek, emésztőrendszeri panaszok. Kimutatható a tendencia, hogy az egészségügyi problémák enyhítésére sokan az orvosi tanácsok mellett maguk is próbálnak tájékozódni, és egyre nyitottabbá válnak az alternatív megoldásokra, akár egy egészségesebb étrendre.

Ezt bizonyítja az is, hogy folyamatosan növekszik a mentes élelmiszerek vásárlóinak aránya, annak ellenére, hogy ezt az orvosi statisztikák nem indokolják. A kutatásból kiderült, hogy a válaszadók 60%-a vásárolt az elmúlt évben valamilyen mentes élelmiszert magának, vagy családjának, és közülük is minden hatodik vásárló többet tervez költeni ilyen élelmiszerekre a jövőben is. Fontos jelzés lehet ez az élelmiszergyártók és kereskedők számára a választékuk ilyen irányú bővítéséhez.

Míg a mentes élelmiszerek egy része kényszerből kerül a kosarakba, addig a bio- és vegán élelmiszerek vásárlói leginkább az egészségük miatt, önszántukból döntenek ezek mellett a termékek mellett. Bioélelmiszert 43%, míg vegán termékeket 25% vásárolt az elmúlt évben. Hasonlóan a mentes élelmiszerekhez itt is várható, hogy a többség legalább ugyanannyit vagy többet fog vásárolni belőlük idén is. Januárban a válaszadók 21%-a számított arra, hogy idén többet fog költeni élelmiszerre, mint az előző évben, és közülük is minden ötödik vásárló jobb minőségű, egészségesebb összetételű élelmiszerekért hajlandó több pénzt áldozni.

Élelmiszervásárlási döntésekben szerepet játszó tényezők - NMS

40% számára az élelmiszer-vásárlások során sokkal fontosabbá vált az élelmiszerek összetétele, mint korábban volt, és hasznosnak tartják, sőt, egyre inkább elvárják a csomagoláson feltüntetett piktogramokat, jelöléseket, amelyek egyszerűen és jól láthatóan hívják fel a figyelmet az egyes összetevőkre, illetve azok hiányára. Összehasonlításként ennél nagyobb arányban csak az ár lett fontosabb szempont a vásárláskor.

A jelenlegi járványhelyzet azonban azt is megmutatta, hogy a többség mégsem az egészséges táplálkozást tekinti a fertőzés elleni védekezés egyik fő eszközének. Sokkal inkább az étrendkiegészítők kerültek előtérbe: az immunrendszer erősítése érdekében kétszer annyian vásároltak vitaminokat, mint ahányan azt nyilatkozták, hogy odafigyelnek a mindennapi étkezésükre, és a korábbinál nagyobb mennyiségű friss zöldséggel, gyümölccsel egészítik ki azt.

A járványhelyzet miatti vásárlási szokások változása érdekes helyzet elé állította a vásárlókat. A vásárlási gyakoriság és a látogatott üzletek számának csökkenése azt is jelenti, hogy az egészséges táplálkozás hívei bizonyos speciális termékekről kénytelenek voltak lemondani, amennyiben azok a közeli bevásárlóhelyeken, ahol a járványhelyzet miatt vásárolni kényszerültek, nem voltak kaphatók, illetve aszerint választottak bevásárlóhelyet, ahol a legnagyobb választékra számítottak ezekből a termékekből. (Ebbe a korábban is online rendelt élelmiszerek nem tartoznak bele.)

Az üzletláncok számára az egészséges és mentes élelmiszerek széles körének forgalmazása további vonzerőt jelenthet a vásárlókért folytatott harcban. //

Étrend-kiegészítők: hogyan menjünk biztosra?

A hamis, esetenként az egészségre is veszélyes szerek visszaszorítása érdekében jött létre a Biztonságos Étrend-kiegészítő Program, amely a piacra kerülő termékek kockázatelemzésével garantálja, hogy a programhoz csatlakozó patikák polcaira már csak az ellenőrzött, jó minőségű szerek kerüljenek ki. A kezdeményezés mellett a hatóság (OGYÉI-OÉTI) felügyelete és ellenőrzése, valamint a független laboratóriumok vizsgálatai, adhatnak megnyugtató választ.

A Wessling Tudásközpont több mint 12 000 minta vizsgálata alapján arra jutott, hogy míg a vitaminok, az ásványi anyagokat tartalmazó készítmények, a sportitalok, a probiotikumok, illetve a tejsavófehérjék alacsonyabb, addig a különböző fogyasztószerek, az izomtömeg-növelő és a testépítőknek szánt szerek, valamint a potencianövelő szerek és a növényi kivonatok jóval magasabb kockázatú termékeknek számítanak. Éppen ezért fontos, hogy mindig ellenőrizzük eredetüket, lehetőleg ne rendeljünk belőlük az interneten, és ne vegyük meg azokat a pult alól, s kizárólag felelős gyártóktól származó, a hatóság vagy a független laboratóriumok által ellenőrzött termékeket vásároljunk! //

Kapcsolódó cikkeink