Magazin: Csaknem 700 négyzetméteres magyar kiállítási terület a Grüne Wochén
Tíz napon át – január 15–24. között – Németország fővárosában, Berlinben találkozott a világ agrár- és élelmiszertermelőinek legjava a Zöld Héten, a Grüne Wochén. A világ legjelentősebb élelmiszeripari vására az idén volt 90 éves. A mostani árubemutatón 65 ország csaknem 1700 kiállítója vonultatta fel termékeit és kínálatát mintegy 120 ezer négyzetméteren. A kiállítás ideje alatt a szervezők a vásár 26 pavilonjába mintegy 400 ezer szakmai látogatót és a mezőgazdaság, valamint az élelmiszeripar iránt érdeklődő német és külföldi látogatót vártak.
Magyarország az esemény rangjához méltó módon jelent meg, és mutatta be agrártermékeit, valamint a magyar élelmiszeripar kínálatát. A mintegy 700 négyzetméteres kiállítói területen 40 kiállító mintegy 100 céget képviselve kínálta a magyar árukat. Legnagyobb arányban húskészítményeket, borokat és különféle fűszereket kóstolhattak a magyar standra látogatók. A Grüne Woche árubemutatói leginkább a „laikus” nagyközönségnek szólnak, de sok árubeszerző is megfordul a pavilonokban. Így a kiállítók egyrészt kipróbálhatják, hogy termékeik ízlenek-e a fogyasztóknak, másrészt pedig növelhetik áruik ismertségét a piacon.
Az árubemutatót több mint 300 gazdasági, politikai rendezvény kísérte. A szóban forgó események közül kiemelkedett a 7. Globális Élelmezési és Agrárfórum, amelyet szoktak Agrár-Davosnak is nevezni, mivel számos ország agrár-felsővezetése képviselteti magát a találkozón.
A városok ellátása a jövő egyik kulcskérdése
Az idei agrárminiszteri fórum központi témája a városlakók élelmiszerellátása, valamint a mezőgazdaság és a vidék helyzete az urbanizáció korában volt. Az előrejelzések szerint ugyanis a Föld lakosságának jelenleg mintegy fele él városokban, míg 2050-re a világ lakosságának háromnegyede lesz városlakó. Ezért a miniszteri találkozó középpontjában az egyre gyorsuló városiasodás állt. A magyar álláspont szerint a cél az, hogy világszerte egészséges, genetikailag módosított szervezetektől (GMO) mentes élelmiszer jusson az embereknek. Erről Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter beszélt a miniszteri csúcstalálkozón.
A GMO-mentesség szóba került azokon a kétoldalú, magas szintű megbeszéléseken is, amelyeken a magyar agrártárca irányítója – élve a kiállítás adta lehetőséggel – számos külföldi agrárvezetővel (miniszterekkel, miniszterhelyettesekkel és államtitkárokkal) találkozott. Ahhoz a kezdeményezéshez pedig, amelyet Magyarország indított Európa GMO-mentessé tétele érdekében, már 11 uniós és 6 Unión kívüli ország csatlakozott.
Csúcsminőségű magyar élelmiszerek mustrája
A magyar mezőgazdasági termékek legnagyobb exportpiaca Németország – közölte a kiállításon Fazekas Sándor. Hozzátette: ezen a piacon tavaly 7 százalékkal növekedett a magyar agrártermékek eladása az előző évhez képest. A németországi piacon évente mintegy 400 milliárd forint értékű magyar élelmiszert adnak el.
A magyar cégek kínálatát a Magyar Turizmus Zrt. (MT) és a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. szervezésében mutatták be. Az árumustrán a boroktól a pálinkákon és a mézeken át a különféle hústermékekig szinte a teljes csúcsminőségű magyar élelmiszerkínálat megtekinthető, és részben megkóstolható volt. A magyar agrárminiszter szerint a Grüne Wochén a magyar mezőgazdaság rangjához méltóan mutatkozott be. Fazekas Sándor utalt arra is, hogy a magyar agrárium Európa egyik leggyorsabban fejlődő mezőgazdasága volt az elmúlt években.
– A német piac rendkívül fontos a magyar mezőgazdaság és élelmiszeripar számára. Ezért is döntött úgy az MT Zrt., hogy jelentősen növeli a magyar kiállítási terület nagyságát a Zöld Héten – közölte Lipcsey György, az MT Zrt. agrármarketingért felelős vezérigazgató-helyettese a kiállításon. Hozzáfűzte: az idén az általa képviselt szervezet több mint 400 millió forintot fordít a magyar mezőgazdasági termékek és élelmiszerek külföldi bemutatására.
Áldomás néven kíván egységes megjelenést biztosítani bel- és külföldön a magyar prémiumminőségű termékek és termelőik számára a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. A szóban forgó termékek, főként kistermelői áruk, védjeggyel lesznek ellátva, amely garantálja a kiváló minőséget és a magyar eredetet. Közülük több, az egészségre jótékony hatású, funkcionális élelmiszer lesz. A program megvalósításához a kereskedőház jelentős marketingtámogatást is biztosít.
A magyar kiállítás iránti érdeklődést jól mutatta, hogy a magyar árubemutatón berendezett magyar csárda a kiállítás teljes ideje alatt vonzotta az érdeklődőket, a magyar gasztronómia kedvelőit. Az érdeklődők között azonban nemcsak „egyszerű” vásárlátogatók, hanem több miniszter is megfordult. A hozzáértő szakemberek szerint ez minden hírverésnél kedvezőbb reklám volt a magyar élelmiszereknek.
Fejlődő külkapcsolatok
Fazekas Sándor a Grüne Wochén találkozott Aziz Ackhannouch marokkói mezőgazdasági és halászati miniszterrel. Az észak-afrikai ország volt az idén a Grüne Woche díszvendége, kiemelt partnerországa.
A tárgyalásokon kitűnt, hogy Marokkó jelentős érdeklődést mutat a magyar élelmiszerbiztonsági tapasztalatok, a mezőgazdasági gépgyártás, a vízgazdálkodási technológiák, valamint a kutatás-fejlesztési és innovációs szaktudás, továbbá olyan, az öntözéssel, gyümölcs- és zöldségtermesztéssel foglalkozó projektek iránt, amelyek esetében a magyar tudástranszfer jól hasznosítható az észak-afrikai országban. A megbeszélések során mindkét miniszter arról beszélt, hogy kapuként tekint a másik országra. Magyarország számára Marokkó kapu az afrikai piacok felé, ahogyan Magyarország is stratégiai szereppel bír a közép- és kelet-európai régiók esetében Marokkó számára.
Japán Ázsiában Magyarország legnagyobb agrárkereskedelmi partnere. Többek között ez is kitűnt Fazekas Sándor és Macusima Hiromicsi japán mezőgazdasági, erdészeti és halászati miniszter kétoldalú megbeszélésén, amelyet a Zöld Héten tartottak. Közismertek és kedveltek a távol-keleti szigetországban a magyar borok, és jelentős mennyiségű mangalicahúst is szállítanak Magyarországról Japánba. A mangalicahús kivitelének értéke 2015-ben az előzetes adatok szerint mintegy 100 millió euró – körülbelül 31 milliárd forint – volt. Előkészítés alatt van az Európai Unió és Japán között egy kereskedelmi egyezmény, amely megkönnyítené az exportfeltételeket. A magyar agrárminiszter abban bízik, hogy ez a megegyezés hamarosan létrejön, és így a magyar agrárkivitel tovább növekedhet Japánba.
A földművelésügyi miniszter a berlini vásáron találkozott lengyel kollégájával, Krzysztof Jurgiellel, az új lengyel kormány mezőgazdasági és vidékfejlesztési miniszterével. Megbeszélésükön egyetértettek abban, hogy az Uniónak erős agrárpolitikára van szüksége. Lengyelország támogatta azt a magyar álláspontot, mely szerint a takarmányokra is ki kell terjeszteni a GMO-mentességet. Emellett a lengyelek érdeklődtek a magyar tapasztalatok iránt a GMO-mentes szója- és fehérjenövény-termesztés területén, továbbá lehetőséget láttak a magyar és lengyel áruk közös promóciójára is.
Kapcsolódó cikkeink
Tájékoztatót adott ki az ENAR adatok támogatáspolitikai felhasználásról az Agrárminisztérium
Az uniós forrásból finanszírozott állatalapú támogatások esetében elvárás az állatok…
Tovább olvasom >Egyhangú támogatást kapott a 2027 utáni gazdaközpontú agrárpolitika
Az EU-tagállamok agrárminiszterei tanácsi következtetéseket fogadtak el a 2027 utáni…
Tovább olvasom >Lassú, de folyamatos növekedés jellemzi a napraforgó termelői árát
Az Oil World szakértői a 2023/2024. évihez képest 9 százalékkal…
Tovább olvasom >További cikkeink
A Baltikumban terjeszkedik az Anora Group
A prémium borokat és szeszes italokat gyártó Anora Group baltikumi…
Tovább olvasom >3,7%-kal emelkedtek az árak novemberben
Az októberi 3,2%-os év/év alapú áremelkedést követően novemberben 3,7%-kal nőttek átlagosan…
Tovább olvasom >KSH: novemberben a fogyasztói árak 3,7 százalékkal haladták meg az előző év azonos havi értékeket
Novemberben a fogyasztói árak átlagosan 3,7 százalékkal haladták meg az…
Tovább olvasom >