Mennyit isznak a magyarok?
Országos kutatásban vizsgálták a hazai fogyasztók folyadékbevitellel kapcsolatos szokásait és ismereteit.
Ellentmondásos a magyar fogyasztók és az ajánlott napi folyadékbevitel viszonya. Bár a megkérdezettek közel kétharmada odafigyel napi folyadékfogyasztására, felük pedig tisztában van az ajánlott folyadékbeviteli mennyiségekkel, a mindennapok során a többség a szükségesnél kevesebbet iszik.
A magyar fogyasztók többsége, tízből hat felnőtt – saját megítélése szerint – odafigyel a napi folyadékbevitelére és csupán a válaszadók tizede nem törődik ezzel. E téren a nemek között nincs különbség, ám az életkor előrehaladtával nő a tudatosság, ami ráadásul a településmérettel is összefüggésben van. Ez azt jelenti, hogy míg az 50 éven felüliek 65 százaléka figyel oda a folyadékfogyasztására, addig a 18-29 éves korosztályban, valamint a községekben és falvakban kisebbségben van a tudatosak tábora – egyebek közt ez derül ki abból a reprezentatív, országos kutatásból, amely a Coca-Cola Magyarország megbízásából készült el.
A felmérésből világossá vált az is, hogy milyen praktikákat vetnek be a legtöbben azért, hogy elegendő mennyiségű folyadékot fogyasszanak. A folyadékbevitelre figyelők közel fele mindig hord magánál valamilyen innivalót, vagy kiteszi azt szem elé, a válaszadók több mint harmada pedig munkahelyére (is) visz magával innivalót.
Minden második megkérdezett ismeri helyesen a szinte már unalomig ismételt ajánlott folyadékbeviteli mennyiséget, vagyis azt, hogy a felnőtt nőknek átlagos fizikai aktivitás esetén napi 2, a férfiaknak pedig 2,5 liter vizet kell fogyasztaniuk[1]. Nemek szerinti bontásban e téren a nők bizonyultak tájékozottabbnak.
A többség mégis kevesebbet iszik az ajánlottnál: összességében átlagosan napi kb. 2 liter folyadékot fogyasztanak a megkérdezettek; a férfiak 2,2, a nők 1,8 litert. A válaszadó nők fele, a férfiak negyede ráadásul legfeljebb 1,5 litert iszik naponta. Mindezzel összhangban van a megkérdezettek folyadékbevitelének saját megítélése is: a válaszadók fele véli úgy, hogy a szükségesnél kevesebb folyadékot fogyaszt. „Bár a hűvösebb hónapokban kevésbé érezhetjük szomjasnak magunkat, ne hagyjuk magunkat becsapni és ilyenkor is ugyanúgy figyeljünk a folyadékfogyasztásra, mint nyáron” – tanácsolja Szűcs Zsuzsanna dietetikus.
A szükségesnél kisebb folyadékfogyasztás részben azzal magyarázható, hogy nem tartjuk számon a bevitt mennyiséget. Tízből mindössze csak egy ember számolja, hogy mennyit iszik, okostelefonos alkalmazás segítségével pedig csak a válaszadók 1%-a próbálja követni folyadékfogyasztását. „Bonyolult méricskélés helyett elég annyit megjegyezni, hogy naponta 8 pohár folyadék elfogyasztása javasolt” – mondja Szűcs Zsuzsanna. „Ebből a mennyiségből legalább 5 pohár legyen víz, a maradék hármon osztozhatnak az egyéb innivalók, például a teák, gyümölcslevek, tejes vagy növényi alapú italok és alkalmanként az üdítők.”
A folyadékbevitel során az ételeinknek is fontos szerep jut, és ez viszonylag közismert is. A válaszadók több mint kétharmada tudja, hogy a szervezetünkbe kerülő víz mintegy 70%-át italokból, 30%-át ételekből szerezzük. A fővárosban élők és a felsőfokú végzettségűek vannak leginkább tisztában ezzel, viszont nincs érdemi különbség a nők és férfiak vélekedése között. „Számos étel járulhat hozzá a napi folyadékbevitelünkhöz, ebből a szempontból a leveseken túl a mártások, főzelékek, továbbá a zöldségfélék és a gyümölcsök fogyasztása emelhető ki” – teszi hozzá Szűcs Zsuzsanna.
A tudatos élelmiszerfogyasztással kapcsolatban a fogyasztók hiteles és hasznos információkat találhatnak az Okoscimke.hu oldalon, illetve a Coca-Cola Journey cikkeiben.
Kapcsolódó cikkeink
Közösen igyekszik elérni a délkelet-ázsiai hibrid vásárlókat a Coca-Cola és Grab
A Coca-Cola és a Grab együttműködésük megerősítésével igyekeznek a Délkelet-Ázsiában…
Tovább olvasom >Új programot indít a Coca-Cola Indiában a kis- és középvállalkozások támogatására
A Coca-Cola India bejelentette a Super Power Retailer Program nevű…
Tovább olvasom >Több tájékoztatás kell az ESG-előírásokról a magyar kkv-k számára
Bár az idei évben bevezetett ESG szabályozás egyelőre csak a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Mesterséges intelligenciával küzd a brit Co-op 40 millió fontnyi vesztesége ellen
A brit Co-op szupermarketlánc mesterséges intelligenciát (AI) alkalmaz a tolvajok…
Tovább olvasom >Íz és minőség nélkül nem maradnak versenyben a növényi alapú márkák
Ian Hepburn, a Flora Food Group marketingigazgatója figyelmeztetett: a növényi…
Tovább olvasom >Elmarad a Kroger és az Albertsons egyesülése
Az Albertsons bejelentette, hogy felbontja a Krogerrel kötött, 25 milliárd…
Tovább olvasom >