Márciusban öt havi mélypontra csökkent az euróövezeti infláció
Márciusban öt havi mélypontra csökkent az euróövezeti infláció az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat pénteki jelentése alapján.
Márciusban az euróövezet 19 tagállamában az Eurostat végleges adatai szerint éves 0,7 százalékra, öt havi mélypontra csökkent a fogyasztói árak emelkedésének a mértéke a februári 1,2 százalékos éves áremelkedésről. Tavaly márciusban 1,4 százalékkal emelkedett a fogyasztói árindex az euróövezetben.
Az előző havihoz képest az euróövezetben és az EU-ban egyaránt 0,5 százalékkal emelkedtek a fogyasztói árak márciusban.
Az euróövezeti inflációhoz márciusban a legnagyobb mértékben, 0,60 százalékponttal a szolgáltatások árának az emelkedése járult hozzá. Az élelmiszerek és élvezeti cikkek áremelkedése 0,46 százalékponttal növelte az inflációt, az energiaárak csökkenése viszont 0,45 százalékponttal mérsékelte.
Az energiaárak éves bázison 4,5 százalékkal csökkentek márciusban, az élelmiszerek és élvezeti cikkek ára pedig 2,4 százalékkal emelkedett. Energiaárak nélkül 1,3 százalékkal emelkedtek éves bázison a fogyasztói árak az euróövezetben márciusban, energiaárak, élelmiszerárak és élvezeti cikkek nélkül pedig 1,0 százalékkal.
Az Európai Unió 27 tagállamában márciusban 1,2 százalékra csökkent az infláció a februári 1,6 százalékról. 2019 márciusában 1,6 százalék volt az infláció az EU-ban.
A legalacsonyabb éves áremelkedést, 0,1 százalékosat Spanyolországban, Olaszországban, Cipruson és Portugáliában regisztrálták márciusban. A fogyasztói árak a legnagyobb mértékben, 3,9 százalékkal Magyarországon és Lengyelországban emelkedtek éves bázison az idén márciusban.
A februárihoz képest a fogyasztói árak éves emelkedésének a mértéke Málta kivételével az EU mind a 27 tagállamában csökkent.
Az Európai Központi Bank (EKB) középtávú inflációs célkitűzése két százalék, ezt azonban már hosszú ideje nem sikerült elérni. A gazdasági aktivitás vírusjárvány miatti lassulása és az olajárak összeomlása miatt közgazdászok az infláció további csökkenésére számítanak. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Magyarország 20 éve az EU-ban: hogyan változott a lakosság fogyasztása?
2004. május 1-én tíz új állam csatlakozott az Európai Unióhoz,…
Tovább olvasom >MNB: romlott Magyarország versenyképessége az uniós rangsorban
Magyarország versenyképessége két helyet romlott 2023-ban a megelőző évhez képest,…
Tovább olvasom >Nem csak Magyarországon hasítanak a kötelező akciók
Szerbia folytatja az infláció elleni küzdelmet, és tovább bővíti az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hét trend, amely 2024-ben az in-store marketingre és a kereskedelmi dizájnra hatással lesz
A fogyasztók figyelmének megragadása és megtartása évről évre egyre nehezebbnek tűnik.…
Tovább olvasom >2024 a kihívások éve a dohányipar és dohány-kiskereskedelem számára
A gazdasági nehézségek ellenére várhatóan növekedett a dohány-kiskereskedelem éves árbevétele…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin legújabb száma!
A digitális verzió ezúttal is bővített formában jelent meg, és olvasható a levél…
Tovább olvasom >