Luxus lett a Valentin-napi csokiajándékozás
Belgiumban a Valentin-napi csokoládék eddig a szerelem hevességét szimbolizálták, idén azonban inkább arról tanúskodnak, kinek milyen mély a pénztárcája. A világszerte megugró kakaóárak miatt a belga csokoládégyártók egy része inkább bezár az év egyik legforgalmasabb hetében, semhogy további veszteségeket termeljen – mutat rá a VG friss cikke.
A kakaópiac viharai

A kakaó 60 százaléka Elefántcsontpartról és Ghánából származik
A kakaóbab tonnánkénti ára 2022 nyarán még 2000 dollár alatt mozgott, majd 2023 elején robbanásszerû áremelkedés kezdődött. A karácsonyi szezonban az árfolyam meghaladta a 12 000 dolláros lélektani határt, azóta pedig 10 000 dollár környékén stagnál. Az Oxfam szakértője, Bart Van Besien szerint ez az elmúlt ötven év legdrasztikusabb áremelkedése.
A hirtelen árrobbanást egy „tökéletes vihar” okozta:
- az éghajlatváltozás miatti gyenge termés,
- a kakaófákat pusztító betegségek,
- az egyre népszerűbb árupiaci spekuláció,
- a termelők alacsony jövedelme miatti csökkenő termelés,
- valamint a világszerte erősödő középosztály fokozódó kereslete.
Csokoládégyártók válságban
Belgium 280 csokoládégyártóját közvetlenül érinti a kakaóárak emelkedése. Dominque Persoone, a Chocolate Line tulajdonosa elmondta, hogy már most is 20%-kal drágábbak a csokoládéi, de sok kisebb gyártó nem tudja érvényesíteni a magas árakat a fogyasztóknál.
Néhány csokoládéműhely inkább bezár Valentin-nap előtt, remélve, hogy a húsvéti szezon kedvezőbb feltételeket hoz. Philippe de Selliers, a Leonidas cég vezetője szerint az egyetlen megoldás egy tisztességesebb piaci rendszer lenne, amely a kakaótermelők megélhetését is biztosítja.
A jövő kilátásai
A szakértők szerint elengedhetetlen lenne olyan szabályozás, amely megakadályozza, hogy a kakaót a termelési költség alatti áron vásárolják fel. De Selliers és Persoone egyaránt remélik, hogy az ár idővel visszatér a 5-6000 dolláros sávba.
„Az áremelkedés ellenére nem szabad, hogy a csokoládé keserű szájízt hagyjon maga után. Ez egy olyan kis luxus, amit az emberek még mindig megengedhetnek maguknak” – mondta Persoone. Kérdés azonban, hogy meddig.
Kapcsolódó cikkeink
Így vásároltak idén a magyarok Valentin-nap alkalmából
Idén is jelentős kereslet mutatkozott a prémium gasztronómiai termékek és…
Tovább olvasom >foodora: Valentin-napon már reggel 7-kor óvszert rendelnek
Tarolnak a virágosok, de csokoládét és alkoholt is sokan rendelnek…
Tovább olvasom >Valentin-nap hétvégéjének estéin a szerelmeseké lesz a McDonald’s megújult Nyugati téri étterme
A szerelmeseket várja február 14-én és 15-én péntek és szombat…
Tovább olvasom >További cikkeink
Okos döntés lehet életminőségünk javításába fektetnünk
Az idei év első negyedében több mint 800 ezer magyar…
Tovább olvasom >Növényi alapú saját márkát vezetett be a belga Colruyt Group
A belga Colruyt Group új saját márkás almárkát vezet be…
Tovább olvasom >Olcsó, de jó is? Sokan esnek ebbe a hibába használtautó-vásárláskor
Az újautó árak folyamatos növekedése miatt ma egy vadonatúj gépkocsi…
Tovább olvasom >