Minden várakozást felülmúlt idén az Anuga
A világ első számú élelmiszer- és italszakmai vására, az Anuga idén október 7. és 11. között adott találkozót az iparág vezető szereplőinek. A 200 országból érkező mintegy 140 000 látogatóval és 118 országból érkező közel 7900 kiállítóval a világ legnagyobb élelmiszerszakmai eseménye minden várakozást felülmúlt. A külföldiek aránya a kiállítók között elérte a 94, míg a látogatók körében a minden eddigi csúcsot megdöntő 80%-ot, ami jól mutatja az Anuga nemzetközi sokszínűségét.
A cikk a Trade magazin 2023/11. lapszámában olvasható.
A mintegy 300 000 m²-es kiállítótérrel rendelkező Anuga vezértémájának mentén az esemény középpontjában a fenntarthatóság és az erőforrások felelős felhasználása állt. A világ minden tájáról érkező szakértők az ellátási láncok optimalizálásától kezdve a tisztességes élelmiszer-termelésig a legkülönfélébb megközelítéseket mutatták be, ami egyben jól szemléltette az iparágnak a fenntartható fejlődés és a globális kihívások kezelése iránti egyértelmű elkötelezettségét.
– Az Anugán elhangzottak és látottak jelzésértékűek az iparág jövője szempontjából. Ily módon a rendezvény elősegíti a párbeszédet, valamint a vállalatok, szervezetek, az üzleti élet, a tudomány és a politika közötti együttműködést egy fenntartható és élhető jövő kialakítása érdekében – mondta el Gerald Böse, a Koelnmesse GmbH vezérigazgatója.
Az Anuga 2023 szakmai támogatója, a Német Élelmiszer-kereskedelmi Szövetség (BVLH) elnöke, Björn Fromm hozzátette:
– Az Anuga idén bebizonyította, hogy méltán a világ vezető élelmiszeripari szakvására. Aki figyelmesen végigkövette a változatos kísérőprogramot, és áttekintette az itt bemutatott számos innovációt, az láthatja, hogy a vásár a témaválasztás trendjeit is meghatározza. Az Anuga 2023 vezértémája, a „Fenntartható növekedés”, gyakorlatilag minden csarnokban elérhető közelségbe került. A BVLH elnökeként örömömre szolgál, hogy társszervezőként bekapcsolódhatunk az Anuga továbbfejlesztésébe, és ezzel hozzájárulhatunk ahhoz, hogy vezető szerepe tovább erősödjön a világ élelmiszer-szakvásárai körében.
Idei változatos kísérőprogramjával és az Anuga HORIZON konferenciával az esemény minden eddiginél több impulzust adott a jövő élelmiszeriparáról.
A piaci trendek, az innovációk és a fogyasztói értékek fenntarthatósággal összefüggő részletes vizsgálatára – többek között – az Innova Market Insight BV és az Euromonitor International közreműködésével került sor. Az iparág legfőbb problémáival szakértői panelbeszélgetések foglalkoztak, az EIT Food és az UNIDO által szervezett kísérőrendezvények pedig további perspektívákat és megközelítéseket kínáltak.
A jelenlét presztízsértékű
A kiállító vállalatok különösen elismerően nyilatkoztak a szakmai közönségről: az Anuga a kiskereskedelmi és vendéglátóipari szektor legfontosabb, legrangosabb szereplőit fogadhatta idén. A nagy élelmiszer-kiskereskedők közül képviseltette magát többek között az Amazon, az ALDI, az Auchan, a Carrefour, a Coop, a Cosco Wholesale, a Colruyt Group, a Lidl és a Kaufland, a METRO, a Mercadona, a Migros, a Rewe, a SPAR és a Walmart.
Az európai látogatók legnagyobb arányban Nagy-Britanniából, Olaszországból, Hollandiából, Spanyolországból és Törökországból érkeztek, Európán kívülről pedig Brazília, Kína, Japán, Korea és az USA volt a legnagyobb hangsúllyal jelen.
Anuga HORIZON: formáljuk a jövőt
Az Anuga HORIZON idén első alkalommal került megrendezésre konferencia formájában. Nemzetközi iparági szakértők, gondolkodók és döntéshozók gyűltek itt össze, hogy a jövőbe tekintsenek, megosszák egymással tudásukat és tapasztalataikat. Az inspiráló előadások és panelbeszélgetések az iparág legújabb trendjeire, kihívásaira és megoldásaira világítottak rá.
Ethan Brown, a Beyond Meat vezérigazgatója kiemelte:
– Nagyszerű volt ilyen progresszív közönség előtt szerepelni, és közvetlenül kapcsolatba lépni az európai és német fogyasztókkal. Ők azok, akik élen járnak a növényi alapú húsalternatívákra és a növényi alapú étrendre való áttérésben, ami bolygónk számára létfontosságú.
– Az Anuga HORIZON kiváló helyszínnek bizonyult az elmélyült párbeszédhez. A nézőpontok sokasága találkozott itt, (…) az esemény pedig lüktetett a pozitív energiától és az innovációra való törekvéstől – mondta Richie Gray, a Mondelēz International Snack Futures részlegének alelnöke és globális vezetője.
Színpadon a biotrendek
A területen megjelent legújabb trendeket és az eddig lépések eredményeit prezentáló „Organic on Stage” szekció az élelmiszeripari start-up vállalkozások szerepét és az ökológiai ágazat innovatív fejlesztéseit hangsúlyozta. Az Anuga Organic szívében nyitott „Organic Supermarket 2023” egy új, modern bio szupermarket-koncepció keretében vonultatta fel a sokszínű teljes biokínálatot.
Az Anuga taste Innovation Show az Anuga 2023 csúcsinnovációinak központi színtere.
A trendbarométerként és inspirációs forrásként számon tartott 10 trade show-n a nemzetközi szakújságírókból és piackutatási elemzőkből álló zsűri által kiválasztott, az Anuga legfontosabb újdonságai kerültek bemutatásra a szakmabelieknek és a média képviselőinek. Összesen több mint 689 vállalat igyekezett több mint 2200 ötlettel bekerülni a különleges esemény programjába. A zsűri ezek közül 68 olyan terméket és koncepciót választott ki, amelyek meggyőzőnek bizonyultak a háttérötlet, az innováció ereje, a fenntarthatóság és a kreatív megvalósíthatóság tekintetében. A zsűri tíz különösen nagy újítást jelentő terméket emelt ki.
Magyarországról 60 cég képviseltette magát
Az Agrármarketing Centrum által létrehozott közösségi standon az öt nap alatt 27 magyar kiállító jelent meg, 33 magyar vállalkozás pedig önállóan képviselte magát.
A négy pavilon közösségi standjainak összesen 243 négyzetméteres területén az ital, a hús, az általános élelmiszer és a bio tematikákban a legkülönfélébb, jellemzően prémium kategóriás termékekkel várták az AMC szervezésében kiállító cégek az érdeklődőket. Többek között kacsa- és libatermékeket, vadhúsokat, mézeket, különféle italokat, az organikus szekcióban pedig homoktövis készítményeket, magolajokat, fűszerpaprikát ajánlottak a beszerzők figyelmébe.
Az Agrármarketing Centrum külön pultnál adott lehetőséget exportfejlesztési stratégiája, a Hungarian Food Business Program megismerésére, ahol a potenciális beszerzők akár azonnal regisztrálhattak az őket az exportban érdekelt magyar vállalkozásokkal hatékonyan összekötő online katalógusba.
//
A tíz legnagyobb innováció:
Wismettac Emea Holdings Ltd: Sushi tál (Nagy-Britannia)
Schouten Europe: vegán nem-tojás fehérje (Vegan No egg white) (Hollandia)
BettaF!sh: BettaF!sh TU-NAH konzerv (Németország)
Kern Tec: sárgabarackmagból készült alternatív joghurt (Ausztria)
Lifestyle Ventures SDN BHD: ropogós gombachili (Malájzia)
Euro Gida San. Ve Tic. A.s: Melis Pickle Soda fermentált uborkaléből készült, gyümölcsös szénsavas üdítő (Törökország)
Leighton Foods: Chica Mexicana tortillasör (Dánia)
VG Fryer D.o-o.: szárított gombakeverék (Horvátország)
Az idei innovációk mind egy irányba mutatnak: a hangsúly az alternatív fehérjékre, a tiszta címkés (clean label), valamint az egészséget addicionális előnyökkel támogató termékekre helyeződik. A növényi alapú és clean label termékek szekciójában a kiállítók kínáltak hüvelyesekből, ásványi anyagokból és fehérjékből készült leveseket, 100%-ban természetes alapanyagokat, vegán tojás- és fehérjehelyettesítőket, de kézzel készített plantuccinit is, amely a cantuccini növényi alapon újraértelmezett változata.
Az alternatív fehérjetermékek közül idén a halalternatíváknak jutott a legnagyobb figyelem. Legyen szó rákpástétomról, kagylóról vagy halról, a gyártók a növényi alapú fehérjékre és rostokra esküsznek.
A vásár újdonságai közé tartoznak továbbá a sárgabarackmagból vagy zabpehelyből készült új joghurtalternatívák.
Az esemény másik kulcsfontosságú témáját az addicionális egészségügyi előnyöket kínáló innovációk adták. Az italok területén a hangsúly a funkcionális összetevőkön és a fenntartható termesztésből származó természetes, növényi alapú összetevőkön van, de a fiatalabb fogyasztók hatékonyabb megszólítása céljából a kiállítók szokatlan színekkel és egzotikus ízekkel vagy csillogással gazdagított italokat is bemutattak.
A citrusfélék mellett a virágos, növényi aromák, így a hibiszkusz, a jázmin, a rózsa és a bodzavirág örvendenek rendkívüli népszerűségnek mind a forró, mind a hideg italok esetében.
Az alkoholmentes alternatívák továbbra is fontos trendet képviselnek, különösen a sör- és borágazatban. Ám mellettük megjelentek olyan új, élelmiszeripari melléktermékekből ún. upcyclinggal készült termékek is, mint például a maradék tortillából főzött tortillasör.
A fermentáció témakörében az Anuga taste Innovation Show termékei között találkozhattak például gombachilivel, de fermentált uborkaléből készült, gyümölcsös szénsavas üdítőitallal is. A kreativitásnak pedig idén sem szabott semmi gátat, volt itt még Halloweenre szánt fekete húskenyér is.
2023 további díjazottai
Kapcsolódó cikkeink
Stratégiai partnerségre lépett a SPAR International és a Circana
Stratégiai együttműködést jelentett be a SPAR International a fogyasztói magatartás…
Tovább olvasom >Black Friday akciók a legnagyobb hazai láncoknál: Lidl, Tesco, Spar és még sokan mások
A Black Friday láz 2024-ben sem hagyja hidegen a vásárlókat…
Tovább olvasom >Több mint 1,2 milliárdos korszerűsítés a székesfehérvári INTERSPAR hipermarketben
A SPAR folyamatosan arra törekszik, hogy áruházai kényelmes körülményeket biztosítsanak…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Új napelemparkkal bővül a Nestlé szerencsi gyár
Jövő márciusban lép működésbe az az 1,5 GW éves teljesítményű…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >