Manchester, England, England…
A mai fiataloknak a Hair című musicalben szereplő Manchester dal már nem sokat mond. A városról még csak nem is a 19. századi textilmanufaktúrák és az ipari forradalom jut eszünkbe. Hanem mindenki a Manchester Unitedre gondol először. És mi a helyzet a kereskedelemmel? Amekkora a különbség a magyar és az angol foci között, sajnos, akkora a különbség a két ország hipermarketjei között is. Még ha ugyanazt a márkát viseli is a két bolt…Ma tehát Közép-Angliába, Manchesterbe, Nantwichbe kalauzolom el Önöket.
A United sztárjai, Cristiano Ronaldo, Wayne Rooney, Edwin Van der Sar a világ bármely futballcsapatába beférnének. A globalizáció jele, hogy nem csak Angliában vagy Európában ismerik az angliai sztárokat. Japánban több manchesteri mezt adnak el, mint egész Angliában. A labdarúgás szeretete nemcsak határokon ível át, hanem koron és nemen keresztül is. 75 ezer ember énekelt körülöttem, az Old Traffordon, a Bajnokok Ligája negyeddöntőjének visszavágóján. Becsületszavamra, a stadionban mögöttem ült egy 70 év körüli idős pár, és a nagyi ugyanúgy ugrált fel a helyéről és ugyanúgy énekelt, mint a nagyapa. Ronaldóért ugyanúgy rajonganak a szebbik nem képviselői, mint egykor a szintén a Unitedben játszó Beckhamért.
Szurkolók és leszurkolók
Az emberek tehát imádják a csapatot, és a klub mindenben kiszolgálja az igényeiket.
Nos, egy angliai hipermarket sem csak abban különbözik egy hasonnevű magyar kiadásától, hogy – mondjuk – itt lehet Coca-Colát kapni, nálunk meg az utóbbi időben nem igazán. Az első és legfontosabb különbség a fogyasztó ismerete.
Sosem felejtem el, hogy az egyik magyar hipermarket, miután engedélyezte (nagylelkűen), hogy megkérdezzük a vásárlóit, mi a véleményük a választékról és a kiszolgálásról, nem talált közel 6 hónapig 1 órát, hogy az eredményeket meghallgassa. Az eredmények, amelyeket független piackutató készített, érdekesek és tanulságosak voltak (lettek volna). A fogyasztót az angolok meg akarják ismerni. Nem valami magasztos cél érdekében. „Csak” többet akarnak eladni neki.
Behálózva
A Tescónak 1950 boltja van az Egyesült Királyságban. Az extra nagy boltok mellett (mintegy 120 van belőle) 445 szupermarketet is üzemeltet, de a városközponti convenience (kényelmi szempontokat figyelembe vevő) kis boltokban is egyre nagyobb fantáziát lát (immár 650 Tesco Express erre a bizonyíték). 2006-2007-ben körülbelül 150 új boltok nyitnak. Ezeket az unalmas számokat csak azért mondom, hogy a fejlődés nem állt meg. Ha azt hisszük, hogy amíg mi haladunk (mert azért haladunk), ők bennünket várnak, sőt, bevárnak, akkor nagyon tévedünk.
A kiskereskedelem mellett a Tesco az élet minden területén igyekszik az embereket behálózni. Hatalmas forgalma, pénzeszközei nagy hatalmat adnak a kezébe, amit az állam több-kevesebb sikerrel próbál korlátozni. A boltban kapott vásárlási utalványt Tesco benzinkutas benzinre, Tesco életbiztosításra lehet beváltani. A néhány font persze nem elég, így természetes, hogy a benzinen és az életbiztosításon is hatalmas forgalmat realizál a lánc.
Az esővíz befogása
Miért csak a Tescóról beszélek? Mert az Asda (Wall-Mart) 300, a Sainsbury’s 750, vagy a Morrisons 380 boltjával a Tesco közelébe sem ér Angliában.
A láncok gyilkos árharca mellett (ez legalább ismerős lehet itthonról) új szelek is fújnak a csatornán túl. A környezetvédelem egyre nagyobb és komolyabb hangsúlyt kap. Például: minden nagy boltban víztisztítót szeretnének, ami esővízzel való takarítást tesz lehetővé.
A vásárlót érdekli, honnan jön a termék. A manchesteri polgár helyi tejet szeretne, mert a helyieket akarja támogatni. A biotermékek, a fejlődő országokkal történő igazságosabb kereskedelem mind egy téma irányába mennek, aminek „felelős társadalmi magatartás” a neve. A fogyasztót ezzel is meg kell nyerni. Az ár elsődleges, de a hideg számítás már nem elég.
Igazságot – olcsóbban
Mindez persze néha még nem tökéletes. Percekig nevettem azon, hogy a normál Tesco 100% narancslé 99 penny volt (370 forint), az „igazságos árat a trópusi termelőnek” feliratú (szintén Tesco 100%) narancslevet pedig 95 pennyért árulták.
A high techről, a számítástechnikáról sokat írtak már. Az egyik mellékelt képen látszik, hogy az elektromos konzolon a polcfelelős hogyan készíti elő a polcpakolást és a rendelését. Hányszor bosszankodom, hogy a gyerekeim által rendelt (más márkával szerintük nem helyettesíthető) tejdesszert éppen nem kapható a hipermarketben, ahova járunk…
Az önkiszolgáló kasszáról nem is beszélek. Gyorsan, sorba állás nélkül kint vagyunk.
A választék: sokan vannak azon a véleményen, hogy a magyar boltokban nagy választék van. Jöjjenek el velem akár Lengyelországig. A fűszerek, italok mellett örök szívfájdalmam a friss zöldség és gyümölcs. Gyakran adnék barackot (nem gyümölcsöt) a reszortos fejére, aki átveszi a csapnivaló árut, amit kiraknak nálunk. (Tisztelet a kivételnek.)
De ne féljenek! Nem olyan rossz Magyarország. Például Angliában nem tudok jó irányba autóval bemenni a körforgalomba, a borotvámat nem tudom bedugni az ottani konnektorba, s az előkelő étteremben is íztelen az étel. A siófoki Halászcsárda pontyhalászleve jut az eszembe, s legszívesebben már indulnék is haza.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Indul a karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >