Majdnem 20 százalék árelőny az olasz boltokban
Olaszországban idén várhatóan több mint négyszeresére növekszik az olyan hiper- és szupermarketek száma, ahol vény nélkül kapható gyógyhatású készítményeket (OTC) árusítanak. A Nielsen olasz vállalata az általános élelmiszerüzletekben az OTC-forgalom nagyarányú növekedését jelzi előre. A fellendülés egyik oka, hogy az OTC átlagos fogyasztói ára a gyógyszertárakhoz képest az élelmiszerüzletekben átlagosan 17-19 százalékkal alacsonyabb. Az átlagos fogyasztói árakat tizenegy szegmensben vizsgálják folyamatosan az olasz Nielsen kutatói, tavaly szeptember óta.
A havi összesítések alapján megállapították, hogy csökkennek az árkülönbségek a gyógyszertárak és az általános élelmiszerboltok között. Októberben 19,2 százalékkal alacsonyabb átlagárakat regisztráltak a hiper- és szupermarketekben, mint a patikákban, novemberben 18,7 decemberben pedig már csak 17,5 százalékot.
A legnagyobb, 21 százalékos árdifferenciát a nyugtató hatású szereknél találták decemberben. A legkisebb eltérés pedig a bőrre használt készítményeknél mutatkozott, 16 százalékkal.
Látványosan csökkent az árkülönbség a vény nélkül kapható szemgyógyszereknél, a szeptemberi 27 százalékról decemberben 17 százalékra.
Minden huszadik beszáll
A csizma szárának felső részén, Észak-Olaszországban jóval sűrűbben találhatók recept nélkül vásárolható gyógyszereket árusító üzletek, mint délen. A tavalyi összegzés szerint nyolc lánc alkotja az úttörők mezőnyét: Auchan, Carrefour, Coop, E. Leclerc, Interspar, Iperfamilia, Panorama és Selex.
A tavalyi 50 után az olaszországi Nielsen kutatói idén 220, jövőre pedig 400 élelmiszerüzletet jeleznek előre, ahol a kínálatot OTC-termékekkel is bővítik. Ez az összes modern csatornához tartozó üzlet 5 százalékát jelenti majd. Azaz minden huszadik hiper- vagy szupermarket beszáll.
Olaszországban ugyanis múlt év végén 651 hipermarketet tartott nyilván a Nielsen, 2500 négyzetméternél nagyobb eladótérrel. A 401–2500 négyzetméteres szupermarketekből pedig 7877-et számláltak.
A hiper- és szupermarketek OTC-választéka 180, a gyógyszertáraké 900 cikkelemből állt tavaly novemberben, a Nielsen becslése szerint.
Amíg egy élelmiszerüzlet átlagosan egy hónap alatt mintegy 55 000 eurós forgalmat bonyolított le ebből a termékkörből, addig egy patikára átlag 9800 euró jutott.
Igazolja a különbséget, hogy egy hipermarket átlagosan 11 400 kiszerelési egységnyi OTC-terméket adott el novemberben, míg egy gyógyszertár csak 1680-at.
Az egész piacot növelik a boltok
Az olasz Nielsen a vény nélkül kapható készítmények forgalmából dinamikus növekedést jelez előre az élelmiszerboltokban. Piaci részesedésük idén elérheti a 7, jövőre pedig a 11 százalékot.
Ugyanakkor az OTC penetrációjának ugrásszerű növekedése nem csak az élelmiszer-kereskedelem pozícióját erősíti; a termékek könnyebb elérhetősége és alacsonyabb ára következtében az egész piac kismértékű bővülésére számítanak a Nielsen olasz szakértői.
Turcsán Tünde-Melisek Eszter
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >