Megnőhet jövőre az olívaolaj-kínálat Európában
Jelentősen megnőhet az olívaolaj-kínálat Európában a következő évben, miután a legnagyobb termelő, Spanyolország kilábal az aszály okozta termeléscsökkenésből – derül ki az Európai Bizottság jelentéséből.
A 2024/2025-ös szezonban az Európai Unió olívaolaj-termelése várhatóan eléri a 2 millió tonnát, ami 31%-os növekedést jelent az előző szezonhoz képest, és 9%-kal haladja meg az elmúlt öt év átlagát.
A spanyol terméshozam várhatóan 48%-kal emelkedik, elérve az 1,26 millió tonnát, köszönhetően a tavaszi esőzéseknek, amelyek elősegítették az olajbogyók növekedését. Ugyanakkor a következő hetek időjárása döntő fontosságú lesz a végső terméshozam szempontjából. Görögország és Portugália termelése szintén növekedni fog, míg Olaszországban gyengébb termés várható.
Az előző két év aszályai és hőhullámai Spanyolországban rekordmagas megduplázódott olívaolaj árakat eredményeztek, ami miatt sok háztartás napraforgóolajra váltott 2024 első felében.
Az EU-szintű fogyasztás az előrejelzések szerint 2024/2025-ben 7%-kal emelkedhet, miután az elmúlt két évben 22%-kal csökkent. A kínálat helyreállása valószínűleg segíti az árak mérséklődését.
Az olívaolaj-export várhatóan 10%-kal nő, míg az import 7%-kal csökken, de Tunézia és Törökország erős terméshozama korlátozhatja a kereskedelmi egyensúly helyreállását – áll a jelentésben. A legbizonytalanabb az, hogy a fogyasztók miként reagálnak majd az árak változására azok után, hogy az egekbe szökő árak miatt megváltoztatták a fogyasztási szokásaikat.
ESM
Kapcsolódó cikkeink
NAK: a fogyasztókat is kedvezőtlenül érintené az uniós agrártámogatások elvonása
Súlyosan érintené a kis- és közepes gazdaságokat az uniós agrártámogatások…
Tovább olvasom >180 millió eurós fejlesztést tervez a Gruppo Megamark Dél-Olaszországban
Az olaszországi regionális élelmiszer-kiskereskedő, a Gruppo Megamark két év alatt…
Tovább olvasom >Innovatív reklámkampányt indít a spanyol Alcampo
Az Alcampo spanyol hipermarketlánc új, adatvezérelt kültéri reklámkampányt indított, amely…
Tovább olvasom >További cikkeink
MBH gyorselemzés: Továbbra is visszafogott az ipar teljesítménye
Az ipar továbbra is gyenge számokat produkál: júniusban az ipari…
Tovább olvasom >AI és fenntarthatóság lehetnek a középvállalatok kitörési pontjai a bizonytalanság idején
A Grant Thornton International Business Report (IBR) legfrissebb adatai szerint…
Tovább olvasom >Sallai Rolanddal mutatja be saját márkás kínálatát a SPAR
A SPAR Magyarország országos kampányt indít Sallai Rolanddal, a magyar…
Tovább olvasom >