Már a cseh élelmiszerforgalom több mint kétharmadát ellenőrzik nemzetközi láncok
A nagy nemzetközi üzletláncok ellenőrzik a csehországi élelmiszerkereskedelemnek már több mint kétharmadát, Közép-Európában ez a legmagasabb arány – közölte Zdenek Juracka, a cseh hagyományos kereskedelmi szövetség (ACTO) elnöke pénteken Prágában sajtóértekezleten.
Juracka szerint a helyzet nagyon komoly, a hagyományos cseh üzletek lényegében a túlélésért küzdenek. A kis élelmiszer-, illetve vegyesboltok száma különösen vidéken egyre csökken.
A Nielsen piackutató országos felmérése szerint csak tavaly 275 kis, legfeljebb 400 négyzetméteres üzletet zártak be Csehországban, a kis üzletek két százalékát. A jelentős részben hazai, tehát cseh élelmiszereket árusító szövetkezeti COOP csoport pedig a hét elején jelentette be, hogy az év folyamán több tucatnyi boltját fogja bezárni. Lukás Nemcík, a COOP szóvivője közlése szerint olyan boltokról van szó, amelyeket már nem tudnak nyereségesen működtetni.
A COOP ugyanakkor tárgyalásokat folytat az állammal és az önkormányzatokkal, hogyan lehetne helyenként ezeket a boltokat támogatásban részesíteni, és ezzel fenntartani. Tavaly a nagy üzletláncok is bezártak 11 szupermarketet, de megnyitottak négy új hipermarketet.
A Csehországban működő tíz legnagyobb nemzetközi üzletlánc 2015-ben mintegy 330 milliárd koronás forgalmat bonyolított le, ami – az autókereskedelem nélkül – a csehországi kiskereskedelem mintegy harmada.
A vezető pozíció már néhány éve a Kauflandé, a második helyen az Albert, míg a harmadikon a Tesco csoport van. A Kaufland hálózat nyeresége tavaly 2130 millió koronát tett ki 55,2 milliárd koronás forgalom mellett. (MTI, Kokes János)
Kapcsolódó cikkeink
Hazai utazásokra fejenként átlagosan 105 000 Ft-ot szánunk
A gazdaságilag aktív korú magyarok 60 százaléka tudott az elmúlt…
Tovább olvasom >Felvették a cseh szellemi örökség listájára a csehországi sörkultúrát
Felvették a cseh szellemi kulturális örökség listájára a csehországi sörkultúrát…
Tovább olvasom >Ötszáz saját márkás termékkel bővíti kínálatát az Ahold Delhaize Közép- és Kelet-Európában
Az Ahold Delhaize holland kiskereskedelmi csoport 500 új saját márkás…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: januárban 5,5 százalékkal haladták meg átlagosan a fogyasztói árak az előző év azonos hónapi értékeket
2024. januárhoz viszonyítva az élelmiszerek ára 6,0 százalékkal nőtt, ezen…
Tovább olvasom >Nagy Márton: A januári magasabb fogyasztói árszint átmeneti jelenség
Nagy Márton szerint elfogadhatatlan a magas élelmiszerinfláció, a kormány minden…
Tovább olvasom >NGM-szóvivő: január utolsó napjaiban már korrigáltak az árak
A KSH közlése szerint 2025. januárban a fogyasztói árak átlagosan…
Tovább olvasom >