Megnőhet jövőre az olívaolaj-kínálat Európában
Jelentősen megnőhet az olívaolaj-kínálat Európában a következő évben, miután a legnagyobb termelő, Spanyolország kilábal az aszály okozta termeléscsökkenésből – derül ki az Európai Bizottság jelentéséből.
A 2024/2025-ös szezonban az Európai Unió olívaolaj-termelése várhatóan eléri a 2 millió tonnát, ami 31%-os növekedést jelent az előző szezonhoz képest, és 9%-kal haladja meg az elmúlt öt év átlagát.
A spanyol terméshozam várhatóan 48%-kal emelkedik, elérve az 1,26 millió tonnát, köszönhetően a tavaszi esőzéseknek, amelyek elősegítették az olajbogyók növekedését. Ugyanakkor a következő hetek időjárása döntő fontosságú lesz a végső terméshozam szempontjából. Görögország és Portugália termelése szintén növekedni fog, míg Olaszországban gyengébb termés várható.
Az előző két év aszályai és hőhullámai Spanyolországban rekordmagas megduplázódott olívaolaj árakat eredményeztek, ami miatt sok háztartás napraforgóolajra váltott 2024 első felében.
Az EU-szintű fogyasztás az előrejelzések szerint 2024/2025-ben 7%-kal emelkedhet, miután az elmúlt két évben 22%-kal csökkent. A kínálat helyreállása valószínűleg segíti az árak mérséklődését.
Az olívaolaj-export várhatóan 10%-kal nő, míg az import 7%-kal csökken, de Tunézia és Törökország erős terméshozama korlátozhatja a kereskedelmi egyensúly helyreállását – áll a jelentésben. A legbizonytalanabb az, hogy a fogyasztók miként reagálnak majd az árak változására azok után, hogy az egekbe szökő árak miatt megváltoztatták a fogyasztási szokásaikat.
ESM
Kapcsolódó cikkeink
Hosszabb és tudatosabb nyarakat terveznek a magyarok 2025-re
A 2025-ös nyaralási szezon már most, a First Minute időszak…
Tovább olvasom >A növényi alapú jövőért felhagy a hústermékgyártással a Gruppo Tonazzo
Az olasz Gruppo Tonazzo bejelentette, hogy az év végéig felhagy…
Tovább olvasom >Jelentős hatással bírnak a Lidl saját márkái a portugál gazdaságra
A Lidl Portugália saját márkás termékei közel 1 milliárd euróval…
Tovább olvasom >További cikkeink
Olcsóbb lett a gyümölcsjoghurt, de elszállt a narancslé ára
Egy év alatt 7 százalékkal drágultak a gyermekek által gyakran…
Tovább olvasom >30 százalékos kedvezmény kell a sikerhez a Black Friday-on
Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak…
Tovább olvasom >Burgonyahelyzet Magyarországon: olcsóbb, de nem problémamentes
A burgonya, mint alapvető élelmiszer, minden évben reflektorfénybe kerül, különösen…
Tovább olvasom >