Magazin: Már karácsonyra készülnek a pálinkafőzdék
A hazai pálinkafőzdék egyre bátrabban kísérleteznek különleges ízekkel, házasításokkal, a fogyasztók érdeklődése pedig mindinkább a minőségi termékek felé irányul. Ugyanakkor a NETA kiterjesztése a pálinkapiacra minden bizonnyal az árak emelkedését fogja eredményezni. A karácsonyi szezonra a gyártók különleges ajánlatokkal készülnek.
Lakatos Gergely, a Panyolai Szilvórium Zrt. vezérigazgatója úgy látja, az összpálinkapiac 2016-ról 2017-re mintegy 10 százalékkal nőtt, a fogyasztók újra preferálják a neves márkákat, illetve több új szereplő is megjelent. Az értékesítést befolyásoló tényezők között említhető az új termékek és új termékcsaládok bevezetése, amelyekkel új fogyasztókat elérve, bővült a célcsoportjuk.
– A pálinkapiacot egy viszonylag gyorsan változó környezet övezi mind az egyes márkák tevékenységeinek intenzitása, mind fel- és letűnő márkák jelenléte szempontjából is. Márkák és alkoholfok szempontjából is érezhető a regionalitás, aminek megfelelő kiszolgálása és aktiválása minden márka számára kihívást jelent – fűzi hozzá Haász Dömötör, a Coca-Cola HBC Magyarország Rézangyal portfóliójának brand managere.
Sebestyén Gábor szerint bázis alapú a forgalom, egyenletes fogyás mellett, kiugró szezonális hatások nem figyelhetők meg.
– A minőségi pálinka forgalma kismértékben emelkedik, a különlegesebb fajták, mint például a málna és a birs még mindig felkeltik a fogyasztók figyelmét. Ezeket a ritka fajtákat nem veszélyezteti a házi pálinkafőzés, mint konkurencia – tájékoztat, az Ital Magyarország Kft. bor- és pálinka-üzletág vezetője.
Áremelést hoz a NETA
A Zimek Pálinka Manufaktúránál azt tapasztalják, hogy a lakosság nagy részénél több a rendelkezésre álló diszkrecionális jövedelem, ami által nőtt a kereslet a prémium pálinkák iránt. A HoReCa-szektor is egyre inkább a minőségi pálinkák irányába tolódik el, nem figyelmen kívül hagyva természetesen az árat, de itt is elmondható, hogy a jó ár/érték arányt szívesebben fizetik meg.
– Ezekkel összhangban, a Zimek Pálinka Manufaktúra termékei kapcsán (valószínűleg a különböző versenyeken elért kiváló eredmények hatására is) fokozódó bizalmat érzékelünk irányunkban, egyre többen keresnek meg minket, és számos pozitív visszajelzést kaptunk az elmúlt egy évben – avat be Czomba Bianka. A Zimek Pálinka Manufaktúra értékesítési és marketing managere felhívja a figyelmet arra, hogy a piaci szereplők leginkább a Népegészségügyi Termékadó (NETA) pálinkákra történő kivetésétől tartanak, amely egy nagyon komoly ELÁBÉ (eladott áruk beszerzési értéke) növekedést idéz elő a gyártóknál. Meglátása szerint ez kikerülhetetlen és egyben kigazdálkodhatatlan költséget jelent minden gyártó számára. Ezt ráadásul súlyosbítja a gyümölcsök folyamatos drágulása is. Ez a két tényező semmilyen stratégiával nem kerülhető ki, következésképp a gyártóknak nagyon kis mozgásterük marad. Ez pedig összességében komoly áremelkedést fog előidézni a termékekben, ami viszont várhatóan keresletcsökkenést fog okozni, és ez pedig számos pálinkafőzde megélhetését sodorja veszélybe.
A Szicsek Kft. ügyvezetője arról ad számot, hogy vállalatuk jelen van a belföldi piacon, illetve rendelkeznek egy alakulóban lévő külföldi piaccal is.
– Azt látjuk, hogy a belföldi piac a mi szegmensünkben – alapvetően prémium kategóriát állítunk elő, és főleg éttermeknek szállítunk – stagnált az elmúlt évben. Ennek egyik oka az, hogy egyre több lett a szereplő – jelzi ifj. Szicsek János.
A vállalat a Magyar Pálinkaház nevet viselő intézményében a konkurencia pálinkáit is forgalmazza, így rálátásuk van a teljes hazai pálinka szegmens értékesítésének alakulására.
– Az alacsony kategóriák esetében lassú csökkenés mutatkozik, aminek okát abban látom, hogy az utóbbi években rendkívüli módon fellendült a pálinka piaca a többi párlat hátrányára, és jelenleg egyfajta visszarendeződés zajlik – mondja az ügyvezető.
A külföldi piacon viszont bővülni tudtak, bár egyelőre a legfontosabb feladat, hogy a pálinkát elhelyezzék a világ párlattérképén, illetve Magyarországon is szükség van az emberek pálinkáról alkotott elképzeléseinek átformálására.
– Az az általános elgondolás, hogy a pálinka hulladékgyümölcsből készül, nekünk pedig át kellett úgymond pozicionálni a pálinkát. Külföldön még nagyon-nagyon kezdetleges ez a folyamat. Inkább ott vagyunk előnyben, ahol még nem ismerik ezt a nedűt, mert akik korábban megismerték, azoknak nehezebb most megmagyarázni, hogy a pálinka egy elit ital – hangsúlyozza ifj. Szicsek János.
Főzdék kontra „főzdék”
Dömötör Zsolttól megtudjuk, hogy az elmúlt években egyre divatosabbá vált a minőségi pálinkafogyasztás.
– Sajnos azonban a piaci résztvevők számának növekedésével a fogyasztás volumene nem tud lépést tartani, így az egyes pálinkaüzemek árbevétele nem az elvárt módon alakul. Ezt tetézi a magánfőzés virágzása, ami sajnos nem a kívánt mederben halad. Sok magánfőző nemcsak a saját – törvény szabályozta – szükségleteit elégíti ki, hanem üzletel a főzéssel, a pálinkákkal. Mindezt engedély, áfa, jövedéki adó és nyereségadó fizetése nélkül. Bármilyen konkurenciával lehet versenyezni, de az így működő „főzdék”-kel nem – mondja az 1 Csepp Pálinka Kft.ügyvezetője.
A Várda-Drink Zrt. pálinkafőző mestere szintén azt hangsúlyozza, hogy a pálinkapiacot hátrányosan befolyásolja az illegálisan piacra kerülő, otthon főzött párlat.
– Megesik, hogy a laza otthon főzési szabályozás miatt piacra kerülnek olcsó, rossz minőségű párlatok, gyakran a kereskedelmi forgalomban lévő tételek kiürült palackjaiban – jelzi Csobolya Attila.
Kiss Virág a kiskereskedelemben a pálinkapiac növekedését látja minden szegmensben, míg a HoReCa-ban csökkenő tendenciát figyel meg.
– A házi pálinkák legalizálása jelentős befolyással bír a teljes pálinkapiacra – erősíti meg a korábbi információkat a Zwack Unicum Nyrt. brand managere.
Az alkotás útja
– A pálinkánál még nem igazán alakultak ki márkák, inkább termelőkről beszélhetünk. Ahhoz, hogy márkákról lehessen szó, arra lenne szükség, hogy a pálinkások alkossanak. Még nem tartunk itt. A piac átrendeződése magában hordozza annak szükségességét, hogy a pálinkaházak valami pluszt teremtsenek, ne legyen elég pusztán a jelenlegi piaci igények kielégítése. Amíg a barackpálinkánkat folyamatosan keresik, és mi csak azzal küzdünk, hogy ellássuk a piacot, addig nem tudunk alkotni. Úgy gondolom, eljött az ideje, hogy különböző házasításokat dobjunk piacra. A borok esetében ez már megtörtént, úgy gondolom, hogy ez a pálinkáknál is be fog következni a közeljövőben – tájékoztat ifj. Szicsek János.
A sörpiaccal ellentétben, ahol a „kézművesfőzdék” megjelenése nem csökkentette, hanem megerősítette a vásárlókban, hogy a minőségi termékhez magasabb árszínvonal szükséges, a pálinka piacán ellentétes volt a hatás. A „házifőzésű” készítmények elterjedésükkel lefelé nyomták az árakat, így nehezebb a fogyasztókkal elfogadtatni, hogy az állandó magas minőség drágább alapanyagot és technológiát igényel.
– Ennek ellenére úgy látjuk, az állandó, megbízható minőséget preferáló vásárlók körében egy bizonyos árszint felett a márkanév döntően befolyásolja a vásárlói döntéseket, de önmagában nem választanak drágább terméket. Természetesen szükség lesz további fejlesztésekre és sok marketingmunkára – osztja meg véleményét Tollas Csilla.
Kiss Virág is azt figyelte meg, hogy nyitnak a fogyasztók a magasabb minőségű és/vagy magasabb árú termékek irányába.
– Én inkább úgy fogalmaznék, hogy a vásárlók körében kialakult egy réteg, amely tud és hajlandó a minőség oltárán áldozni. A prémium termékeinkkel mi is őket kívántuk megcélozni. Úgy gondolom, a „pálinka-szabadságharc” nevű káoszban csak a minőség tud talpon maradni.Otthoni körülmények között csúcsminőségű párlatot lehetetlen előállítani. Ez vonatkozik az ipari tömegtermelésre is. Az igényes vásárlók szerintem felismerték, hogy igazi különlegességeket a kis- és közepes manufaktúráktól várhatnak el – jegyzi meg Dömötör Zsolt.
Sebestyén Gábor a piac koncentrálódásáról számol be, elmondása szerint a minőségi márka termékek tudnak csak fejlődni, de közöttük is nagyon éles a verseny. A kisebb kiszerelés megjelenése a minőségi pálinka szegmensében mindenképpen megoldás lehet az árérzékeny fogyasztók megtartására. A magasabb alkoholfokú 50+ termékek is egyre népszerűbbek a piacon.
Párlat vs. pálinka
A Várda-Drink Zrt. pálinkafőző mestere azt hangsúlyozza, hogy a minőségből engedni nem szabad.
– A nagyobb tapasztalat és a szaktudás lépéselőnyt mutat a házi párlatokkal szemben. Sajnos az adóterhek lépéshátrányát nem tudom, meddig bírjuk tartani a házi főzések törvényt kijátszó adómentességével szemben. Szándékosan nem pálinkát mondok, mert a törvény szerint nem is lehet más, csak párlat – avat be Csobolya Attila.
– Annál a fogyasztónál, aki a „házihoz” szokott, nagyon nehéz labdába rúgni prémium pálinkával. Ennek leginkább két oka van: az árazás köszönőviszonyban sincs egymással, hiszen aki otthon főz, nem fizet adót, nem foglalkoztat alkalmazottat, nem fizet járulékot, nem fizet be áfát stb., valamint a házi pálinka esetében a lényeg, hogy üssön, karcoljon, az élvezeti érték, vagy, hogy a gyümölcs illatban, ízben maximálisan visszaköszönjön, nem elsődleges szempont. Persze tisztelet a kivételnek, mert mi magunk is találkozunk néha egy-egy remek házi pálinkával, de nem ez a jellemző. Összességében tehát az mondható el, hogy a legerősebb „pálinkamárka” ma Magyarországon a házi pálinka, amellyel nem lehet, viszont nem is kell versenyezni, mert aki azt preferálja, nem a prémium pálinka közönsége. Akiknek viszont a minőség van előtérben, ők egyre inkább márkafüggők, hiszen magas árat kell megfizetniük, és ott inkább a biztonságra, a már jól megszokott termék megvásárlására törekszenek – fejti ki Czomba Bianka a Zimek Pálinka Manufaktúra részéről.
– Hazánkban a focihoz és a pálinkafőzéshez mindenki ért. Természetesen kivételekkel találkozunk, de a minőségi pálinka létrehozása egy olyan mély szakmai és technikai tudást igényel, amivel egyszerű eszközökkel nehéz felvenni a versenyt. Az állandó minőség megvalósításához pedig egy olyan metódus szükséges, amelyet a Rézangyal márka teljes mellszélességgel képvisel, ez pedig a blendelés – avat be Haász Dömötör.
Tollas Csilla szerint több szempontból is problémás, hogy a házi pálinkák piacáról kell beszélnünk, amely óvatos becslések szerint többszöröse a kereskedelmi főzdékben előállítottaknak.
– Egyrészt a házi készítésű pálinkák túlnyomó többsége nem felel meg a pálinka törvényben meghatározott kritériumoknak, ennek ellenére pálinkának nevezik. A minőség kérdése felvet még további problémákat is: mi nagyon sokat tettünk és teszünk az úgynevezett edukálásért, tehát minden alkalommal igyekszünk megmutatni, milyen párlat és hogyan fogyasszuk a pálinkát – emeli ki az Agárdi Pálinkafőzde Kft. kereskedelmi és marketingvezetője.
Év végi díszszemle
Az Ital Magyarország Kft. különleges fajták megtartásával, az állandó minőség fenntartásával és folyamatos márkaépítéssel őrzi piaci pozícióját.
– Ilyen márkaépítés például, hogy a pálinkaversenyeken elért eredményeinket minél több helyen kommunikáljuk a fogyasztók felé. Ezért tartjuk jó kezdeményezésnek, hogy a borhoz hasonlóan idén megrendezésre került a Pálinka Országkóstoló, amelyen elért eredményeinket szintén lehet márkaépítésre kommunikálni – emeli ki Sebestyén Gábor bor- és pálinkaüzletág-vezető.
A karácsonyi szezonban elsősorban az ajándékozásra koncentrálnak. Exkluzív karácsonyi díszdobozokba csomagolják a márkatermékeiket, mellé egy pohár vagy csokoládé jó termékkapcsolás, de a csomagolás egyedisége és szépsége lehet a választás alapja.
A Panyolai az ország egyik vezető – 4-szeres Superbrands-díjas – pálinkamárkája, amely mögött tudatos lépésekből összeállt fejlesztések állnak. A fogyasztói igényeket felmérve és azokhoz igazítva folyamatosan bővítik szortimentjüket, mind íz, mind alkoholfok tekintetében.Legújabb almárkájuk – a Miska huszár projekt partnereként – a Huszár pálinka, amelynek bevezetésén jelenleg dolgoznak.
– A pálinkát ajándékká tenni – ez a mi stratégiánk. Hozzáadott értékkel, díszcsomagolásban, díszdobozokban, poharakkal kiegészítve jelenítjük meg termékeinket a bolti polcokon – fűzi hozzá Lakatos Gergely.
A Zwack Unicum Nyrt. többek között egyedi márkamegjelenésekkel, hozzáadott értékes ünnepi ajánlatokkal, szép díszdobozzal, valamint a HoReCa-ban promóciókkal, nyereményjátékokkal készül a karácsonyi szezonra.
– Ebben az időszakban a Vilmos Körte Ágyas Pálinkánk két darab shotos pohárral együtt, díszdobozban kerül az áruházak polcaira – tájékoztat Kiss Virág, brand manager.
A Szicsek Kft. alkoholtartalom tekintetében nem tervez változást, inkább új ízekkel kíván előrukkolni.
– Addig, amíg vannak új, meglepő gyümölcsök, mint például a galagonyapálinkánk is, amelyből éves szinten néhány 10 palack jött ki, így igazi kuriózumnak számított, addig ilyen különleges gyümölcsöket igyekszünk felfedezni – avat be ifj. Szicsek János.
A Coca-Cola HBC Rézangyal portfóliója széles szortimentjével lefedi a legfőbb piaci igényeket mind íz, mind alkoholfok tekintetében.
– Az ünnepi időszakban egyszerűen megfogalmazva díszdobozverseny zajlik. Ez nemcsak a pálinka kategóriára, hanem a teljes alkoholos kategóriára is jellemző. Ezt a versenyt tervezzük drive-olni – mondja Haász Dömötör, a Rézangyal portfólió brand managere.
Háziasított sikerek
Az 1 Csepp Pálinka Kft. az egyik úttörője volt a házasított pálinkák szakmai és piaci elfogadtatásának.
– Jelenleg 33-féle pálinkánk van a piacon. Működésünk 5 évében nagyon sok gyümölccsel és módszerrel kísérleteztünk. Mára kezd letisztulni az az irány, amelyet a saját ízlésünk kijelölt számunkra. A közeljövőben az a célunk, hogy a szortimentet egy kicsit csökkentsük, és elsősorban a bevált fajtákból készítsünk pálinkát. A művészetet egy kicsit háttérbe szorítjuk a kereskedelem érdekében – fejti ki Dömötör Zsolt, ügyvezető.
A vállalat szakemberei tavaly karácsonyra egy szicíliai Tarocco fajtájú narancsból készítettek narancspárlatot, ami az idei évre lett tökéletes. Ezenkívül igényes díszdobozos csomagolást terveztettek, ami elegáns ajándékként működik cégeknek és magánszemélyeknek egyaránt.
Az Agárdi Pálinkafőzde Kft. szakemberei szerint az, hogy csak Magyarországon termett gyümölcsből készülhet a pálinka, alapvetően behatárolja a termékpalettát, így csak a fajtákon belül lehet némi mozgástér.
– Még a tartályban pihen, de szeptemberben egy különleges, bogyós gyümölcsökből összeállított házasítással fogunk megjelenni – jelzi Tollas Csilla.
Kiskereskedelmi értékesítésben alkalmazkodva a vásárlói igényekhez továbbra is terveznek pálinkás díszdobozos poharas kiszerelést az ünnepi időszakban, saját üzletükben pedig különböző italcsomagok kerülnek összeállításra.
– Amikor 2016-ban átvettük a cég irányítását, nagyjából 40 fajta pálinka volt megtalálható a szortimentben. 2017 elején átalakítottuk a termékpalettát, megtartva azt a 19-20 fajtát, amire élénk kereslet van, ugyanakkor azt megfogadtuk, hogy ha sikerül ezeken kívül díjnyertes terméket előállítanunk, azokkal bővítjük kínálatunkat. Ennek megfelelően 2018-ban 5 új díjnyertes ízzel bővült a Zimek Pálinka Manufaktúra kínálata. A 2018-as évet a kísérletezésre fogjuk felhasználni – hangsúlyozza Czomba Bianka.
A Várda-Drink Zrt. az eredetvédett termékeik jobb piaci pozicionálását tervezi fejleszteni.
– Vannak elképzeléseink a termékbővítés vonatkozásában is, de erről később szeretnék nyilatkozni, mert ezen még dolgozunk. Egy biztos, a fókuszban az eredetvédett pálinkáink fognak állni, és Szabolcs-Szatmár-Bereg megye rendkívüli termőhelyadottságaira hívjuk fel a figyelmet – mondja Csobolya Attila, pálinkafőző mester.
Budai Klára
Kapcsolódó cikkeink
Unicum, Unicum Szilva, Unicum Barista díszdobozban
Unicum/Unicum Szilva/Unicum Barista 0,7 l díszdobozban 2 minitermékkel Unicum/Unicum Szilva/Unicum…
Tovább olvasom >280 milliárd forintos piacon fejleszti a reggelizés kultúráját a Caffè Vergnano és a Félegyházi Családi Pékség
A közelmúltban bejelentett együttműködés keretében a budapesti Budapart Piknikségben tartott…
Tovább olvasom >Signature 40 újra – Szintet lépett a Signature Platform: elindult a Signature Alumni Club
2024-ben soha nem látott magaslatokra ért a Signature 40 lista.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >