Minden a mobilra vándorol – vagy mégsem? Hol találhatók az új vásárlók?

Dátum: 2016. 05. 17. 09:00

Kerekasztal beszélgetést tartottak a Kereskedj Okosan! Retail konferencián, amelynek témája, hogy mi köti össze a vásárlót és a kereskedőt, hogyan lehet elérni új vevőket és megtartani a régieket. A legfontosabb megállapítás, hogy nincs egységes út, csak az egyénre szabott megoldások hatékonyak.

A kerekasztal beszélgetésen Nagy Sándor, a G-Roby Netshop ügyvezetője, Kovács Péter, a Libri-Shopline Nyrt. vezérigazgatója, Barta Mónika, a Nielsen ügyfélkapcsolati igazgatója, valamint a Laurel részéről Boros Péter stratégiai és üzletfejlesztési igazgató vettek részt.

Barta Mónika elmondta, további bővülésre számítanak az online vásárlásoknál. Elsősorban azokon a területeken fejlődik a piac, ahol túlnyomórészt városias a környezet, nyitottak az emberek az újdonságokra, növekszik az okostelefonok elterjedtsége és olcsó a munkaerő. Ez az ázsiai országokra jellemző leginkább, ott várható a legnagyobb kiugrás, de mindenhol növekedésre lehet számítani. Az online vásárlás egyik fő gátja a bizalmatlanság, a mozgatórugója pedig a kényelem és a gyorsaság. Az igazgató szerint új területek nyílnak meg az online kereskedelem előtt, ha például valaki speciális, nehezen elérhető terméket keres, lehet ilyen például egy régi könyv. Hiába járná az antikváriumokat, egyszerűbb, ha interneten megkeresi és megveszi.

Kovács Péter, a Libri Shopline vezérigazgatója szerint a papírkönyveket elkezdték temetni, amikor megjelent az e-book. A trend mégis az, hogy a könyvek értékesítése az elmúlt 3 évben növekedett. Becslések szerint a hazai könyvforgalomból mindössze 0,5 százalékban részesedik az e-könyv, legalábbis ennyi a hivatalos. Ha azzal számolunk, hogy az illegális letöltés ennek tízszerese, akkor sem éri el az 5 százalékot, tehát a papír egyelőre nincs veszélyben. A könyv az online értékesítés szempontjából ideális termék, nincs lejárati, szavatossági probléma, elenyésző a minőségi panasz. Jelenleg a könyvek 65 százalékát fizikai boltban adják el, 35 százalék az online részesedés.

Az FMCG szektorban működik a G-Roby Netshop. Nagy Sándor ügyvezető szerint nem minden ágazatra igaz, hogy minden áron a mobil irányába kell eltolni az értékesítést. A 16 éve működő áruház elsősorban Budapest és Pest megye lakóit látja el. Úgy tapasztalják, hogy az emberek jobban szeretik a PC-jüket használni vásárlásra, mint a kis felületű tabletet, vagy mobilt. (Azok is, akik rendelkeznek mobileszközzel.) Ennek oka lehet, hogy nem egy-egy terméket vesznek, hanem nagyobb bevásárlólistákat állítanak össze, azt pedig nehéz követni a kis kijelzőn.

Boros Péter szerint a Laurel abban tud segíteni a kereskedőknek, hogy kideríti számukra, kik az online vásárlók, kik nem és miért nem azok. Jelenleg még tapasztalható némi bizalmatlanság, pedig az internetes vásárlók mindössze 4 százaléka csalódik a termékben vagy szolgáltatásban. A kereskedők nagy kihívása a BigData probléma kezelése, nem tudják, mit kezdjenek a rengeteg összegyűlt adattal, de ebben is számíthatnak segítségre. A stratégiai és üzletfejlesztési igazgató egy érdekes veszélyre is felhívta a figyelmet a retail szektorban: Jelenleg jellemzően, azok folytatnak online kereskedelmet, akik fizikai infrastruktúrával is rendelkeznek. Érdemes felkészülni arra, mi történik, ha olyan cégek jelennek meg az FMCG piacon, amelyek kizárólag online forgalmaznak, nincs raktári, bolti költségük, így jóval olcsóbbak lehetnek, mint a jelenlegi piaci szereplők.