MBH: COVID előtti szintre csökkent a boltbezárások üteme
Érdemi lassulás történt a tavalyi év második felében a kiskereskedelmi boltok megszűnésében: az első félévhez képest harmadannyi üzlet zárt be, írja Báthori Bence, az MBH Elemzési Centrum ágazati elemzője cikkében.
A cikk a Trade magazin 2025/6-7. lapszámában olvasható.
A kiskereskedelmi üzletek számára vonatkozó legfrissebb, 2024 második félévére vonatkozó adatok alapján a boltbezárások féléves üteme hirtelen a COVID előtti években megszokott szintre csökkent: 1217 üzlet zárt be, ami 1,3%-os csökkenést jelent (benzinkutak nélkül). Negatív csúcsnak 2023 első féléve számít az infláció okozta csökkenő kereslet és az ezzel egyidejűleg jelentkező megugró rezsiárak miatt.
Mivel tavaly az első félévben még sokkal magasabb volt a megszűnt boltok száma, így összességében a teljes tavalyi évre vonatkozó érték 4714, ami az elmúlt 5 év második legmagasabb száma. Az eddigiekhez képest lényegesen alacsonyabb féléves adat az említett sokkok okozta felgyorsult koncentráció végét jelezheti.
Az üzletek típusát tekintve az látszik, hogy a tavaly bezárt egységek több mint felét (52,7%) a könyv, számítástechnika és egyéb iparcikk, valamint a textil-, ruházati és lábbeli termék szaküzletek tették ki. A legnagyobb javulást az iparcikk jellegű vegyes üzletek mutatták. Romlott a helyzet a zöldség-, gyümölcsszaküzletek esetében: a 2023-as 7%-os megszűnési ráta tavaly 10,3%-ra emelkedett. Esetükben a legnagyobb nehézséget továbbra is az árérzékeny fogyasztók megtartása jelentheti, akik a kedvezőbb árakat keresve a diszkontokat és szupermarketeket részesíthetik előnyben.
2005 óta az élelmiszer és nem élelmiszertermék jellegű üzletek összes alapterülete 1,3%-kal nőtt, vagyis lényegében változatlan maradt, míg ezzel párhuzamosan az üzletek száma 40,5%-kal csökkent, így az átlagos alapterület 70,7%-kal nőtt, vagyis az évek óta tartó koncentráció nyertesei a nagyobb alapterületű, jellemzően diszkont és szupermarket láncok.
Kapcsolódó cikkeink
Eredményes évet zárt a PENNY – Központban a vásárlói élmény és a fenntartható megoldások
A PENNY Magyarország a kiskereskedelmi szektor meghatározó szereplőjeként a kihívások…
Tovább olvasom >Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >Áraiba, munkatársaiba és áruházaiba fektet be a Tesco
Mozgalmas éven van túl a Tesco. 2024 szeptemberében, tíz év után először…
Tovább olvasom >További cikkeink
Áraiba, munkatársaiba és áruházaiba fektet be a Tesco
Mozgalmas éven van túl a Tesco. 2024 szeptemberében, tíz év után először…
Tovább olvasom >SPAR: fókuszban a vásárlók magas színvonalú kiszolgálása
A SPAR Magyarország összesen 1111,6 milliárd forint forgalmat ért el…
Tovább olvasom >Dél-100: díjakkal elismert fejlődés
Nem volt könnyű a 2024-es gazdasági év, 2025-ben sem látszik…
Tovább olvasom >