Minden évben ellenőrizni kell az online kasszákat: megnőtt a kereskedők felelőssége
Számos változást hoz a kereskedők életében az online pénztárgépek üzemeltetése. Ez nemcsak a napi használatra vonatkozik, hanem a karbantartási, szervizelési szabályokra is. Az alábbiakban összefoglaljuk, mire kell figyelniük az üzemeltetőknek. Az egyik legfontosabb változás, hogy a rendelet értelmében a pénztárgépnaplót a kereskedő köteles vezetni és megőrizni az adómegállapítási jog elévüléséig. Korábban annak szakszerű kitöltése a szerviz, illetve a forgalmazó feladata volt.
Számos változásra hívja fel a figyelmet a kasszák üzemeltetésében a Laurel Számítástechnikai Kft. ügyvezető igazgatója. Szabó Ervin az onlinekassza.hu portálnak elmondta, hogy a rendelet értelmében kötelező a kasszák éves felülvizsgálata, amelynek alkalmával a szerviz ellenőrzi, történt-e illegális beavatkozás, vagy ennek kísérlete a pénztárgépen. Ha szükséges, az adóügyi ellenőrző egység (AEE) akkumulátorát is kicserélik. A vizsgálat tényét a pénztárgépnaplóban természetesen rögzíteni kell. Az új NGM rendelet szerint a napló megőrzése és dokumentálási kötelezettsége a kereskedőt terheli. Korábban is a tulajdonosnak kellett megőriznie a naplót, de a dokumentálás a forgalmazó és a szerviz felelőssége volt.
Minden meghibásodást azonnal jelenteni kell a szerviznek, amely visszaigazolja azt – folytatta a szakértő. A szakembereknek öt napon belül meg kell kísérelnie a javítást, majd annak eredményét a naplóba rögzíteni. A gépet csak NAV-engedéllyel rendelkező műszerész szerelheti, aki köteles az igazolványát kérés nélkül is felmutatni. Amennyiben a kassza javítható, az újabb üzembe helyezéskor a kiesés idején keletkezett bevételt be kell vinni a gépbe. Ha a kassza javíthatatlan, akkor az AEE egységet a kereskedőnek kell megőriznie. Amennyiben az egység megtelik, meghibásodik, vagy a kassza üzemeltetőjének személyében változás következik be, az AEE-t cserélni kell.
Szabó Ervin felhívja a figyelmet, hogy körültekintően járjanak el a vállalkozók akkor is, ha szüneteltetik, vagy megszüntetik a vállalkozást. A pénztárgép kivonásáról az ügyfélkapun keresztül az ÁNYK nyomtatványon a NAV-ot 5 napon belül értesíteni kell.
A visszakapcsolást ugyanezen a nyomtatványon kell bejelenteni, az újbóli használat előtt szintén legalább öt nappal. Az üzemeltetés helyének módosítását szintén öt nappal a változás előtt kell bejelenteni, megjelölve az üzemeltetési hely megváltoztatásának tervezett időpontját – tette hozzá a Laurel ügyvezetője. Ezek egyelőre azok a főbb jogszabályváltozások, amelyekkel mindenkinek tisztában kell lennie.
Ezzel párhuzamosan gyűlnek a felhasználói tapasztalatok is. A napokban adták át az országban a négyezredik Laura kasszaszoftvert, így ez a legnagyobb példányszámban telepített, hazai fejlesztésű kasszaprogram Magyarországon. Máris sok felhasználói visszajelzést kaptak azoktól, akik a cég pénztárgépeit, alkalmazásait használják. Az adatok közérdekű részét az információk rendezése után szintén az onlinekassza.hu rendelkezésére bocsátják majd.
Aki részletesen szeretné tanulmányozni a kasszákról szóló miniszteri rendelet szövegét, itt elérheti.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >