Majdnem 20 százalék árelőny az olasz boltokban
Olaszországban idén várhatóan több mint négyszeresére növekszik az olyan hiper- és szupermarketek száma, ahol vény nélkül kapható gyógyhatású készítményeket (OTC) árusítanak. A Nielsen olasz vállalata az általános élelmiszerüzletekben az OTC-forgalom nagyarányú növekedését jelzi előre. A fellendülés egyik oka, hogy az OTC átlagos fogyasztói ára a gyógyszertárakhoz képest az élelmiszerüzletekben átlagosan 17-19 százalékkal alacsonyabb. Az átlagos fogyasztói árakat tizenegy szegmensben vizsgálják folyamatosan az olasz Nielsen kutatói, tavaly szeptember óta.
A havi összesítések alapján megállapították, hogy csökkennek az árkülönbségek a gyógyszertárak és az általános élelmiszerboltok között. Októberben 19,2 százalékkal alacsonyabb átlagárakat regisztráltak a hiper- és szupermarketekben, mint a patikákban, novemberben 18,7 decemberben pedig már csak 17,5 százalékot.
A legnagyobb, 21 százalékos árdifferenciát a nyugtató hatású szereknél találták decemberben. A legkisebb eltérés pedig a bőrre használt készítményeknél mutatkozott, 16 százalékkal.
Látványosan csökkent az árkülönbség a vény nélkül kapható szemgyógyszereknél, a szeptemberi 27 százalékról decemberben 17 százalékra.
Minden huszadik beszáll
A csizma szárának felső részén, Észak-Olaszországban jóval sűrűbben találhatók recept nélkül vásárolható gyógyszereket árusító üzletek, mint délen. A tavalyi összegzés szerint nyolc lánc alkotja az úttörők mezőnyét: Auchan, Carrefour, Coop, E. Leclerc, Interspar, Iperfamilia, Panorama és Selex.
A tavalyi 50 után az olaszországi Nielsen kutatói idén 220, jövőre pedig 400 élelmiszerüzletet jeleznek előre, ahol a kínálatot OTC-termékekkel is bővítik. Ez az összes modern csatornához tartozó üzlet 5 százalékát jelenti majd. Azaz minden huszadik hiper- vagy szupermarket beszáll.
Olaszországban ugyanis múlt év végén 651 hipermarketet tartott nyilván a Nielsen, 2500 négyzetméternél nagyobb eladótérrel. A 401–2500 négyzetméteres szupermarketekből pedig 7877-et számláltak.
A hiper- és szupermarketek OTC-választéka 180, a gyógyszertáraké 900 cikkelemből állt tavaly novemberben, a Nielsen becslése szerint.
Amíg egy élelmiszerüzlet átlagosan egy hónap alatt mintegy 55 000 eurós forgalmat bonyolított le ebből a termékkörből, addig egy patikára átlag 9800 euró jutott.
Igazolja a különbséget, hogy egy hipermarket átlagosan 11 400 kiszerelési egységnyi OTC-terméket adott el novemberben, míg egy gyógyszertár csak 1680-at.
Az egész piacot növelik a boltok
Az olasz Nielsen a vény nélkül kapható készítmények forgalmából dinamikus növekedést jelez előre az élelmiszerboltokban. Piaci részesedésük idén elérheti a 7, jövőre pedig a 11 százalékot.
Ugyanakkor az OTC penetrációjának ugrásszerű növekedése nem csak az élelmiszer-kereskedelem pozícióját erősíti; a termékek könnyebb elérhetősége és alacsonyabb ára következtében az egész piac kismértékű bővülésére számítanak a Nielsen olasz szakértői.
Turcsán Tünde-Melisek Eszter
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Indul a karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >