Mert ez nem műanyag
Egyre nagyobb jelentőséget tulajdonítanak a kiskereskedők a csomagolásnak, miközben igyekeznek egyensúlyozni a folyamatosan változó fogyasztói elvárások, a fenntarthatósági tényezők, valamint az élelmiszer minőségét a legjobban biztosító szempontok között. Körképünkben arra kerestük a választ, mik a hazai retailerek prioritásai csomagolás terén.
Csomagolás tekintetében egyre komolyabb elvárások jelennek meg fogyasztói oldalról, elsősorban a környezettudatosság, a fenntartható fejlődés szempontjából.
A SPAR igyekszik lehetőségeihez mérten már a termékfejlesztés során figyelembe venni ezeket az igényeket, miközben a megfelelő termékvédelmet is szem előtt kell tartania, hiszen a csomagolóanyag amellett, hogy sok mindentől megvédi az élelmiszert, segít megőrizni annak minőségét, meghosszabbítva ezzel eltarthatóságát.
– Célunk, hogy hosszú távon száműzzük a nehezen újrahasznosítható anyagokat saját márkás termékeink csomagolásából, valamint, hogy ne használjunk több csomagolóanyagot, mint amennyire valójában szükség van – hangsúlyozza Maczelka Márk, a SPAR kommunikációs vezetője. Az eladásoknál mára meghatározóvá vált a vizuális élmény, így azon kívül, hogy a csomagolás feladata az információközlés, előtérbe kerültek az olyan szempontok is, mint a kényelem, az esztétikum, a termékvédelem és nem utolsósorban a környezetvédelem.
– Környezetért felelős nagyvállalatként a SPAR nagy figyelmet fordít a felhasznált műanyagmennyiség csökkentésére, hogy érdemben mérsékelje a lassan lebomló vagy nehezen újrahasznosítható hulladékot. Vállalatunk támogatja a szelektív hulladékgyűjtést, elkötelezett az újrafeldolgozás mellett. Zöld vállalásainkat illetően nagy sikert arattak újrahasználható tasakjaink, a pékáruknál tekercses nejlonzacskók helyett betekintőablakos papírzacskókat alkalmazunk, a pénztáraknál pedig megszüntettük a tekercses zacskók használatát. 2019-től kizárólag papírtartókban áruljuk a tojást, egyes saját márkás termékeink esetében pedig mérsékeltük a PET-palackok súlyát – teszi hozzá a Maczelka Márk.
A Tesco számára kiemelten fontos, hogy a vállalat által használt csomagolások fenntartható forrásból származzanak, illetve azok ismét felhasználásra vagy újrahasznosításra kerüljenek. Ezért a Tesco vállalta, hogy 2025-ig minden saját márkás termék csomagolását teljesen újrahasznosíthatóvá teszi, és biztosítja, hogy az összes papír- és kartoncsomagolás 2025-ig 100%-ban fenntartható forrásból származzon. Minden olyan csomagolóeszközért, amely élelmiszerrel közvetlenül érintkezik, a gyártó, illetve a forgalmazó a felelős. A Tesco lédig termékeknél minden esetben higiénikus és bevizsgált csomagolóeszközöket használ.
Ami a vásárlók által hozott saját csomagolóanyagokat illeti, ezeknek a használata – sajt, felvágott és hús esetében – jelenleg nem lehetséges: a Tesco várja a jogalkotó és a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal álláspontját a saját csomagolóeszköz használatával kapcsolatban. A Tesco áruházakban történő pékáru, zöldség és gyümölcs vásárlása esetén azonban lehetőség van arra, hogy a vásárló a saját maga által hozott textilzsákba tegye az árut.
A Tesco idén bevezette az r-PET palackokat a saját márkás friss gyümölcsleveknél és smoothie-knál. Az r-PET palackok gyártásához felhasznált poliészter használt műanyag csomagolásokból készül, főként műanyag üdítőital-palackokból. Ennek köszönhetően a termelésben felhasznált műanyag már feldolgozott hulladékból származik, és újrafelhasználásra is alkalmas, ezzel is hozzájárulva az úgynevezett „zárt rendszer” kialakításához a csomagolásban. A hűtött tescós gyümölcslevek és smoothie-k már új, módosított palackban kaphatók, s ezzel a cég 3 tonnával kevesebb műanyagot termel Magyarországon.
Az újrafelhasználható műanyag tálcák segítségével a Tesco csökkenteni tudja a kartonpapír és egyéb, a szállítás során használt csomagolóanyag mennyiségét. A gyümölcsöket és a zöldségeket zöld tálcákon szállítják a logisztikai központokból az áruházakba, majd a tálcákat visszaküldik a szállítóinknak, ahol azok friss termékkel megtöltve kerülnek vissza a Tesco logisztikai központjaiba. 2018/2019-ben a cég 62 900 tonna anyagot nyert vissza a kartonpapír és a fólia a logisztikai központokba való visszaszállításával.
Zöldülő kiskereskedők
A Lidl Magyarország elkötelezett a saját márkás termékek és termékcsomagolások műanyag-felhasználásának minimalizálása mellett. A vállalat 2025-re 20 százalékkal csökkenti műanyag-felhasználását, saját márkás termékei plasztik csomagolásainak újrahasznosíthatóságát pedig 100 százalékig biztosítani fogja.
– A Lidl Magyarország műanyag hulladék visszaszorítására irányuló intézkedésének első lépéseként 2018 augusztusában a saját márkás energiaitalok papírtálcáiról tüntette el a műanyagot, s közel öt tonnával kevesebb fóliát használ fel csomagolásra. A második intézkedés révén 2019 év végéig az áruházlánc megszünteti az egyszer használatos műanyag termékek értékesítését, továbbá a „ready to eat”- és üdítőital-termékek mellől folyamatosan kivonja az értékesítésből a hozzácsomagolt műanyag evőeszközöket és szívószálakat – sorolja a környezetkímélő változtatásokat Tőzsér Judit, a Lidl vállalati kommunikációs cégvezetője. – Az egyszer használatos műanyag termékek esetében az áruházlánc 2019 év végéig minden raktárkészletét értékesíti, majd fokozatosan átáll a környezetkímélőbb alternatívákra. Idén március óta saját márkás ásványvizeink PET-palackjainak súlycsökkentése, a kupakméret csökkentése és egységcsomagolásának továbbfejlesztése révén további 210 tonnával mérsékeltük a műanyag-felhasználást .
A Lidl 2019 júniusától a vastagabb és színnel nyomtatott fólia helyett egy átlátszó, vékonyabb és festékmentes fóliát használ fel minden ásványvizének egységcsomagolására. A fejlesztések révén redukálódik a csomagolásra felhasznált fólia mennyisége, továbbá a nyomatlan fólia könnyebb újrahasznosíthatóságot biztosít, használata által pedig elkerülhetők a víz- és légszennyezést okozó festési folyamatok, melyek csökkentik a környezeti terhelést is.
Az ALDI magyarországi piacra lépése óta arra törekszik, hogy a lehető legtöbb területen zöld megoldásokat alkalmazzon. A cég vállalati felelősségvállalási alapelvei részeként folyamatosan foglalkozik a fenntartható csomagolás témájával.
– Az ALDI a kenyerek és péksütemények, a hús, a gyümölcs és a zöldség boltokba történő szállítására többnyire már most is többször használatos rekeszeket alkalmaz, a gyümölcsöket és zöldségeket – amennyiben lehetséges – csomagolásmentesen kínálja. Ezzel párhuzamosan figyelembe vesszük azt is, hogy mely élelmiszereket kell megvédeni a környezeti hatásoktól, hiszen csomagolás nélkül számos termék gyorsabban romlik, így pedig az élelmiszer-hulladék mennyisége nőne, ezért vállalatunk egy átfogó és valóban fenntartható megoldáson dolgozik – mondja Bernhard Haider országos ügyvezető igazgató.
A cég Magyarországon már 2018-ban is számos intézkedést vezetett be a kevesebb csomagolóanyag-felhasználás érdekében, így például többször használatos dobozokat alkalmazva csak a zöldség-gyümölcs esetében 4000 tonnányi kartonpapírral kevesebbet vett igénybe a tavalyi év során, mint egy évvel korábban. 2019 eleje óta a biobanán csomagolás nélkül érkezik üzletekbe, ami mintegy 3,5 tonnányi műanyag hulladékcsökkenést jelent éves szinten. Ezzel párhuzamosan megszüntették az „Azon melegében” látványpékségeknél az egyszer használatos műanyag kesztyűk elérhetőségét is, mintegy 2,5 tonnával csökkentve ezzel az ALDI műanyag-felhasználását.
– A műanyagok felhasználását csökkentő stratégia részeként 2019-ben kivezetünk kínálatunkból számos, egyszer használatos műanyag terméket, többek között a műanyag evőeszközöket, poharakat, tányérokat és szívószálakat. A „Mellőzni. Újrafelhasználni. Újrahasznosítani” szlogen alatt futó intézkedéscsomagunk következtében 2025-re a saját márkás termékek esetében 100%-ban újrahasznosítható csomagolóanyagot fogunk használni. Ugyanígy 2025-ig áruházláncunk 15%-kal csökkenti a csomagolóanyag-felhasználását – hangsúlyozza az ügyvezető igazgató.
Gyarmati O.
Kapcsolódó cikkeink
A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >A magyarok többsége 50 ezer forint alatt költ karácsonyi ajándékokra, a fenntarthatóság fontos szempont, de nem elsődleges
Az ajándékozás az ünnepek elmaradhatatlan hagyománya, de mi az, ami…
Tovább olvasom >ESG – a fenntarthatósági szabványokról jogi szemmel
2023 decembere óta számos jogszabály látott napvilágot az ESG-részletszabályokról, amelyben…
Tovább olvasom >További cikkeink
Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Régiók harca: ezek a legnépszerűbb ételek a magyarok szerint
Mexikói ételekből az országos átlag ötszöröse fogy Debrecenben, míg Szeged…
Tovább olvasom >