Magazin: Vevők a virslire
A virsli volt a tavalyi év egyik „sztárja” a húskészítmények között. Kedveltségének, az alacsony alapanyagáraknak és a töretlen innovációs kedvnek köszönhetően a kategória fejlődése az év eddig eltelt szakaszában töretlen, így az idei év végén is minden jel szerint kiugró eladásokat realizálhat a kereskedelem.
Nőnek a virslieladások, ami elsősorban a kereskedelmi márkáknak köszönhető.
– Alapanyag szerint a sertés alapú virslik volumene növekedett – folytatja tovább a trendek áttekintését Szántó Zoltán, a Pick Szeged Zrt. senior termékmenedzsere. – Ha az év eddig eltelt periódusát összevetjük a tavalyi hasonlóval, mennyiségi részesedése 43,4%-ról 44,8%-ra nőtt, míg értékben még nagyobb mértékben, 3,5% ponttal növekedett, 53,2%-ra. A baromfi alapú virslik mennyiségi részesedése nagyjából ugyanilyen mértékben csökkent. A marhahúsból készült virslik piaci szerepe elenyésző.
Előretör a kényelmi kiszerelés
Miközben az önkiszolgáló forma tartja dominanciáját (a virslieladások közel 80%-át adva), az értékesítési csatornák átrendeződése folytatódik.
– Az üzlettípusokat tekintve első helyen a diszkontok állnak, amit követnek a hiper- és szupermarketek. A forgalom nagy része ezekben az üzletekben realizálódik – mondja Szalayné Szilágyi Erzsébet, a Sága Foods Zrt. kereskedelmi vezetője. – Itt vannak a legnagyobb akciók, hisz az év végi szezonra a kereskedelmi hálózatok is mindig fokozottan készülnek, mindenki igyekszik egyedei akcióval becsalogatni a vásárlókat.
Ha a fogyasztói igényeket nézzük, megállapítható, hogy a kényelmi szempontok törnek előre.
– Egyre több partner elvárása a kétkamrás kiszerelés, az önkiszolgáló pultokon a fogyasztók is ezt keresik – jelzi Németh Hajnalka, a Pápai Hús 1913 Kft. kereskedelmi igazgatója. – Az elmúlt években egyre inkább tapasztalható, hogy háttérbe szorulnak az alacsony minőségű virslik. A polci árakban az egyes gyártók termékei közt megjelenő jókora különbségek egyúttal minőségi eltérést is takarnak – ez a tény egyre inkább tudatosul az árérzékeny fogyasztók körében is.
Új kategóriába lépő virsliinnováció
A Sága a virslikategória meghatározó szereplője egész évben, de az igazi szezont számára is a szilveszter környéke jelenti.
– A megfelelő ár-érték arány az egyik legalapvetőbb döntési pont. A szilveszteri szezonra minden gyártó kiemelt figyelmet fordít, különféle akciókkal készül, ezek lehetnek összecsomagolások vagy kedvező promóciós árak: ilyenkor ezek a legmeggyőzőbb eszközök – mondja Szalayné Szilágyi Erzsébet.
Füstli márkájuk már közel 15 éve öregbíti a cég hírnevét, és most szilveszterkor is kulcsszerep vár rá. Mellette azonban nagy reményeket fűznek egy egyedülálló innovációjukhoz, amelyet idén nyáron vezettek be a snackpiacra.
– A Snacki & GO! mini pulykavirsli piaci pozícionálása a snackkategórián belül azért is kiemelkedő, mert jelenleg nincs húsipari készítmény ebben a termékkörben Magyarországon – beszél az újdonságról a kereskedelmi vezető. – Így a Sága a virslikategória vezetőjeként, ötletvezér szerepét megtartva lép erre az útra.
A Snacki & GO! kiválóan beilleszthető a mindennapi táplálkozásba. Amellett, hogy a többi snackhez képest táplálóbb (nem cukros, nem zsíros), megfelel a modern trendeknek. Akár hidegen is fogyasztható, menet közben, úton, piknik alkalmával, mozizás alatt. Az izgalmas kiszerelésben – mikrózható pohárban – kapható, magas, 74%-os hústartalmú Füstli Snacki&GO! pulykahúsból készül, hozzáadott szója nélkül. Kétféle ízben kapható: füstízű és sajtos füstízű. Mindkét ízvariáns gluténmentes, emellett a füstízű termék laktózmentes is.
A termékbevezetést integrált marketingkampánnyal támogatják, mely a nyári szezonban indult és egészen év végéig tart majd.
– Reklámfilmmel, online kommunikációval, sajtómegjelenésekkel támogatjuk a bevezetést, emellett eladáshelyi ösztönző eszközöket is kihelyezünk – jelzi Szalayné Szilágyi Erzsébet. – Használunk óriásplakátot, citylightot és digitális citylight felületeket. Ezek mellett fontos az akciós újságokban való megjelenés is.
Fejlődő csemegepult
A PICK Szeged a piaci igényeket legjobban lefedő márka- és termékportfólió kialakításán dolgozik. Ezen belül az egyes márkapozícionálásokat az adott célcsoport igényeihez igazítja, oly módon, hogy versenytársaitól jól megkülönböztetettek legyenek.
– A FAMÍLIA márka esetében annak a fogyasztói rétegnek az igényeire alapozunk, akinek a vásárlási döntéseit erősen befolyásolja az ár, a pillanatnyi akciók – mondja Szántó Zoltán. – A márkacsaládból az egyik legközkedveltebb termékünk a 280g-os önkiszolgáló kiszerelésű FAMÍLIA Baromfi virsli. Mellette egyre keresettebb a vásárlók körében a kellemes fűszerezettségű, sertéshús felhasználásával készülő, kedvező ár-érték arányú FAMÍLIA Frankfurti virsli is. A csemegepultokban megvásárolható termék forgalma dinamikusan fejlődik, értékesítése mintegy 53%-kal nőtt a 2013. és 2014. decemberi szezonális időszak összevetésében, és a 2015-ös szezonra is további számottevő növekedést várunk.
A cég a prémium juhbeles kategóriában az önkiszolgáló PICK Békebeli roppanós virslivel, a műbeles szegmensben a csemege pultos PICK füstölt virslivel, és a PICK tartós beles virslivel van jelen. A hámozott virslik közül a PICK Virsli 180g-os és Frankfurter 180g-os termékeket kínálja.
– Igyekszünk minden évben a megszokottak mellett új ATL és BTL eszközöket is bevetni, akár a piacon meglévő kínálatból, akár saját fejlesztéssel – beszél a marketingmunkáról Szántó Zoltán. – POS-eszközeink kiválasztásánál figyelembe vesszük a kereskedelmi partnerek visszajelzéseit is, hiszen az ő személyes tapasztalatuk 1-1 eszköz hatékonyságáról nagyon fontos. Így biztosítható az, hogy a legoptimálisabb eszközlista kerüljön bevetésre.
Októbertől decemberig erős támogatást kap a PICK márka. Folytatják a sikeres „Gondoskodás–Köszönet” TV-kampányukat, melynek fő célja a márka erősítése. A fogyasztók aktiválására a kampány idején fogyasztói promóció fut, melyben minden PICK termék részt vesz. Megújult márkaweboldallal és intenzívebb Facebook-aktivitással szeretnék az interneten aktív célközönséget elérni.
– Mivel a virsliértékesítés közel 20%-a a szilveszteri szezonra esik, ebben az időszakban intenzívebb akciós ajánlatokkal szólítjuk meg vásárlóinkat – tekint előre a senior termékmenedzser. – Hasonlóan a megelőző évekhez, láncspecifikus árakciókat szervezünk, hálózati újságban történő megjelenéssel egybekötve.
Nem csak a virslinek van szezonja
A Pápai Hús virslipalettája igen széles, amellyel egész éven át igyekeznek megfelelni a legkülönfélébb fogyasztói igényeknek. Értékesítésükben a 2014. év végi virsliforgalom 6,4% növekedést mutatott az előző év ugyanezen időszakához képest.
– Idén is szeretnénk néhány százalékot növekedni a piacon, és az év eddig eltelt szakaszát tekintve úgy tűnik, ez sikerül is – mondja Németh Hajnalka. – Cégünk életében az idei évben végbement változásokat követően hosszabb-rövidebb távú terveink között szerepel az arculatváltás, korszerűbb csomagolások kifejlesztése. Ez azonban a 2015-ös szilveszteri szezonban még nem fog realizálódni, így a Pápai Hús a korábbi években megszokott virsliszortimenttel készül a szezonra. Legnagyobb volument természetesen a tradicionálisnak számító Pápai juhbeles virsli fogja idén is képviselni. A piaci igényeknek eleget téve készülünk a kétkamrás kiszerelésű termékekkel, de év végén inkább a csemegepultos termékek dominálnak. Ott a Pápai Hús a tradicionálisan jó minőségű juhbeles virslire koncentrál, többféle ízesítéssel, 1-2 kilós kiszerelésben.
A cég nemcsak ezzel a termékkörrel, hanem füstölt áruival is készül az ünnepekre. Évről évre bebizonyosodik, hogy ezekre a tradicionális termékekre igenis megvan a kereslet. A fogyasztók év végén is szeretik, keresik és meg is fizetik az ízletes, jó minőségű füstölt termékeket.
– Sokrétű lesz az év végi promócióink – árulja el a kereskedelmi igazgató. – Árakciókat hirdetünk, partnereink szórólapjaiban és akciós újságokban szerepelünk, kóstoltatásokat szervezünk, óriásplakátokon jelenünk meg, valamint internetes portálokon is népszerűsítjük a termékeinket.
Árharc helyett minőség
Az elvárásoknak megfelelő évet zárt tavaly a ZIMBO Perbál Kft., tudjuk meg Kováts Tamástól, a cég kereskedelmi vezetőjétől, aki hozzáteszi:
– Nyilván a termékkategória forgalmának csúcspontja az év vége, mégis a 2014 végén új köntösbe bújtatott kétkamrás Bécsi virsli 400g termékünkről elmondható, hogy eladása azóta is egyenletesen fejlődik.
Az utóbbi években ő is úgy tapasztalja, hogy a fogyasztók egyre nagyobb számban vásárolnak tudatosan. Így az akciók mellett, az olcsóbb termékek helyett egyre nagyobb a kereslet a minőségi termékek iránt. Ezért forgalomban, a tavalyihoz hasonlóan növekvő tendenciára számítanak, még úgy is, hogy az árversenyben idén sem kívánnak részt venni.
– Ebben a szezonban is új termékekkel szeretnénk erősíteni a piacot – árulja el Kováts Tamás. – A vásárlói döntést, mint az eddigiekben is, nagyban befolyásolja az ár, de bízunk benne, hogy a döntő szempontok közül továbbra is elsők között fog szerepelni a minőség, amelyet termékeink is képviselnek.
Augusztus hónapban több üzletben is polcokra került új termékcsaládjuk, melynek három tagja a Debrecziner és a Bécsi virsli 250g-os, valamint a Borjú bécsi 200g-os kiszerelésben.
– A fogyasztókkal való direkt kommunikációt igyekszünk erősíteni, illetve előtérbe helyezni – fűzi hozzá a kereskedelmi vezető. – Emellett a már jól bevált kóstoltatásokkal és áruházi újságos akciókkal kívánjuk erősíteni eladásainkat.
Újdonságok a Horeca szektornak
– A tavalyi szezon nagyon jól sikerült a számunkra, mert az árharc ellenére jó volt a szilveszteri választék- és árpozícionálás – mondja Fábián Péter, a
Kaiser Food Kft. brand menedzsere. – De nem csak mi szerepeltünk jól: a 2014-es évben a virslikategória volt az egyik legdinamikusabban növekvő kategória a teljes húspiacon. A tavalyi trendek idén is folytatódnak, nem tapasztaltunk jelentősebb változást.
A szilveszteri szezon virsliárait nagyban befolyásolja az alapanyagárak alakulása. Így, mivel azok kedvező szinten vannak, a Kaiser Foodnál még agresszívebb árharcra számítanak az első áras termékek esetén, tudjuk meg Fábián Pétertől. A kedvező fogyasztói árak ugyanakkor még nagyobb vonzerőt fognak jelenteni, ezért a cégnél a virsliforgalom növekedését prognosztizálják. Ugyanakkor az olcsó termékek mellett egyre inkább a minőségi virsliket is keresik a fogyasztók, és a Kaiser Food termékei ezt az igényt kielégítik.
A csemegepultban a cég legnagyobb volument hozó terméke az enyhén füstölt, roppanós Kaiser Frankfurti virsli, míg az önkiszolgáló szegmensben legnépszerűbb a Kaiser Arany Pulyka virsli füstölt
és sajtos ízesítésben.
– Ebben az évben fő innovációnk virsli fronton a Gastro termékcsalád bővítése volt mini virslikkel, amelyek kifejezetten szállodák, vendéglátóhelyek igényeit szolgálja ki – nyújt információt a brand menedzser.
A 2016-os évre izgalmas termékbevezetéseket tartogat a Kaiser Food a virslikategóriában, árulja el végezetül Fábián Péter.
Szalai L
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A Baltikumban terjeszkedik az Anora Group
A prémium borokat és szeszes italokat gyártó Anora Group baltikumi…
Tovább olvasom >3,7%-kal emelkedtek az árak novemberben
Az októberi 3,2%-os év/év alapú áremelkedést követően novemberben 3,7%-kal nőttek átlagosan…
Tovább olvasom >KSH: novemberben a fogyasztói árak 3,7 százalékkal haladták meg az előző év azonos havi értékeket
Novemberben a fogyasztói árak átlagosan 3,7 százalékkal haladták meg az…
Tovább olvasom >