Magazin: A szörp örök
A szörppiac összeállításunkban részt vevő szereplői úgy látják, hogy a piac mára kettészakadt. Vannak olyan vásárlók, akiknek a pénztárcája az olcsóbb termékek megvásárlását teszi lehetővé, a másik csoport tagjai pedig tudatosan minimum 25% vagy annál magasabb gyümölcstartalmú szörpöket részesíti előnyben. Emellett továbbra is a hagyományos ízek a legkedveltebbek, de egyre nyitottabbak a fogyasztók az újdonságok kipróbálására.
Az Ital Magyarország Kft. szakemberei szerint Magyarországon a szörp mindig is szörp marad: egyszerre eleveníti fel a régi emlékeket, és nyújt új pillanatokat, hiszen mindenki emlékszik a nagyinál eltöltött nyárra, ugyanakkor szívesen fogadja poharában a modern kor ízeit. Éppen ezért úgy gondolják, kevés külső tényező képes számottevően befolyásolni a fogyasztását.
– Az általunk elvárt számokat mind a tavalyi, mind az idei eladások hozzák, szerencsére a terveink elég magasak ahhoz, hogy idén is hozzájáruljunk a szörp kategória fejlődéséhez – állapítja meg Hajnal László, az Ital Magyarország Kft. Ági szörp üzletágvezetője.
Azt is elárulja, hogy a mixelt ízek, ahogy más termékkategóriák, úgy a szörp esetében is egyre kedveltebbek a fogyasztók körében, akiknél egyébként továbbra is jól megfigyelhető a koralapú szegmentáció. A fiatalabb korosztály nyitott az új, modern ízekre, ízkombinációkra, míg az idősebb vásárlók a megszokott ízeket, kiszereléseket és márkákat keresik.
Hajnal László
üzletágvezető
Ital Magyarország
– A kereskedelmi márkák megjelenése, előretörése elkerülhetetlen piaci dinamizmus. Ez a tendencia természetesen változó, attól függően, milyen láncról beszélünk. A márkáknál ezen a ponton kell olyan plusz fogyasztói kommunikációt, aktivitásokat nyújtani, amitől a vásárló többletértéket érez a kereskedelmi márkákkal szemben – teszi hozzá Hajnal László.
A gyümölcsszörpöket, gyümölcsszirupokat, gyümölcsízű szörpöket és gyümölcsitalokat gyártó Pölöskei Italgyártó Kft. egyik tulajdonosa, Nyúl Tamás, a Trade magazinnak elmondta, hogy bár bizonyos mértékű ingadozás évről évre felfedezhető az adott időszaki országosan értékesítésre bocsájtott termékek darabszámai között, de határozottan kijelenthető, hogy a szörp hazánkban egy tradicionális, mondhatjuk „örök” termék. Ezt támasztják alá az elemzésekben fellelhető hullámzásokat fedő stabil trendvonalak, és támogatják a folyamatos fejlesztések és innovációk.
A Pölöskei Italgyártó Kft. kereskedelmi igazgatója, Takács Károly véleménye szerint a fogyasztók továbbra is a márkaterméket preferálják, bíznak a logóval, esetleg védjeggyel biztosított minőségben.
– Érzékelhető az elmozdulás a csökkentett energiatartalmú, mégis maximális fogyasztási élményt adó termékcsaládok irányába, éppen ezért kerültek már jóval korábban kifejlesztésre a 30%-kal, illetve 50%-kal csökkentett energiatartalmú termékeink. Jelentős ízválasztékot biztosítunk továbbá a light és a diabetikus termékeket fogyasztók számára is – fejti ki Takács Károly.
Takács Károly
kereskedelmi igazgató
Pölöskei Italgyártó
Ízmozgások
A Szikrai Borászati Kft. is úgy látja, hogy a vezető ízek stabilan tartják a helyüket. Egyéb ízek vonatkozásában azonban jelentősebb mozgások vannak. Azok, akik nem kötelezték el magukat egy-egy íz mellett, és szívesen kóstolnak újdonságokat, általában többfajta szörpöt vásárolnak, akár teljesen új ízeket is.
– Kiemelkedően nő a bodza és a citrom-lime ízek kedveltsége. Ezeket a gasztronómia is kínálja, mint nyári hűsítőket – jegyzi meg Torbán László, a Szikrai Borászati Kft. kereskedelmi vezetője. Hozzáteszi: az elmúlt megközelítőleg tíz esztendőben erősödött az almaalapú gyümölcsszörpök forgalma. A fogyasztók egy része nem tudott – és jelenleg sem tud – különbséget tenni az almaalapú, illetve „klasszikus” gyümölcsszörpök között, emiatt az árak alapján döntöttek, döntenek egy-egy termék megvásárlása mellett. Az utóbbi két-három évben ez a folyamat megállt. Jelenleg az tapasztalható, hogy a vásárlók ismét a régi bevált receptúrával készült termékeket keresik inkább, és szívesebben fizetnek ki többet egy komolyabb élvezeti értékű „klasszikus” gyümölcsszörpért.
Torbán László
kereskedelmi vezető
Szikrai Borászat
Olaszi Andrea
kereskedelmi igazgató
Szobi Italgyártó
– Eladási csatornák tekintetében azt tapasztaljuk, hogy a hipermarketek és a diszkontok szerepe erősödik, a kis alapterületű üzleteké pedig csökken – egészíti ki Olaszi Andrea, a Szobi Italgyártó Kft. kereskedelmi igazgatója.
A Gramex Drinks szakemberei szerint 2016-ban a szörpfogyasztás korábbi, válság okozta dinamikus növekedése megtorpanni látszott, ezért vált szükségessé a kategória megújítása.
– A szirup egy lassan, de biztosan növekvő szegmens, míg a magasabb gyümölcstartalmú változat egy dinamikusabban növekvő piac, sok-sok versenytárssal. Abban hiszünk, hogy a fogyasztót kedvező árral, minőséggel és innovációval meg lehet győzni – hangsúlyozza Molnár Márta, a Gramex Drinks kereskedelmi igazgatója.
Mint mondja, mind a szirup, mind a gyümölcsszörp esetében a legnépszerűbb íz a málna, illetve a narancs, viszont egyre kedveltebb a kivi is. A szirup esetében jól látszik, hogy a korábban oly népszerű ízek, mint a meggy és a bodza igencsak veszített népszerűségéből, helyette az új ízek, a mangó-lime, valamint a gránátalma kerülnek előtérbe.
– A 2 literes szirup esetében számunkra a legnagyobb piaci partner a nagykereskedelmi, traditional trade piac. Itt Sconto termékünk igen szépen teljesít, míg saját márkát ebben a kategóriában szinte minden modern trade csatornába gyártunk. A magasabb gyümölcstartalmú kategóriában a Magyar 0,7 literes szörpök megjelenése előtt leginkább saját márkás termékek gyártásában voltunk erősek. Jelenlegi célunk, hogy komoly sikereket érjünk el az 1 literes 25% gyümölcstartalmú szörppiacon is a Sconto Prémium termékcsaláddal, kihasználva nagykereskedelmi kapcsolatainkat – avat be a részletekbe Molnár Márta.
Év Terméke díjas az Ági
Az Ital Magyarország Kft.-nél folyamatosan kutatják a lehetőségeket arra, hogy termékeik innovációs lehetőségeit kiaknázzák. Éppen ezért kínálják termékeiket cseppmentes kiszerelésben, valamint csökkentett cukortartalommal.
– Előbbi miatt megkaptuk az Év Terméke díjat – egy reprezentatív fogyasztói kutatás alapján – szörp kategóriában. Véleményem szerint Ági márkánk kiszámíthatósága eredményezte a sikert, azaz állandó minőségben, jó ár-érték arányban, folyamatosan jelentkező innovációkkal vagyunk jelen a piacon. Az új ízek, a cseppmentes kiszerelések és a fogyasztói igényekhez igazított kereskedelmi és marketingstratégia napról napra hozza meg eredményét, melynek egyik nagyon fontos állomása volt az Év Terméke Díj is – mondja Hajnal László.
Megújuló, elsősorban online fókuszú kommunikációjuk mellett back to school aktivitást szerveznek, ahol iskolaszereket és egy osztálykirándulást nyerhetnek a szerencsés vásárlók.
– Fontos számunkra, hogy a szörpfogyasztást egyszerre népszerűsítsük a családok és a közösségek számára is. Erre kiváló alkalom a nyári időszak. Fogyasztói aktivitásunk fő irányvonalának tartjuk a TTL-platformot, mivel ennek mérhetősége, ár-érték aránya sokkal kedvezőbb az olyan vállalatokra számára, amilyen a miénk is – fejti ki az üzletágvezető.
Piroska szörpök magas gyümölcstartalommal
A Szikrai Borászati Kft. az elmúlt évek gyakorlatát követve, idén is szervez fogyasztói nyereményjátékokat a Piroska gyümölcsszörpökre.
– Az idei évben nagy hangsúlyt szeretnénk fektetni szörpjeink kiemelkedően magas gyümölcstartalmára, és egészséges összetevőire, így médiakommunikációban is ezeket az információkat fogjuk preferálni – avat be Torbán László.
Mind ATL-, mind BTL-vonalon aktív a Piroska, de ezek mellett szponzorációkban is részt vesznek. Támogatnak különböző sport- és közéleti rendezvényeket, sportolókat.
– Kiemelkedően fontosnak tartjuk a személyes kapcsolatot vásárlóinkkal, így a jövőben erre a területre szeretnénk nagyobb hangsúlyt fektetni. Céljaink között szerepel a nyári időszakban a fesztiválokon, rendezvényeken való megjelenés, ezáltal is biztosítva fogyasztóinknak az újonnan megjelenő termékeink megismerésének lehetőségét – egészíti ki a Szikrai Borászati Kft. kereskedelmi vezetője.
ATL-vonalon az új Piroska címke bevezetését támogatták óriásplakátok kihelyezésével, BTL-vonalon pedig az évente megrendezett, a vásárlók körében igen népszerű „kupakgyűjtő” nyereményjáték a vezérfonal.
A Szobi szörpök az elmúlt évben újultak meg.
– Az üveges termékek mellett PET-palackos, műanyag címkés termékekkel jelentünk meg a hagyományos, málna és narancs ízek mellett további kedvelt ízekben, úgy, mint eper, bodza, áfonya, valamint trópusi mix – jelzi Olaszi Andrea.
Izgalmas ízek a Scontótól
A Gramex Drinksnél folyamatosan mérik, tesztelik a fogyasztói igényeket.
– Ízek jönnek, mennek, amelyik íz bizonyít, az marad a szortimentben, amelyik nem bizonyít, azt megszüntetjük. Állandó mozgásban van ez a piac. Az unalmas ízeket el kell engedni, mert a partnerek polcai végesek, és inkább egy jól működő termék foglalja a helyet, mint egy kevésbé működő, amihez csak szentimentalizmusból ragaszkodunk – fejti ki Molnár Márta.
A Sconto 2 literes szirup esetében az új ízek az ananász, gránátalma, mangó-lime és kajszibarack. A Sconto Prémium 25% 1 literes termék esetében pedig a málna, narancs, erdei gyümölcs, kiwi-lime, valamint a szamóca.
– A Sconto 2 literes szirupot tekintve olyan piaci szegmensben vagyunk jelen, ahol a közvetlen marketingtechnikák a leghatékonyabbak, ezért itt azokat használjuk, mint például az 5+1 akció, kóstoltatás stb. A Sconto Prémium 25% termékcsaládnál újságos megjelenéseket, kóstoltatásokat, mennyiségi vásárlásokat alkalmazunk – avat be a kereskedelmi igazgató.
A vállalatnál építenek az ATL-vonalra, újságban hirdetnek, és TV-reklámot is terveznek, de alkalmazzák a BTL-eszközöket is, hiszen meglátásuk szerint jelentős szerepe van a személyes eladásnak, illetve a kóstoltatással való meggyőző eladásnak is. Idén először jelentek meg az Amszterdamban tartott PLMA vásáron, aminek már most látják a szakmai lehetőségeit.
Csak új ötlet jöhet szóba a Pölöskeinél
A Pölöskei Italgyártó Kft. a korábbi évtizedekben még nem tapasztalt fejlesztések révén olyan új innovatív termékeket hozott létre, amelyekről bátran ki lehet jelenteni, hogy újrafogalmazták a szörp és a fogyasztó közötti kapcsolatot.
– Mindenekelőtt követjük a fogyasztók ízlésvilágát és az aktuális trendeket, ennek köszönhetően nagyon gyorsan adunk alternatívát új termékekre. 2016-ban a fogyasztók figyelmét megpróbáltuk felkelteni a limitált kiadású termékcsaláddal. Az idei év első limitált terméke az egyre népszerűbb kaktuszfüge már a polcokon van. Eddig 100%-os, töretlen a sikere ezeknek a termékeknek – hangsúlyozza Takács Károly. Hozzáteszi: a Pölöskei márka az elmúlt közel 30 évben már bizonyított, és ezt fogyasztóink a hűségükkel honorálják. Mi pedig ezt a hűséget megköszönve állandó akciókkal, pályázatokkal és különböző nyereményjátékokkal keressük fel fogyasztóinkat, kiegészítésként pedig valódi élményt és egy emlékezetes örömteli pillanatot idéző reklámmal lepjük meg őket.
A vállalatnál csak új ötleteket alkalmaznak. A saját fejlesztésű trade marketing megoldásokat helyezik előtérbe és használják nagy sikerrel. Azt vallják, hogy egy termék soha nincs kész, apró változtatásokkal haladnak a tökéletes felé.
Budai Klára
Kapcsolódó cikkeink
Szörpök az árviharban
A szörpök piaca dinamikus változásokon megy keresztül, amit a fogyasztói…
Tovább olvasom >Koktélkifestő
A koktélok, kávék, desszertek ízesítésére használt szirupok és szörpök szó…
Tovább olvasom >Szénsavas üdítők és szörpök viharos piaci hullámokon
A szénsavas üdítők és a szörpök piacán a magas infláció, valamint…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >