Magazin: Informatikával támogatott területi munka

Szerző: trademagazin Dátum: 2015. 05. 07. 12:05

Saját okostelefon vagy erre a célra kifejlesztett ipari telefon a legjobb munkaeszköze a területi képviselőnek? Hány autótól éri meg flottakövető rendszert szerelni autókba? Miért jelent meg az adatbányászat a flottamenedzsmentben is? Összeállításunkban ezekre a kérdésekre adunk választ.

mobil

Szenzorok hálózata gyűjt adatokat a területi képviselők lépéseiről, eszközök hada áll rendelkezésükre munkájuk végzéséhez. Informatikai eszközök nélkül munkájuk ma már nehezen lenne elképzelhető.

Saját vagy nem?

– A 2014-es évben megerősödött egy trend, mégpedig a BYOD (Bring Your Own Device), vagyis hogy az emberek a saját mobileszközeikkel végezzék feladataikat a területi munka során – ismerteti Giesz István, a ProgAdat Kft. ügyvezető igazgatója.

Lehetőség van rá, hogy a saját eszközök csatlakozzanak a céges rendszerhez, ne kelljen külön eszközt felvenni, kezelni, majd leadni a munka végén. Ehhez szükségesek fejlesztések, appok, amelyeket egyre inkább igényelnek a felhasználók. Természetesen ez a trend felvet biztonsági kérdéseket, melyek megoldására a vállalatoknak megfelelő stratégiát kell kidolgozniuk (hozzáférési szabályok, licenc- és szoftverhasználati szabályok).

Vörös Tibor, a Mobisol Magyarország Kft. fejlesztési vezetője szerint a hangsúly eltolódik: sokkal fontosabbá vált a letárgyalt kihelyezések ellenőrzése, a standardlisták betartatása. Így a Mobisol ezen igények mentén fejlesztette meglévő rendszereit Androidos tabletekre és mobiltelefonokra. A SIM-kártyát befogadó eszközökkel a területen dolgozók minden adatot a központi szerverre tudnak elküldeni – már ha van mobilinternet-lefedettség.

Vörös Tibor tapasztalatai szerint az országban még mindig számos olyan hely van, ahol nem érhető el a mobilinternet. Emiatt megoldásaikat kvázi online működésre készítették fel: offline üzemmódban is képes velük a képviselő dolgozni, és mobilinternettel lefedett területre érve a rögzített adatok azonnal a szerverre kerülnek.

Nem tartja szerencsésnek a saját eszközök használatát a területi képviselők és általában a távoli helyen dolgozók körében Vass Máté, a tavaly a Motorola Solutions vállalati megoldásokat fejlesztő és gyártó részlegét felvásárló ­Zebra Technologies viszonteladói hálózatáért felelős vezetője. A saját okostelefonokon, tableten ugyanis nem megoldott a vállalati adatok biztonsága, vagy a magán és céges programok elkülönítése. Azzal is számolni kell, hogy egy ilyen eszköz elvesztésével a cég pluszkockázatokkal szembesül.

Tapasztalatuk szerint tavaly megfordult a trend, és bővülő számban döntenek a cégek itthon is az ipari, nagyvállalati eszközök beszerzése mellett. A területi képviselők körében különösen népszerű a Symbol családhoz tartozó kézi adatgyűjtő családjuk, ezek mindegyike elérhető vállalati célra kifejlesztett Android operációs rendszerrel. Az ipari használatra fejlesztett eszközök élettartama hosszabb, ritkábban kell őket cserélni, jellemzően 5-7 évente, hiszen a fogyasztói eszközöktől eltérően az operációs rendszer, a tartozékok, a kiegészítők elérhetőségét éveken át biztosítják.

Területi fizetés: kell is, meg nem is

Giesz István úgy látja, egyre nagyobb igény van a területen fizetést lehetővé tevő megoldásokra. A mozgó értékesítési forma nagymértékben megnövekedett, ez átmenet az online kereskedelem és a fizikai hálózatok között. A rendelés befutása után az üzletkötők szállítják ki az árut a vevőnek, akik helyben kiszámlázzák az áru értékét. Sok esetben az új rendeléseket is felveszik. Eszközük készpénz átvételéhez (például korábbi számlatartozás, előleg átvétele), pénztári bizonylat kiállítására is alkalmas.

A Mobisol ügyfeleinek döntő többsége ezt nem igényli, partnereinek 95 százalékánál a területi munka klasszikus képviselői feladat: rendelések rögzítése, kihelyezések ellenőrzése, konkurenciafigyelés stb. A felvett rendeléseket nem a képviselők szállítják ki, így esetükben nincs szükség területi fizetésre.

Fejlődött a mobilfizetési kultúra

A területi képviselőnél történő fizetés fejlődésében bízik Szabó Gábor, a készpénzmentes fizetési megoldások területén piacvezető Ingenico Magyarországért felelős vezetője. Ezen a téren nagyon sokat tett a Tesco, melynek házhoz szállítási megoldása alapvetően rajzolhatja át a hazai vásárlási kultúrát. A nagyáruház internetes megrendeléseit csak bankkártyás fizetéssel lehet kiegyenlíteni, ehhez az Ingenico bevált mobiltermináljait használják.

A területi képviselők azonban jellemzően nem fogadnak el bankkártyát, ezeket az ügyleteket átutalással vagy készpénzzel rendezik. Ennek oka – többek között –, hogy a területi képviselők kisvállalkozásokat szolgálnak ki, ahol nem elterjedt a céges bankkártya, illetve még mindig jelentős, a kártyás fizetéseket terhelő banki költségektől tartanak. A kormányzat korlátozta ugyan a készpénzhasználatot a vállalkozások között, ez azonban még nem hozott számottevő eredményt a bankkártyás fizetés fellendülésében.

Adatok vezérelte flottakövetés

– Az elmúlt tíz évben, amióta megalapítottuk az iDatát, nagyon sokat fejlődött a technológia és vele együtt mi is. Egy egyszerű flottakezelő rendszer teljes megoldássá nőtte ki magát – ismertette Szabó Lajos, a kft tulajdonos-ügyvezető igazgatója.

Eleinte a felhasználóknak egy egyszerű rendszerre volt szükségük, mely megmutatta a térképen és egy webes felületen követhetővé tette, hogy az árut terítő autók épp hol tartózkodnak. Ám az ügyfelek visszajelzései alapján rengeteget fejlődött a megoldás, és folyamatosan gyarapodott a megfigyelt területek és az érzékelőkkel ellátott alkatrészek száma. Ma annak eldöntése jelenti a kihívást a cégnek, hogy a rendelkezésre álló telemetriai adatok sokasága közül melyik ügyfélnek mi a fontos, milyen döntéstámogató jelentéseket lehet belőlük generálni, milyen esemény jelent riasztást az adott cég számára.

Ügyfeleik rengeteg lehetőség közül tudnak választani. Például a területi munkát végző alkalmazott munkáját szeretnék segíteni azzal, hogy a kötelező útdíjfizetéssel kapcsolatos információk azonnaliak, és a sofőrnek nem kell, hogy a büntetés miatt fájjon a feje. Vagy a vezetési stílust figyelve és az agresszív vezetést kiküszöbölve 2-3 liter üzemanyagot spórolnak meg 100 kilométeren – ami 5 autóból álló flotta esetében is tetemes költségmegtakarítást jelent. Vagy lehet, hogy akkreditált és dokumentált hűtési adatokat kell regisztrálni a hűtőautóban.

Igénynövekedést hozhat az EKÁER

Az útdíjas rendszer bevezetését és az ehhez kapcsolódó e-menetlevet tartja az elmúlt időszak újdonságának flottakövetés területén Sebestyén Ákos, a Setech Kft. ügyvezető igazgatója. Meglátása szerint egyre nagyobb az igény a piacon az integráltabb rendszerek iránt, melyek több adatot szolgáltatnak, és segítenek az üzemanyag-elszámolás, az üzemidők és a munkaórák elszámoltatása terén. Nagyon fontos termékelőnynek tartja az adatok visszakereshetőségének megkönnyítését.

Sebestyén Ákos úgy látja, hogy jelenleg elég magas fokú a bizalmatlanság a közelmúltban bevezetett EKÁER-rendszert illetően. Szerinte az aktív flottakövető állománynak is elhanyagolható része az, aki igényelte a csatlakozást. Amennyiben a felhasználók jobban hozzászoknak az EKÁER-rendszer használatához, utána már várható az igénynövekedés az automatikus adattovábbításhoz.

Farkas Károly operatív igazgató a felhasználók maximális kényelmét biztosító, interaktív applikációk térhódítását tartja fontosnak, mint amilyen a kétirányú, azonnali kommunikációt és a flottakövetést is lehetővé tévő i-Cell Navigátor. Szerinte az agrárszektorban, azon belül a precíziós gazdálkodásban is történnek fontos előrelépések flottakövetés terén.

Már egy autó esetén is megérheti

Az EKÁER tavalyi bevezetése megnövelte az érdeklődést az iData rendszerei iránt, hiszen az útdíjfizetés ugyanannak a hardvernek a segítségével működik, mint a többi funkció. Ez meglévő ügyfeleiknek jelentett előnyt, mert nekik semmi tennivalójuk nem volt az útdíj bevezetésekor, a szoftver frissítése megoldotta ezt a gondjukat.

Újdonságok tekintetében az iData az adatbányászat, adatelemzés területén fejlődik tovább, de biztonság terén is hamarosan kirukkol valami érdekességgel a fejlesztőcsapat.

Szabó Lajos szerint már egy autó esetében is érdemes az iData rendszerét használni, hiszen rövid időn belül megtérül a befektetett pénz.

Hasonlóképp gondolkodik Takácsné Mihók Orsolya, aki szerint akkor is megéri a rendszert telepíteni, ha a gyermek által is vezetett családi autót szeretnénk figyelni.

Az iCell az eCallt – automatikus segélyhívó rendszer – említi, mint forradalmi újítást. A rendszer balesetkor értesíti a legközelebbi segélyhívó központot, még akkor is, ha a sofőr magától ezt nem tudná megtenni – a rendszer ilyenkor a gépjármű tartózkodási helyét, a baleset helyszínét küldi el a diszpécsernek.

A Setech szerint a területen már minden létező fontos dolgot kifejlesztettek informatikai szempontból, forradalmi újítások hamarosan nem várhatóak. Azonban tapasztalható a nyitás a flottakövető cégek részéről a magánszemélyek és a gépjárműbiztonság felé, melyek várhatóan új, egyedi igények kielégítésében valósulnak meg.

Vass Enikő

Kapcsolódó cikkeink