Maradjunk jó bőrben!
A testápolás igen széles kategóriája összességében jól teljesített az elmúlt időszakban, ami azt is jelzi, hogy az emberek higiénia iránti fokozott törekvése nem merül ki csupán a tisztálkodásban, bőrük védelme, ápolása, fiatalon tartása is előkelő helyen szerepel a fontossági listájukon. A fogyasztók egyre tudatosabbá válásával ez a trend minden bizonnyal tartós lesz és fokozódni fog, amire a gyártók folyamatos innovációkkal, illetve csőre töltött innovációs tervekkel reagálnak.
Ez a cikk a Trade magazin 2023.5. számában olvasható
Tavaly a 2021-es évhez képest a testápolási piac 18,3%-os értékbeli növekedést ért el, melyen belül a tusfürdő kategória 14,8%-ot fejlődött az év során. Volumenben viszont a teljes testápolási piac 0,5%-kal csökkent, a tusfürdő szegmens pedig 2,5%-os volumenbeli visszaesést mutatott – idézi a NielsenIQ adatait Karsai Mariann, a Henkel Magyarország Kft. brand managere.
A tusfürdőpiacon termékméretek tekintetében 4 fő kategóriát különíthetünk el: mini méretű, jellemzően utazáshoz használt kiszerelések (250 ml alatt), 250 ml kiszerelések (kis méret), 400 ml kiszerelések (normál méret), 400 ml+ kiszerelések (általában 500 ml, 750 ml vagy 1000 ml, nagy kiszerelések). A piacon évek óta tart a nagyobb, 400 ml és 400 ml+ kiszerelések térnyerése; ebből is következhet a tusfürdők volumenbeli csökkenése, hiszen nagyobb kiszerelésű termékből azonos mértékű felhasználás mellett kevesebb darab flakon fogy.
Testápolás terén a drogéria a fő értékesítési csatorna. Tusfürdő esetében 2022-ben a forgalom 47,8%-a realizálódott a drogériákban, ezt követte 22,3%-kal a hipermarket, illetve 10,8%-kal a diszkont csatorna.
Előtérben a fenntarthatóság
A Henkel a testápolási kategórián belül a tusfürdő- és dezodorpiacon rendelkezik kiterjedt portfólióval, emellett a testápoló és testbalzsam szegmensben is jelen van néhány termékvariánssal.
A Henkel ikonikus Fa termékcsaládjának tagjai között az édeskés, gyümölcsös, fűszeres vagy akár a kicsit naturálisabb, visszafogottabb illatot kedvelő fogyasztó egyaránt megtalálhatja a számára kedvező unisex vagy célzottan férfiaknak szóló Fa tusfürdőt.
A Barnängen márka tusfürdői extra ápoló hatásúak, a legnépszerűbb Oil Intense tusfürdő a svéd mocsaras területekről származó vadrózsaolajjal és 7% Cold Creammel gyengéden ápolja az extra száraz bőrt. 90%-ban természetes eredetű összetevőket tartalmaz, bőrgyógyászatilag tesztelt és vegán.
A Henkel sokat tesz a fenntarthatóságért, Nature Box haj- és testápolási termékeinek flakonjai 100%-ban Social Plasticből készülnek. A Plasticbankkel (plasticbank.com) folytatott együttműködés keretein belül a flakonok gyártása a tengerpartokról és a szárazföldről összegyűjtött műanyag hulladékból készül. A termékek emellett Ecocert Cosmos Natural tanúsítvánnyal (ecocert.com) is rendelkező, 98%-ban természetes eredetű összetevőket tartalmazó natúrkozmetikumok.
– Csomagolás és formula tekintetében is törekszünk a tusfürdő- és testápoló-portfóliónk folyamatos bővítésére és megújítására, 2023-ban is tervezünk új bevezetéseket, innovatív kampányokat. A Fa márkán 2023 év elején érkezett több új, fantasztikus illatú tusfürdő, illetve a Nature Box márka alatt 2023 márciusától vált elérhetővé az új, hidegen préselt cseresznyeolajat tartalmazó termékcsalád, mely kényeztető és csodás, cseresznyeillatú tusfürdőt is tartalmaz – fejti ki Karsai Mariann.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2023/04/TUsfurdo_PTK_1065_opt-1024x678.jpeg)
A tusfürdők között évek óta tart a nagyobb, 400 ml és 400 ml+ kiszerelések térnyerése
Illat és formula
A folyamatosan frissülő kínálat, az új illatok vonzóak a vásárló számára, többen használnak otthon egyszerre akár több illatú tusfürdőt is, alkalomhoz, hangulathoz illeszkedően váltogatva a különböző variánsokat.
A bőrtípushoz illeszkedő termékválasztás kritikus mind a test-, mind az arcápolási termékek esetében, ez a folyamat első lépése. Ezt követően fontos szempont lehet az összetevők áttekintése, célirányosan esetleg vegán vagy újrahasznosított anyagokból készült/újrahasznosítható csomagolású termékek keresése. Ezeken kívül kiemelten fontos tényező a termék illata, hiszen legtöbb esetben a tisztító/ápoló funkció mellett a termék illata és formulája miatt válhat a rutinszerű tisztálkodás egy kellemes, feltöltő élménnyé.
A márkahűség jelen van a kategóriában (erősebb lehet érzékeny bőrű vagy speciális bőrproblémákkal rendelkező fogyasztók esetén), de jellemző a kategóriára az impulzusvásárlás, a fogyasztók nyitottak az újdonságok kipróbálására. A jelenlegi, recessziós gazdasági környezetben egyre fontosabbá válik a termékár, tusfürdő kategóriában árérzékenyek a fogyasztók; a saját márkás termékek növekedése ebből is fakad. Egyre többen figyelik a ml alapú egységárak alakulását is, egy nagyobb akció erősen befolyásolhatja a vásárlók döntéseit.
Nyárra könnyedebb, télre sűrűbb textúra
A testápolás kategóriába is egyre jobban „kúsznak” át az arcápolásban is megfigyelhető trendek, így már nemcsak a hidratálás, hanem például az anti-aging vagy pigmentfoltok halványítása is lehet szempont egy választásnál.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2023/04/Szabo-Viktoria-Johnso_opt-scaled-e1682141752525-207x300.jpeg)
Szabó Viktória
senior brand & shopper
activation manager
Johnson & Johnson
– Habár még mindig jól látszik az őszi-téli szezonális kiugrás, a melegebb hónapokbeli eladások is szépen teljesítenek. Nyáron a könnyebb, gyorsabban felszívódó testápolók a népszerűek, míg télen a sűrűbb, koncentráltabb formula a preferált – emeli ki Szabó Viktória, a Johnson & Johnson Skinhealth márkákért felelős senior marketing managere.
A gyártók kiemelt figyelmet fordítanak a női bőr ápolására, de emellett nem feledkeznek meg a férfi bőrápolásról sem, hiszen az egészséges kinézetű, ápolt bőr nem csak a nőknél fontos.
Új pályán
A 2023-as év sok izgalmat tartogat a Johnson & Johnson számára, ugyanis idén belépnek a kategóriába egy, a cég nemzetközi portfóliójába tartozó, Franciaországban piacvezető márkával, a Le Petit Marseillais tusfürdőkkel.
– A Le Petit Marseillais az egyszerű zuhanyozást egyedi utazássá változtatja, mellyel az illatos és autentikus Dél-Franciaországban érezhetjük magunkat. Különlegessége, hogy minimum 92%-ban természetes eredetű összetevőkből készül, melyeket francia helyi és organikus forrásból szereznek be. A márka elkötelezett a fenntarthatóság és az öko-tudatosság irányában, ezért a termékek formulája legalább 90%-ban biológiailag lebomló, pH-semleges, és nem tartalmaz színezéket. A flakon, amellett, hogy újrahasznosított műanyagot tartalmaz, 100%-ban újrahasznosítható. Ikonikus formájával és magával ragadó illataival több európai ország után most a magyar fogyasztóknak is elhozzuk Provence legjobbjait – ígéri Szabó Viktória.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2023/04/Tusfurdo_PTK_1067_opt-1024x678.jpeg)
Az arcápolási piac problémamegoldó trendjei a tusfürdőknél is megjelennek
Erősödik a naptejek szerepe
A naptejek kategóriáját vizsgálva kiugró növekedés tapasztalható az eladásokban. Ez a fokozott UV sugárzásnak és ebből adódóan a fényvédelem fontossága felértékelődésének köszönhető. A teljes naptej kategória értékben 50-55%-os, darabszámban 40-45%-os növekedést tudott elérni, míg a napozás utáni ápoló termékek értékben 20-25%-os, darabszámban pedig 7-8%-os növekedést mutattak.
A napozók esetében – a fényvédő szerepének felértékelődése következtében – minden kiskereskedelmi csatorna erősíti a kínálatát évről évre. A hipermarketek is több márkát választanak a szortiment részébe, és nagyobb szezonális polchelyet kínálnak a márkáknak; valamint a diszkont csatornák is biztosítanak in-out lehetőséget a napozóknak. Ennek ellenére itt is a drogériák szerepelnek nagyobb súllyal, hisz a legkülönfélébb márkájú, árú, kiszerelésű és formátumú (gél, spray, tej, mousse stb.) termékeket itt megtalálják a vásárlók.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2023/03/Habon-Kimberli-Alveol_opt-e1679661588413-228x300.jpeg)
Habon Kimberli
brand manager
Alveola
– Ebben a kategóriában is megfigyelhető, hogy szívesen választanak a fogyasztók olyan termékeket, melyek az SPF tartalom mellett egyéb jótékony hatóanyagokkal vagy termékelőnyökkel rendelkeznek (pl. természetesösszetevő-lista, magas hatóanyag-tartalom). Az összetevők mellett a fenntarthatóság is fontos szerepet játszik, így előtérbe kerülnek az újrahasznosítható vagy újrahasznosított csomagolású termékek is. Mindezeken túl egyre többen keresik az 50-es (vagy akár még ennél is magasabb) faktorszámú napozószereket – részletezi Habon Kimberli, az Alveola Kft. brand managere.
Bővülő paletta
Az Alveola Kft. kínálatában megtalálhatóak egészségmegőrzéssel szorosan összefüggő bőrápolási termékek, melyek elsődleges célja a bőr ápolása, védelme, illetve regenerálása. Az Eredeti Aloe Vera termékek gél, spray és védőkrém formájában is alapvető kellékei a háztartásoknak, hisz értékes összetevőinek köszönhetően számos módon felhasználhatóak, egészen a bőr mindennapi hidratálásától és ápolásától az irritált bőr tüneteinek enyhítéséig.
– A bőrvédő termékeink mellett 2022-ben az Eredeti Aloe Vera termékcsalád kínálata – a már piacon lévő Aloe Vera italok, sportgélek és bőrápoló termékek mellett – bővült 30-as faktorszámmal rendelkező fényvédő termékekkel, valamint napozás utáni bőrnyugtató és hűsítő tejjel. A nagy sikerre való tekintettel, a paletta idén tovább bővül 50-es faktorszámú napozóval is – jelenti Habon Kimberli.
Az Eredeti Aloe Vera ápoló termékei parabén- és színezékmentesek, természetes hatóanyagokat tartalmaznak, és a legérzékenyebb bőrűek is bátran használhatják. Nemcsak nyáron alkalmasak a leégés, rovarcsípés vagy a homok, tengervíz, só és napsütés által igénybevett, kiszáradt bőr regenerálására, hanem tökéletesen beépíthetők a mindennapi bőrápolási rutinba.
– A 2023-as év egyik fő fókusza, hogy márkáinkat a hagyományos vásárlásösztönző akciós ajánlatokon és másodlagos kihelyezéseken felül egyéb marketingeszközökkel is megtámogassuk. A bolti láthatóság maximalizálása és az online térben való elérhetőség mellett a kommunikációnk egyik alappillére a social mediában való jelenlét, kifejezetten a szezon időszakában: Facebookon, Instagramon, illetve TikTokon. Emellett terveink között szerepelnek influencer-együttműködések, Google-kampányok, különböző szakértői oldalakon és fórumokon, illetve kiállításokon való megjelenések – avat be a termékmanager.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2023/04/Tusfurdo_PTK_1070_opt-1024x678.jpeg)
Nyáron a könnyebb, gyorsabban felszívódó testápolók a népszerűek
Bizalmi termékek
A napvédőkre alapvetően tipikus szezontermékként szokás tekinteni, ugyanakkor az elmúlt években egyre kiterjedtebb a szezon, hiszen már a tavaszi időszakban is komoly UV-terhelés lehet (főleg az arc esetében), illetve ősszel is gyakori a napsütéses időszak.
A narancsbőr elleni, alakformáló készítményekre is jellemző a szezonalitás. Jellemzően áprilistól szeptemberig a legintenzívebb a kereslet, ezen kívüli időszakban kissé mérséklődik a termékkategória iránti érdeklődés.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2023/04/Kelen-Reka-Dr.-Kelen2_opt-scaled-e1682192447724-240x300.jpeg)
Kelen Réka
kereskedelmi és
marketingvezető
Dr.Kelen
– Az árérzékenység ezekben a kategóriákban egy kicsivel kevésbé érvényesül, mivel bizalmi termékekről van szó. Nagy a tétje, ha nem nyújtja a termék az ígért védelmet vagy hatást, ezért a fogyasztók ismert, évek óta jelenlevő márkákat részesítenek előnyben – mutat rá Kelen Réka, a Dr.Kelen kereskedelmi és marketingvezetője.
Megbízható bőrvédelem
A Dr.Kelen SUN naptejek 1992 óta bizonyítják megbízhatóságukat, így a fogyasztók mindig nagy bizalommal fogadják termékújdonságaikat is.
– Az idei évben 2 nagyobb kiszerelésű újdonság is megjelenik a Dr.Kelen SUN kínálatában, a F50 családi napkrém és a F30 Protect napkrém, ezzel kínálva alternatívát az árérzékeny vásárlói rétegnek. A bőrvédelem mellett továbbra is nagy hangsúlyt fektetünk a természetes bőrápoló hatóanyagokra – mondja Kelen Réka.
Az idei évben Balaton és Budapest fókusszal terveznek jelentős outdoor kampányt, online social media és néhány női csatornával kiegészítve. Emellett kiemelt figyelmet fordítanak az edukációra is.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2023/04/TUsfurdo_PTK_1065_opt-.2-1024x952.jpg)
Erősen befolyásolhatja a vásárlók döntéseit egy nagyobb akció
Nem csak termék, szemléletmód
![István Katalin, Herbow](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2022/02/Istvan-Katalin-Herbow_opt_c-253x300.jpg)
István Katalin
marketingvezető
Herbow International
A Herbow International Zrt. a COVID idején kifejlesztette bőrbarát prémium folyékony szappanját, a Souldrops Healthdropot, amely azóta is az egyik legközkedveltebb termékük.
– A Souldrops folyékony szappan antibakteriális hatású növényi összetevőkkel rendelkezik, megöli a vírusokat, gombákat és baktériumokat. Természetesen lebomló, vegán és állatkísérlet-mentes termék. Kellemes zöldalma mentával és teaillattal került a polcokra, 100%-ban újrahasznosított műanyag flakonban. A Souldrops egy szemléletmód, amitől színesebb és tisztább lesz a környezeted – tudjuk meg István Katalin, marketingvezetőtől. //
Kapcsolódó cikkeink
Friss kutatás: a magyarok közel fele nem használ fényvédő krémet, ráadásul a déli órákban sem kerülik a napfényt
Egy friss, reprezentatív kutatás szerint a magyar lakosság mindössze 8…
Tovább olvasom >K&H: a szén-dioxid-kibocsátás magától nem csökken
Fenntarthatósági stratégia és konkrét karbonlábnyom-csökkentési tervek híján a magyar vállalatok…
Tovább olvasom >Agrárminiszter: a fenntartható mezőgazdaság és erdőgazdálkodás kiemelkedő szerepet játszik a klímaváltozás elleni küzdelemben
A fenntartható mezőgazdaság és erdőgazdálkodás kiemelkedő szerepet játszik a klímaváltozás elleni küzdelemben,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Magyar szakembert lett a Danone kelet- és közép-európai értékesítési vezetője
Bolyós Enikő idén júliustól budapesti székhellyel szervezi és irányítja a…
Tovább olvasom >Friss kutatás: a magyarok közel fele nem használ fényvédő krémet, ráadásul a déli órákban sem kerülik a napfényt
Egy friss, reprezentatív kutatás szerint a magyar lakosság mindössze 8…
Tovább olvasom >Rekordbírsággal majdnem 400 millió forintra büntette a GVH a Bookingot
Nem teljesítette maradéktalanul a korábbi jogsértések megszüntetését előíró kötelezettségeit a…
Tovább olvasom >