Micsurintól a Volkswagenig
A sok rossz hír között, amelyektől visszhangzik mostanában az FMCG-szektor, felüdülés hallani a jót. A MIRSA azzal, hogy megvásárolta és felvette a MIRELITE nevet, nemcsak egy magyar márkát mentett meg, hanem tanúbizonyságát adta annak, hogy a kkv-szektorban is lehet erősnek, sikeresnek maradni előretekintő, modern vállalati kultúrával. A MIRELITE MIRSA tulajdonos-vezérigazgatójával, Dr. Losó Józseffel beszélgettünk.Két nagy múltú, fagyasztott élelmiszereket gyártó magyar cég nevét viseli a februárban alakult MIRELITE MIRSA Zrt. Milyen történet áll a háttérben?
L. J.: – A Mirelite Csepel története a második világháború végeztével kezdődött, amikor is a csepeli szabad kikötő területén lévő húsfeldolgozót fagyasztott élelmiszereket gyártó üzemmé alakították át. Ekkor jelent meg a márkanév is, a MIRELITE, amely a Mezőgazdasági, Ipari Részvénytáraság ELITE termékének az összevonásából született. Aztán a márka a fagyasztott élelmiszer szinonimájává
vált, az egész iparág egy tröszt kezében volt évtizedekig. A MIRSÁ-t eredetileg termelőszövetkezetek alapították 1981-ben, MIRSA Pest Megyei Hűtőipari GT néven. Nem örültek neki a trösztben, amikor szövetkezeti háttérrel megjelentünk a piacon. Állami támogatást nem kaptunk, ezért kellett több szövetkezetnek összefognia a gyártás elindításához, amit eredetileg a Micsurin termelőszövetkezet szeretett volna
megvalósítani. A rendszerváltás után a Schöller Holding, majd 2001-ben a Nestlé tulajdonába került a cég. Én a Nestlétől vásároltam meg 2003 januárjában. Az idei év elején a tulajdonunkba került a MIRELITE márkanév, 2010 februárjától pedig MIRELITE MIRSA Zrt. lettünk.
A két cég évtizedeken át egymás versenytársa volt. A MIRELITE, márkanevének ismertsége okán, nagy fórral indult, aztán mégis a kishal ette meg a nagy halat. Hogyan?
L. J.: – Azt gondolom, szerencsés ember vagyok. Az előző rendszerben soha nem állami vállalatnál voltam, hanem valós tulajdonosok voltak a főnökeim. Így a tulajdonosi szemlélet már korán belém ivódott. A MIRELITE Csepel pedig sajnos ugyanarra a sorsra jutott, mint sok más hazai üzem, akik a trösztrendszer után önálló cégek lettek: leszakadtak ebben az éles versenyben. Szokatlanul bátor tett ilyen időkben vásárolni. A kkv-szektor szereplőinek nagy része a túlélésért küzd, és a bankok hitelezési kedve is finoman szólva megcsappant.
L. J.: – Mindig is az volt az elvem, hogy a vállalat stabilitása az első. Igyekeztünk mindig hosszú távra gondolkodni, és amit csak lehetett, visszaforgattunk a cégbe: korszerűsítettünk, fejlesztettünk, még magasabb értéket hoztunk létre. Ezért sokkal kevésbé vagyunk a külső körülményekre vagy a bankokra utalva.
Milyen koncepciója van a két márkavonal összehangolására?
L. J.: – Mindenképpen portfólió-szelektálást végzünk, máshová pozicionáljuk a két márkát. A MIRSA már kombinált fóliájú, csillogó csomagolásában is jelzi a magas minőséget, a középkategória felső tartományát célozzuk meg vele. A MIRELITE árkát alatta szeretném kiépíteni, mint a megfizethető minőséget. Mondhatni, mint egy népautót, a fagyasztott élelmiszerek Volkswagenjét. Tehát hosszú távon a MIRELITE lenne a cég volumenhordozó márkája. Minél előbb szeretném elkezdeni az olyan divatos, keresett termékeknek a gyártását, mint a élszínroló, a húsgombóc, a májgombóc vagy a vadas mártás. Ez azonban nem megy azonnal: beruházást igényel a profilunk bővítése.
A bélszínrolóról jut eszembe: olvastam, hogy már hamisítják.
L. J.: – Egy konkurensem hívta fel a figyelmemet,hogy az egyik multiláncnál a MIRELITE bélszínrolójához megtévesztésig hasonló grafikájú, csomagolású termékkel találkozott. Ugyanaz az eszkimó baba, csak kissé más ruhában, és nem
napot tart a kezében, hanem egy jégkristályt. És szerepel rajta, hogy „Eredeti”. Megtettük a feljelentést a Vám- és Pénzügyőrség felé. Mindenesetre furcsállom, hogy egy országos áruházlánc nem veszi észre a nyilvánvaló hamisítást.
Mikorra zárul le a cég átalakítása és a márkanév újbóli bevezetése?
L. J.: – Igyekszünk április–májusban megjelenni az első termékekkel a piacon, aztán az év folyamán szélesíteni a palettát. Persze nem kizárólag tőlünk függ a bevezetés üteme: a partnereinktől és a hatóságoktól is. Ez utóbbival kapcsolatban egy friss hír: értesítést kaptam a Gazdasági Versenyhivataltól, hogy a két márkanév összeolvadásával vizsgálatot indítanak, nem került-e a MIRELITE MIRSA jelentős erőfölénybe a piacon. A vizsgálat eredményétől nem félek, sőt, némi büszkeséggel is eltölt: jól mutatja a MIRELITE márka máig ható erejét.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >