Megtévesztő telemarketingért szabott ki több mint százmilliós bírságot a versenyhatóság
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) csaknem 117 milliós bírságot szabott ki egy cseh cégre, amiért megtévesztően, a legalapvetőbb információkat is mellőzve értékesítette telefonon étrend-kiegészítőit a magyar fogyasztóknak.
A nemzeti versenyhatóság lezárta a Helvetia Apotheke étrend-kiegészítők forgalmazóival szemben folytatott eljárását, amely a termékek telemarketinges értékesítését vizsgálta. A versenyhatóság megállapította, hogy a cseh forgalmazók jogsértő gyakorlatot folytattak a magyar fogyasztókkal szemben, ugyanis úgy próbálták őket rendszeres (4 hetente automatikusan érkező) termékcsomagjaik megrendelésére rábírni, hogy a hívások során a még a döntéshez szükséges leglényegesebb információkat is elhallgatták ajánlatukról. A fogyasztók így eleve azzal sem lehettek tisztában, hogy a hívás mire irányul – vagyis, ha beleegyeznek a termék „kipróbálásába”, akkor valójában rendszeres csomagküldésre vonatkozó szerződést kötnek a céggel. A vállalkozás emellett homályosan, félreérthetően, vagy egész egyszerűen egyáltalán nem közölte sem a nevét és címét, sem pedig a rendszeres csomagok költségét, illetve a lemondásuk feltételeit sem. A forgalmazók által elhallgatott információk egy részének közlése kifejezett, közvetlen jogszabályi kötelezettség lett volna a szerződéskötést megelőzően, a hazai és uniós fogyasztóvédelmi célú magánjogi rendelkezések alapján.
A GVH Versenytanácsa a jogsértés értékelésekor figyelembe vette, hogy a tisztességtelen gyakorlat intenzív és széleskörű volt, mivel a cégek 3 és fél éven át a magyar fogyasztók százezreit keresték meg hívásaikkal. A jogsértés egy része emellett a koronavírus-járvány időszakára esett, amikor megnövekedett a kereslet a vitaminkészítmények és étrend-kiegészítők iránt, így a fogyasztói kör egy része sérülékenynek minősült, arra figyelemmel is, hogy a hívásokban feltett vásárlásra ösztönző kérdések kifejezetten az egészségmegőrzés kérdéskörére irányultak. A hatóság ugyanakkor tekintettel volt arra is, hogy a forgalmazók az eljárás során önként felfüggesztették a jogsértő értékesítést. A GVH így 116,8 millió forintos bírságot szabott ki a termékeket 2021 nyara óta forgalmazó, cseh Helvetia Direct Marketing s.r.o.-ra. A bírság mellett a versenyhatóság – az összeget enyhítő tényezőként – előírta a cég számára, hogy teljesítse az önkéntes jogkövetést célzó, az eljárás során tett vállalásait. Ezek keretében a társaság többek között negyedévenként független külső szakértővel felülvizsgáltatja a telefonos tájékoztatószövegeit, valamint a vásárlást követő 24 órán belül email-ben vagy sms-ben is értesíti fogyasztóit a megkötött szerződések lényeges elemeiről. A vállalások megvalósulását a vállalkozásnak részletesen igazolnia kell a GVH felé.
Kapcsolódó cikkeink
Kiállt a magyar fogyasztók érdekei mellett a GVH elnöke a párizsi OECD konferencián
Az OECD fogyasztóvédelmi bizottsága két napos, magas szintű találkozót rendezett…
Tovább olvasom >GVH: feltehetően jogsértő a Notino árfeltüntetési gyakorlata
Feltehetően jogsértően tünteti föl a Notino az akciósként hirdetett termékek…
Tovább olvasom >Ellenőrzések és büntetések
A tapasztalatok szerint ismét gyakoriak a vendéglátóegységekben a NAV-ellenőrzések. Az ellenőrök…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: szeptemberben 3,0 százalékkal nőttek átlagosan a fogyasztói árak az előző év azonos hónapjához képest
Szeptemberben a fogyasztói árak átlagosan 3,0 százalékkal haladták meg az…
Tovább olvasom >Újabb üzletet nyitott Szegeden a PENNY
Október 10-én Csongrád-Csanád vármegyében nyitotta meg legújabb üzletét a PENNY.…
Tovább olvasom >Adományozással ünnepli 100. áruházának nyitását a JYSK Magyarország
Október végén Debrecenben nyílik a JYSK legújabb áruháza, amely hazánkban…
Tovább olvasom >