Mentorszerepben

Szerző: Trademagazin Dátum: 2021. 03. 05. 10:42

Milyen hatással van a vírus a hazai vendéglátás jelenére és jövőjére, mivel tudja támogatni a szakma talpon maradásért folytatott küzdelmét a METRO – ezekről a kérdésekről beszélgettünk Bősze Ákossal, az áruházlánc HoReCa fejlesztési igazgatójával.

trade logo 2x superbrands Hogyan élte meg a vírus érkezését?

BőszeÁkos_Metro

Bősze Ákos
HoReCa fejlesztési
igazgató
METRO

– Teljesen váratlan volt – előtte nem sokkal a Sirhán még szinte egymásra licitáltunk, milyen remek év lesz 2020, aztán rossz volt látni a vendéglátás utána kezdődő extrém hullámvasutazását.

A szakma gyorsan reagált, sokan már március elején elkezdték szervezni a kiszállítást: az első hullámban 7000 vendéglátós ajánlott házhozszállítást.

Megjelentek a nálunk addig alig ismert, ún. szellemkonyhák: az éttermi ételkészítés olyan pontjai, ahol csak főzés folyik, és amelyeken sokszor több bérlő is osztozik. Budapesten már közel száz ilyen működik, de egyre több a rokon koncepciójú, befogadó konyha is, ahol egy kapacitásait kihasználni nem tudó étterem biztosít helyet más vállalkozónak, legtöbbször bérmunkát végezve neki, amit az a saját futárjaival juttat el a megrendelőhöz.

trade logo 2x superbrands Milyen a kiszállított ételek minősége?

– Már kezd elfogadható lenni, ám értelemszerűen nem teljesen olyan, mint az étteremben fogyasztott, hiszen ezekhez speciális technológiák alkalmazására van szükség, és utazásbiztosnak kell lenniük. Nem ritka, hogy félkészen, de olyan is van, hogy többadagos kiszerelésben kerülnek fogyasztójukhoz.

Számításaink szerint március 16. és április 30. között 2,1 millió pizza került kiszállításra. Bár most is ez a legnépszerűbb ételfajta a burgerek, gyrosok, valamint a rántotthús és -sajt előtt, de a magyarok azért némileg belefáradtak az egyhangúságba, így egyre népszerűbbek az ázsiai és az olasz ételek is, a fish-and-chips és a BBQ is.

trade logo 2x superbrands És a magasabb igényű fogyasztók?

– Úgy tűnik, hogy a bezártság idején az emberek egy jó része az étkezésben keresett új impulzusokat. Főként a 32–48 év közötti, a világra nyitott városiakból kerül ki az ún. food loverek igényes rétege, az ő kiszolgálásukban is sokat segít a METRO.

trade logo 2x superbrands Miben tud támogatást nyújtani az áruházlánc a vendéglátósoknak?

– A szakma nehéz helyzetbe került, gyorsan kellett reagálnunk, a segítség lehetőségeit felmérnünk.

A házhozszállítás miatt kulcskérdés volt a digitális kultúra! A világban végbement változásokat a hazai éttermek digitális felkészültsége messze nem tükrözte. Ezért digitális csomagot kínáltunk partnereinknek, amelynek fő eleme a 8 perc alatt elkészíthető honlap, de tartalmaz asztalfoglalási rendszert is – persze a nyitvatartás idejére.

Rövid idő alatt elkészült egy házhozszállítási modul, amely visszaigazolja a rendelést, és ellátja a megrendelőt és az éttermet a szükséges adatokkal.

Együtt jótékonykodtunk a top gasztronómia képviselőivel: a Bocuse d’Or-ral együttműködve napi rendszerességgel szállítottunk ebédet, vacsorát a frontvonalban dolgozóknak – kórházi dolgozóknak, mentősöknek –, összesen 7200 adagot.

trade logo 2x superbrands És jött a második hullám…

– Télen a METRO globális kampányt indított „Hagyd a konyhádat pihenni” szlogennel, hogy az emberek az ünnepek idején kedvenc éttermeikből rendeljenek. Mérhető eredmény is volt: a reklámfilmet több mint 340 ezren látták a neten.

Vevőinknek a házhozszállítás mellett lehetőséget kínálunk az áru-összekészíttetésre is, a bevásárlókocsikat speciális védőanyaggal vontuk be, dolgozóinkat pedig védőfelszereléssel láttuk el.

Ami az edukációs munkánkat illeti: a tanulóknak vizsgatételeikből filmes sorozatot készítettünk Vomberg Frigyes közreműködésével, a szakmának pedig olyan témákban indítottunk képzést, mint a selejt, a szemét és az energiafelhasználás minimalizálása, valamint a lokális beszerzés alapelvei.

trade logo 2x superbrands Milyennek látja a közeljövőt?

– 2020 a megfigyelés éve volt, az idei viszont a nulláról való visszaépítkezésé.

Szerintem a vírus után az az étteremtulajdonos lehet sikeres, aki gyorsan felismeri a megváltozó vendégigényeket, és képes azokhoz alkalmazkodni. Mi ilyen szellemben oktatjuk saját munkatársainkat is, hogy megfeleljenek a visszatérő HoReCa vásárlóink igényeinek! (x)

Kapcsolódó cikkeink