Magazin: Lekerült a lélegeztetőgépről a sós snackek piaca

Szerző: trademagazin Dátum: 2015. 03. 02. 09:11

Nehéz időszakon vannak túl a sós rágcsálnivalók, hiszen a néhány éve bevezetett népegészségügyi termékadó nemcsak az adóteher miatt érintette hátrányosan a piacot, hanem a köznyelvben elterjedt elnevezése (chipsadó) meg is bélyegezte a termékkört. A megváltoztatott kommunikáció és az izgalmas újdonságok azonban talán megállították a fogyasztás további csökkenését.

sós

Bár még a decemberi adatok hiányoznak, 2014 első 11 hónapja alapján úgy tűnik, a sós snackek túl vannak a nehezén: az eladások újra emelkedésnek indultak.

– Elsősorban a puffasztott snackek és a burgonyachips-­eladások növekednek, de az év utolsó harmadában a mogyorófélék is beleerősítettek – tudjuk meg Szabó Gábortól, a piacvezető Inter­snack Magyarország Kft. vállalati kapcsolatok és piackutatási vezetőjétől. – Ugyanakkor a forgalomnövekedéshez hozzájárulhatott a futball-világbajnokság is, így elképzelhető, hogy tavaly még nem a valódi fordulópontot láttuk.

A földimogyoró értékesítése korábban az alapanyagár (és ennek folyományaképpen a fogyasztói ár) növekedése miatt esett vissza, miközben például a NETA-mentes mikrohullámú pattogatott kukorica piaci részaránya folyamatosan bővült.

Erősödő diszkontok

Az elmúlt két évben a chipsgyártók élénk ATL-tevékenységbe fogtak, új termékeket vezettek be, és igyekeztek felvilágosítani a fogyasztókat a chips valós – azaz ártalmatlan – táplálkozás-élettani szerepéről. Mindezek hatására a korábbi években átformálódott piacszerkezet az eredeti állapot irányába kezd visszaalakulni.

– A piacon a korábbiaknál lassabban, de most is növekszik a kereskedelmi márkák részaránya. A jelenleg 36-37 százalékos arányuk nagyjából megfelel az európai átlagnak – mondja Szabó Gábor. – Ebben a folyamatban a diszkontok viszik a főszerepet, ezzel összefüggésben a hipermarketek részaránya a sóssnack-piacon belül tavaly az éveken át tartott 30 százalékos szintről 28 százalékra csökkent. A diszkontok snackeladásai azonban nemcsak a hiperek, hanem főleg a hazai láncok rovására gyarapodnak. Ez utóbbi folyamat már évek óta zajlik. A független kisboltok őrzik 8-9 százalékos súlyukat.

Két kategóriára fókuszál az Intersnack

Az Intersnack két legfontosabb üzleti területe a burgonyachips és a snackspecialitások (puffasztott snackek), ezért ide összpontosítják innovációikat is.

– Az innovációs erőfeszítések fő dimenziója az új, vonzó, érdekfeszítő, hiteles koncepciók köré rendezhető ízek, ízcsaládok, ízvariánsok kifejlesztése, mivel a snackfogyasztók elsősorban ez alapján hozzák meg vásárlási döntésüket – árulja el Szabó Gábor. – Tavaly vezettük be az összepréselt vaslapok között pattogtatott kukoricát, amely két snacktípus, a chips és a pattogatott kukorica előnyeit egyesíti. Az Európában teljesen újszerű Popcorners ízintenzitása a chipshez hasonlítható, ugyanakkor a pattogatott kukorica meleg, naturális aromáját adja vissza. Igyekszünk ígéretes koncepciókat átvenni a bővülő vállalatcsoportunk új tagjaitól. Ilyen termékcsalád a néhány éve megvásárolt brit KP Snacks egyik sikeres márkája, a Space Raiders. Ez az extrudált kukoricasnack űrlények fejét mintázza, és ízei ennek megfelelően meglepőek és különlegesek is. Szintén az íz áll a középpontban a nemrég bevezetett és egyszerűen Chio Snacksnek elkeresztelt termékcsaládunk esetében is, amely sajt alakú sajtos snackből, földimogyoró alakú mogyorós snackből és apró koktélparadicsomot mintázó paradicsomos termékből áll.

A burgonyachipsek területén is nagy lendülettel folyik az innováció. Itt a cég új, vastagra és hullámosra vágott termékpárost vezetett be nemrég, valamint különleges, csípős ízekkel (jalapeno-sajt és chipotle-lime) bővítették Chio Xtreme márkájukat. Az idei első félévben pedig a gasztronómia egyik erőteljes, markáns ízvilágú ágának fűszereit veszik majd „kölcsön” új termékcsaládjukhoz.

– Természetesen, mint 24 éves fennállásunk során mindig, az idén is tervezünk ATL-kampányokat. E nélkül lehetetlen lenne talpon maradni egy ennyire erős versenykörnyezetben, mint a miénk – fűzi hozzá Szabó Gábor. – Továbbra is folytatjuk a bolti kóstoltatást, a bolti és azon kívüli mintaosztást, annál is inkább, mert a piac által elvárt új és néha szokatlannak ható ízváltozatok éppen ilyen eszközöket igényelnek.

Termékkapcsolási lehetőségek a Glatz újdonságainál

A Glatz Hungary két új, innovatív snacktermékkel erősített az új szezonban.

A holland ROKA sajtropogós különleges termék különleges alkalmakra. 1946 óta készül változatlan recept alapján, 90 réteg préselt leveles sajtos, 30 százalék 12 hónapig érlelt Gouda sajttal dúsítva, cukrászati minőségben. A sajtropogós kapható jalapeno paprikával csípős változatban is. A ROKA leveles falatok 12 százalék sajttartalommal és mediterrán fűszerekkel ízesítve garantált kísérői minden partinak és bulinak.

A Finn Crisp ropogós kenyércsalád természetes és egészséges snacktermékekkel bővült. A teljes kiőrlésű rozslisztet tartalmazó rozsropogós magas rosttartalma fedezi a napi szükséglet jelentős részét, a fokhagymás-fűszeres és tengeri sós-magos változat ezenfelül kalóriaszegény, finom és ropogós.

– A ROKA termékek titka különleges ízük és minőségük, ezért nagyon fontos a kóstoltatás és a kipróbálásra motiváló akciós ár! – hangsúlyozza Habuda-Salyámosy Rita, a Glatz Hungary Kft. marketingmenedzsere. – Mindenképpen tervezünk vásárokon való részvételt, kóstoltatást és árusítást; a termék különösen alkalmas borvásárokon való kínálásra. Keressük az együttműködési lehetőséget borászatokkal, esetleg sörmárkákkal: ebben a kombinációban garantált a siker.

A Finn Crisp rozsropogós forgalmát displaykihelyezéssel támogatják, a honlapon különleges mártogatórecepteket kínálnak, sőt, külön receptfüzet is készül a mártogatók elkészítéséhez szükséges leírásokkal. Együttműködést is terveznek sajtgyártó cégekkel, hiszen a különleges sajtkrémek szintén kiváló kiegészítői vagy társai a Finn Crisp rozsropogósnak.

Sz. L

Címkék: , ,

Kapcsolódó cikkeink