Megállt a kereskedelmi márkák térnyerése az első félévben
Megállt a kereskedelmi márkás termékek évek óta tartó térnyerése az élelmiszer-kiskereskedelemben idén az első félév során, jelenti a Nielsen. Forgalmuk ugyanúgy 3,0 százalékkal nőtt az élelmiszerek bolti eladásából, mint a gyártói márkás árucikkeké, tavaly január–júniushoz viszonyítva. Ezzel egy időben pedig háztartási vegyi áruból és kozmetikumból a saját márkákra jutó bevétel 7,2 százalékkal emelkedett, viszont gyártói márkák esetében 10,1 százalékkal.
Élelmiszerből idén az első félév mintegy 778 milliárd forint bolti forgalmából a láncok saját márkái 28 százalékkal részesedtek, ami 218 milliárd forintot jelent. Háztartási vegyi árunál és kozmetikumnál 186 milliárd forint félévi bevételből 19 százalék jutott kereskedelmi márkákra, azaz 35 milliárd forint.
– Három tényező játszik fontos szerepet abban, hogy a gyártói márkák piaci pozíciója javult az idén – mondja Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen osztályvezetője. – Egyik, hogy a gyártó vállalatok szélesítették termékkínálatukat viszonylag sok úgynevezett B márkával; amelyek versenyképes áraik mellett élvezik a fogyasztók nagy részének gyártói márkákkal szembeni bizalmát. Ehhez járul, hogy hazánkban a diszkontláncok választékukban feladják saját márkáik óriási túlsúlyát. Ugyanis elkezdtek belistázni több gyártói márkát, elsősorban olcsóbb B márkákat. Ez különösen érvényes a háztartási vegyi árura és a kozmetikumra. Bizonyos mértékig a piaci helyzet azért is javul gyártói márkák számára, mert kínálják őket sok árengedményes akcióban is, amit a fogyasztók kihasználnak.
Legnagyobb a kereskedelmi márkás élelmiszerek piaci részesedése a termékcsoportok közül értékben továbbra is az állateledelnél és a mélyhűtött árunál 54, illetve 48 százalékkal. Legkisebb pedig az alkoholos italnál (12%), valamint az édességnél (15%).
Ha a háztartási vegyi árut nézzük, a kereskedelmi márkák értékben mért piacrésze kiemelkedik idén az első félévben a konyhai törlőkendőnél (65%) és a bútorápolónál (54%). A kozmetikumok közül a láncok saját márkáinál a legmagasabb részarányt a babahigiéniai cikkeknél regisztrálták 37 százalékkal, majd a kéz- és lábápoló szereknél 22 százalékkal. Legalacsonyabb pedig a kereskedelmi márkák mutatója az intim higiéniai termékeknél 4, valamint a hajápolási árucikkeinél 7 százalékos piaci részesedéssel, értéket tekintve.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megvette a Danone a belga The Akkermansia Company-t
A Danone meg nem nevezett összegért vásárolta meg a bélflóra-egészség…
Tovább olvasom >GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >