Nemes borok készítői
A közelmúltban imponáló fejlődést produkáló Szekszárdi borvidék legnagyobb borászata a Twickel Szőlőbirtok (korábban Liszt Pincészet). A birtok tulajdonosa 1993 óta báró Twickel György – vele beszélgettünk családjáról, üzleti elképzeléseiről, termékeik értékesítési és marketingstratégiájáról.
– Milyen kötődése van Magyarországhoz?
Édesanyám, Zichy Mária Terézia grófnő régi magyar nemesi családban született, de 1956-ban el kellett hagynia az országot, Németországba költözött – ott ismerkedett meg édesapámmal. Magyarságtudatát, a magyar kultúrát, a nyelvet végig megőrizte a család, és a rendszerváltás után célzatosan kezdtük keresni a befektetési lehetőséget a régi Zichy-birtokok közelében. Minthogy családom mindkét ágon kötődik a mezőgazdasághoz, a jó adottságú Szekszárdi borvidéken szinte magától értetődően adódott a borral való foglalkozás.Bátaszék és Görögszó határában találtuk meg a mintegy 200 hektárnyi szőlőterületet: kiváló fekvésű dűlőket, amelyeknek a borvidékre jellemző talaján nagy borok elkészítésére alkalmas szőlőt lehet termeszteni.
Most itt élek a család kajmádi kastélyában feleségemmel és négy lányommal, akiknek, ugyan még csak a névadás erejéig, de szerep is jutott már borászatunkban.
Twickel György
tulajdonos
Twickel Szőlőbirtok
Édesanyám aktív társadalmi szerepet vállalt Magyarországon: ő az Ungarische Malteser Caritas Dienst alapító elnöke és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat tagja. A városért végzett tevékenysége miatt elnyerte a Szekszárd Város díszpolgára címet.
– Hogyan jutottak el a mai eredményekig?
1993-ban lettünk a Szekszárd Zrt. tulajdonosai, a következő évtől kezdtünk komoly összegeket invesztálni az ültetvények, valamint a borászat technológiai megújításába. Átstrukturáltuk a fajtaszerkezetet, és bevezettük a Magyarországon akkor még újdonságnak számító hozamkorlátozást. A pincészet – azt mondhatjuk – azóta is a folyamatos megújulás állapotában van.
Meghatározó fajtáink a szekszárdi Kadarka és a fűszeres, zamatos Kékfrankos, emellett a Cabernet Sauvignon, a Cabernet Franc, a Merlot, a Pinot Noir, a Portugieser és a különleges Syrah kap kiemelt figyelmet.
– Mi az, ami az elmúlt bő két évtizedben nem változott?
Azt hiszem, a legfontosabb, hogy az érték előállítását tartjuk tevékenységünk fő céljának, és sok szempontból motivációjának is. A pincészetünkben folyó munka alapja a minőségre való törekvés – ez felel meg a családunk múltja és filozófiája által diktált belső késztetésnek.
1993 óta tudatosan fejlesztjük a borászatot, amely egyébként Twickel Szőlőbirtok néven 2010-ben vált ki a Szekszárd Zrt.-ből; korábban Liszt Pincészetként ismertek minket a fogyasztók.
– Miért kapta alap borcsaládjuk a Liszt nevet?
Liszt Ferenc közismert, mindenki által kedvelt zeneszerző, aki gróf Zichy Gézával kialakított mély barátsága révén kapcsolódik a családunkhoz. Liszt márkanévként is értéket sugároz, mi pedig a névválasztással is szeretnénk Lisztet újra divatba hozni.
A jó boroknak egyéniségük van, amit nevükkel is kihangsúlyozhatunk. Ilyen indíttatásból nevezem el például legkülönlegesebb, Baronesse borcsaládunk tagjait saját 4 lányomról – kizárólag rendkívüli tételeket: olyannyira kivételeseket, hogy a sok év alatt csak most palackozzuk a harmadikat közülük. Az 500 kis hordóban őrzött prémium boraink közül válogatjuk ki őket az időnkénti kóstolások során. Kereskedelmi forgalomba nem kerülnek, de itt helyben korlátozott mennyiségben megvásárolhatóak.
– A többi borcsaládról mit érdemes tudnunk?
A Liszt-borok (ahogy minden borcsaládunk) nagyon jó ár-érték arányú termékek; úgy vélem, a pincészet méretéből adódó költséghatékonyságunk lehetővé teszi a versenyképes árpozicionálást.
A Twickel Szőlőbirtok prémium borcsaládja a visszafogott barrique ízeket nyújtó Kajmád sorozat. A szuperprémium kategóriát a Gróf Zichy borcsalád képviseli, ezek alapanyagául a legjobb fekvésű dűlőkön termelt szőlők szolgálnak. Kizárólag meghatározott fajták legjobb évjárataiból készülnek, és főként a gasztronómiának szánjuk őket. „Felettük” csak a már említett Baronesse borok állnak.
– Melyek a legfontosabb elemei az új marketing- és értékesítési stratégiának?
Együtt írjuk a történetet – e gondolat köré építettük új marketingstratégiánkat, így szól a megújult Twickel négy borcsaládjának közös üzenete az utóbbi évek átfogó marketingfejlesztéseit követően. A közös gondolatiság mellett minden borcsaládunk egyéni arculatot kapott. A Liszt a bohém élménykeresők bora lett, a Kajmád a gasztro kategóriát és az érettebb életstílust tudja magáénak. A Gróf Zichy világa a különleges alkalmakról, a jelentős, ünnepi eseményekről szól. A lányaim nevét viselő Baronesse borok közé csakis a legjobb évjáratok legjobb tételei kerülhetnek.
Belföldi értékesítésünk és exportunk nagyjából fele-fele arányban oszlik meg. Külföldön a kint élő magyarokat tekintjük elsődleges célcsoportunknak. Több kontinensre is szállítjuk borainkat, főbb piacaink az USA, Kína és Németország – utóbbinak számomra presztízsjelentősége is van –, de határozott célunk exportpiacaink további bővítése. Itthon szeretnénk a következő három évben megduplázni értékesítéseinket, ennek alapfeltétele, hogy termékeink ismertsége elérje kvalitásaik szintjét. (x)
Borajánló
Kajmád Sauvignon Blanc 2016
Halványsárga, illatában az első intenzív jegyek a bodza- és akácvirágra emlékeztetnek. Ízei a friss és üde fehérhúsú gyümölcsöket és citrusos grapefruitot idézik, megfelelő testtel és hosszú lecsengésű zamattal búcsúzik. 8-10°C-on fehérhúsú halak és grillzöldségek jó partnere.
Liszt Rozé Cuvée 2016
Lazacszínű rozé, kiváló évjárat a tavaszi virágok és a pirosbogyós gyümölcsök illataival. Ízében telt, gyümölcsös, lendületes házasítás. A baráti beszélgetéseknek megfelelő kísérője.
Kajmád Rozé Cuvée 2016
Merlot, Kékfrankos és Pinot Noir ideális házasítása: halvány lazacszínű rozé, illatában üde szamóca és málna. Citrusos ízvilágát és gyümölcsösségét élénk savak támogatják. 8-10 °C-on kiváló társa lehet szárnyasoknak, tésztaételeknek.
Zichy Kékfrankos 2012
Pincészetünk zászlósbora: színe mélyrubin, illatában ibolya és áfonyalekvár, ízében érett gyümölcsök, édes fűszerek és finom fás karakter érezhető, komoly test és kellemes tanninstruktúra mellett. Tökéletes egyensúlyban lévő érett vörösbor, kiváló kísérője lehet őz- és szarvashúsból készült fogásoknak.
Zichy Bikavér 2013
Kékfrankos alapon nyugvó borházasítás, az évjárat legjobb szőlőiből megfelelő arányban készült tradicionális Szekszárdi Bikavér. Illatában aszalt gyümölcsök és piros bogyók jelennek meg, ízében a fajták jellegzetessége mellett megmutatkozik a hordók fűszeressége.
Kapcsolódó cikkeink
Megnyílt a 33. Budapest Borfesztivál
Georgia díszvendégségével nyílt meg csütörtökön a 33. Budapest Borfesztivál, amely…
Tovább olvasom >Budafoki Pezsgő- és Borfesztivál: egyre több látogató, nyitott pincék, családbarát programok, jószolgálat és parkavatás
Évről évre egyre többen látogatnak el a Budafoki Pezsgő- és…
Tovább olvasom >A magyar bor a magyar élelmiszeripar legismertebb csúcsterméke
A magyar bor a magyar élelmiszeripar legismertebb csúcsterméke – hangsúlyozta…
Tovább olvasom >További cikkeink
Aranyérmes borok a Lidl kínálatában
A Lidl Magyarország tíz évvel ezelőtt kötelezte el magát a…
Tovább olvasom >memoQ: Innováció a többnyelvű vállalati kommunikáció világában
A memoQ fordításmenedzsment-rendszer (TMS) forradalmasítja a vállalatok többnyelvű kommunikációját, megoldást…
Tovább olvasom >Vidd magaddal bárhova: fenntartható csomagolás aktív fogyasztóknak
Az aktív fogyasztóknak szánt, ,,on-the-go” élelmiszerek kategóriája egyre nagyobb teret…
Tovább olvasom >