Magazin: Aki már tanítja

Szerző: trademagazin Dátum: 2014. 10. 09. 12:16

Ritka eset, hogy nem gyakorló vendéglátós kerül az MVI vezetőségébe. Az idei tisztújításkor Bardóczy Ákos Kolost, két, a vendéglátás-­tanácsadás különböző területein működő cég tulajdonosát a szervezet képviselői testületébe választották – vele beszélgettünk.

Miért vállal érdek-képviseleti feladatokat?

Bardóczy Ákos Kolos

Bardóczy Ákos Kolos

– Munkám révén nemcsak azt látom pontosan, milyen nehézségekkel küzd a magyar vendéglátás, hanem azt is, hogy miért. Ha valahol, hát itt biztosan tehetek valamit a szakmáért.

Másrészt Kovács László személyét inspirálónak tartom, szívesen dolgozom vele együtt – ő azok közé tartozik, akiket én vérbeli vendéglátósnak nevezek.

Úgy gondolom, a képzés és a kommunikáció témájában tudok a legtöbbet hozzátenni az ipartestület munkájához, hiszen az elmúlt évtizedek során komoly gyakorlatot szereztem ezeken a területeken. Szívesen vennék részt az MVI külső egyeztetésein, esetleg a kormányzati kapcsolatok alakításának, kezelésének folyamatában.

60480.png
60504.png
60505.png

Hogyan került közel a vendéglátáshoz?

– Mindig is közel voltam hozzá. 19 évesen (1990-ben) megnyitottam első pizzériámat, mely sikertörténet lett. 1992-től Ausztriában a vendéglátás különböző szegmenseiben, szintről szintre építkezve sokszoroztam meg a vendéglátás területén szerzett tapasztalataimat, miközben Bécsben folyamatosan képeztem magam, üzletvezetői szemináriumokat hallgattam, majd tréneri képesítést szereztem. Eközben rám bízták egy Ausztriában 48 egységet üzemeltető, magas színvonalú gyorsétteremlánc két bécsi éttermének teljes körű üzletvezetését, ahol már az első évben az egységek közötti verseny győzteseként elismerést vívtam ki a gazdaságos és vendégbarát üzemeltetés megteremtésével.

60515.png
60539.png
60540.png

És amikor hazajött, miért nem nyitott éttermet?

– Éveken keresztül napi 18 órát dolgozni éppen elég volt, úgy éreztem, pihennem, váltanom kell. Hazatérve, 2002-ben – 12 éves idegenforgalmi és vendéglátós szakmai tapasztalattal a hátam mögött – megalapítottam minőségbiztosítással, tanácsadással és oktatással foglalkozó cégemet, az ÁKIR Kft.-t, melyet ügyvezetőként 12 éve sikeresen irányítok.

2005-re, szinte észrevétlenül, ismét a Horeca területén találtam magam. Ügyfeleim száma erről a területről megnövekedett, sokak által ismert és kedvelt egységek, hálózatok működését segítettem. 2012-ben elindítottam a Horeca Marketing Klubot.

60549.png
60573.png
60574.png

Milyen helyzetben van Ön szerint ma a magyar vendéglátás?

– Az első, ami beugrik: a kiszolgáltatottság! A hatósági szabályozások, igazodási pontok hiánya, illetve bizonyos területek, rendelkezések nem életszerű, gyakorlatiatlan túlszabályozása tetten érhető. A szabályozásra természetesen több területen szükség van mind a vendégek, mind az egységek érdekében. Fontos a saját kategórián belüli azonos feltételrendszer megteremtése, az egyenlő versenyfeltételek biztosítása. Ezeknek a gyakorlatba való átültetése azonban nem veszélyeztetheti az üzemelést és a vendégélményt.

Ugyanakkor nem hoz eredményt, ha valaki csak a hatósági szabályozásokra mutogat, az is fontos, hogy a saját házunk táján, a saját egységünkben rendet teremtsünk. Ugyanis azonos vendégszám mellett azonnali javulást lehet elérni a gazdaságos és vendégbarát üzemelés egységen belüli tudatos megteremtésével. Nem a gasztronómiával van a probléma ma Magyarországon, az ételek rendben vannak, a választék színes. A gondot leginkább a működtetés „szakszerűtlensége” okozza, mely érzésből, nem pedig szigorú proforma, valós működési tényszámok szerint történik. Ma már nem működnek a régi mechanizmusok, nem elég az ajtót tágra nyitni, mert maguktól nem tódulnak be a vendégek, s aki bejött, azt sem elég „valahogy” kiszolgálni.

Ki nyisson ma éttermet Magyarországon?

– Ma már nem elég zsigerből vendéglátósnak lenni, ez egy kőkemény gazdasági vállalkozás. Csak annak van esélye, aki megtalálja a piaci réseket, jól pozicionálja magát, akár úgy, hogy a hagyományokat új köntösbe bújtatja, a mai igényekre szabja, emellett nagy hangsúlyt fektet a vendégélményre, mely sok összetevős és pontosan ezért igen sérülékeny. Otthon kell lenni a kommunikációban is, ma már 20-25-féle marketingeszközt (például a web2-es eszközöket) kell tudni egyidejűleg megfelelően használni minőségi kommunikációval a vendégek megszólítására.

Kapcsolódó cikkeink