Magazin: Liszt-szimfóniák süteményre és pékárura
A BL55-ös sztenderd finomliszt még mindig mágnesterméknek számít a kiskereskedelmi láncokban, így ezen a fronton az árverseny igen éles. Ám a piac sokat színesedett az utóbbi években. A speciálisabb lisztek változatosabb alapanyagokból készülve, a végtermékhez optimalizálva, vagy éppen táplálkozástudományi szempontokat is figyelembe véve találják meg célcsoportjukat. Kipróbálásukra sok háztartásban épp az év végi sütésdömpingben kerül sor.
Az év vége egyebek mellett a lisztpiacon is szezonális csúcsot jelent, az eladások emelkedése már az ősz folyamán elkezdődik.
– A liszttípusok közül a süteményliszt és a teljes kiőrlésű lisztfajták fejlődnek leginkább – emeli ki Ferenczik Ákos, a GoodMills Magyarország Kft. marketingvezetője. – Ezt követik a tönkölylisztek, amelyek használatukban még mindig messze elmaradnak a klasszikus étkezési búzából készült termékek mögött.
A kiszereléseket tekintve az 1 kilós csomagolás továbbra is dominál. A különlegesebb lisztek választékának bővülésével a félkilós cikkelemek száma is gyarapodik a polcokon. Az év végi sütés-főzés időszakában pedig emelkedik a nagyobb, 2–5 kilogrammos variánsok eladása is.
– A diszkontok ebben a csatornában is növelni tudták a súlyukat, de sokkal lassabban és kisebb mértékben, mint más kategóriákban – jegyzi meg Ferenczik Ákos. – Ami viszont mindenképp említést érdemel, hogy a diszkontoknál van nyitottság a hagyományos liszttípusokon kívül a speciálisabb lisztfajták felé is.
Tudatosuló előnyök
A liszt árát elsősorban az aktuális búzaár befolyásolja. És a vásárlók többsége a fogyasztói ár alapján hoz döntést.
– Emiatt a kereskedelem a „sztenderd finomlisztre” koncentrál, és a malmokat megversenyeztetve, folyamatos árpréssel a lehető legolcsóbban próbál a vevőik igényeire válaszolni – vázolja a helyzetet Szentirmai András, az Első Pesti Malom Zrt. marketingszakértője. – Ez sokszor irreális árképzésre kényszeríti a malmokat. Másrészről azonban egyre élénkebb az érdeklődés a jó minőségű, különleges és egyedi lisztek iránt, ami részben trend, részben a gazdaságos és tudatos táplálkozásnak, egészségmegőrzésnek, esetleg egy meglévő (egészségügyi) probléma kezelésének fontos részévé válik. Sokan kezdenek rájönni, hogy érdemes lehet 10-20%-kal többet fizetni egy olyan jó lisztért (ami egy kiló liszt esetében elenyésző a teljes kosárértékhez képest), amivel nem megy tönkre az akár 1000 forintos teljes bekerülési költségű sütemény vagy tészta. Ezenfelül vannak, akik már tudatosan is keresik azokat a rostokban és ízvilágban gazdagabb, élettani szempontjából kedvezőbb fehérje-összetevőjű liszteket, amelyekkel különlegesebbé lehet tenni egy ételt.
A kereslet minőség felé való elmozdulását Gyermelyen is érzékelik.
– A rendelkezésre álló jövedelem emelkedésével megfigyelhető, hogy a jobb minőségű termékekért hajlandóak többet fizetni a fogyasztók – mondja Bokros Gábor, a Gyermelyi Zrt. marketing-igazgatóhelyettese. – A Gyermelyi liszt esetében például önkéntesen vállaljuk a partnereink felé a minimum 30%-os sikértartalmat, mely jelentősen meghaladja mind az EU, mind pedig a magyar előírásokat. Nyilván ez az átlagot jelentősen meghaladó minőség is szerepet játszik márkatermékeink forgalmának folyamatos emelkedésében.
A jó sütemények titka
A GoodMills Magyarország eladásai egyenletesen nőnek a lisztpiacon. Az év végi forgalomemelkedésből Nagyi titka márkájuk veszi ki leginkább a részét, ezen belül is a süteménylisztcsalád (Kelt tészta süteményliszt, Extra finom süteményliszt és Omlóstészta süteményliszt). A kelt tészta süteménylisztet az élesztős tészták készítői, az extra finom süteménylisztet a piskóták, torták, kevert sütemények alkotói, míg az omlós tészta a süteménylisztet a piték, aprósütemények kedvelői részesítik előnyben.
– A Nagyi titka márkával emellett a kenyér- és pizzasütés, valamint az egészségesebb életmód iránt érdeklődőket egyaránt kiszolgáljuk. Gyakorlatilag ezeket a főbb szegmenseket találjuk meg a felhasználásban is – mondja Ferenczik Ákos. – A még mindig eléggé promócióvezéreltnek mondható piacon a már 2015 óta piacvezető Nagyi titka termékcsalád egyre növekvő, lojális fogyasztóbázist tudhat maga mellett, ami mindenképp azt igazolja, hogy létezik márkahűség a lisztpiacon.
A cégnél jelenleg a Nagyi titka portfólió megújulásán, valamint a fogyasztók hatékony elérésén és megszólításán dolgoznak, árulja el. A márka építésére és az eladások ösztönzésére klasszikus marketingeszközöket használnak.
– A sütési szezonokban főképp a televízióban és a boltokban kommunikálunk – részletezi a GoodMills Magyarország Kft. marketingvezetője. – Nagy hangsúlyt fektetünk az online jelenlétre, és jelen vagyunk a főbb social media oldalakon. Az idei évben www.imadunksutni.hu címen elindítottuk a saját receptoldalunkat is, amelyen mindennel foglalkozunk a sütés témakörében. Első számú kommunikációs eszközünk azonban még mindig a termékünk csomagolása, amelyet idén karácsonykor újítunk meg.
Divatteremtő újdonságok
Az Első Pesti Malom az egyedi, a speciális vevői igényeket kielégítő, különleges lisztek piacának meghatározó szereplője. Termékszortimentjében több mint 50-féle liszt található, 8-fajta gabonából.
– A különlegesebb liszteket többnyire egy meghatározott célközönség vásárolja, akik egész évben otthon sütnek. Az év végi süteményszezon közeledtével azonban az ilyenkor jól használható minőségi lisztek forgalma is megnövekszik az „általános felhasználók” körében. Például a Graham búzaliszté, fehér és teljes kiőrlésű tönkölybúzaliszté, a többféle rozsliszté, kenyérliszteké, pizzaliszté, durumbúzaliszteké, zabliszteké, alakorbúzaliszteké. A kategóriában legújabb termékünk a tritikáléliszt – sorolja Szentirmai András.
Az Első Pesti Malom számára az innováció az egyik legfontosabb terület. Különböző innovációs pályázatokban vesznek részt, emellett több szakmai partnerrel együtt (Szegedi Gabonakutató, Budapesti Műszaki Egyetem), valamint a vásárlói, fogyasztói igények és visszajelzések alapján nagy hangsúlyt fektetnek új, izgalmas gabonák és az ezekből őrölhető különböző termékek fejlesztésére és gyártására.
– Úgy gondoljuk, hogy akár „divatot” is lehet a lisztek világában teremteni – bár nem könnyű –, például színesbúza-őrleményekkel vagy a tritikáléliszttel, ami a mostani egészségestudatos táplálkozástrendbe illeszkedik – jelzi a cég marketingszakértője. – A növekvő érdeklődés visszaigazolja, hogy jó úton járunk.
A márkaépítésben a cég egyedülálló, 180 éves múltjára, hagyományaira, tapasztalatára és a megbízható, folyamatos, kiváló minőségre alapozza a kommunikációt. Ezenkívül kihangsúlyozzák a széles, különleges, egyedi választékot is.
– Az év végi időszakban – a korábbi évekhez hasonlóan – a „különleges alapliszteket” fogjuk előtérbe helyezni (extra sikér, süteményliszt) – árulja el Szentirmai András. – Még egy ilyen nagyon hagyományos üzletágban is, a költséghatékonyság és optimalizálás miatt, az online felületek kerülnek előtérbe.
Potenciál az erős márkákban van
– A teljes piacot vizsgálva az elsőáras termékek a beszerzési ár környékén tartott alacsony fogyasztói áraival jelentős mennyiséget visznek el a piacból, ugyanakkor a növekedési lehetősége az olyan erős márkákban rejlik, mint amilyen a Gyermelyi is – jelenti ki Bokros Gábor. – Ezt mi is érzékeljük a Gyermelyi őrlemények esetében. Jól működnek a promóciók – egyértelműen kijelenthető, hogy bár fontos a jó fogyasztói ár és az akció, de a márka hívószava és hitelessége erős piaci pozíciót jelent.
Jelenleg nincs kiemelkedő fejlesztésük a lisztek területén. Kisebb volumenű termékfejlesztést leggyakrabban a nagy és az ipari felhasználókat célzó termékek területén végeznek.
Néhány évvel ezelőtt egy arculatváltást valósítottak meg, melynek keretében minden terméküket egységes és hangsúlyos Gyermelyi márkajellel láttak el. Ez alól a lisztek sem voltak kivételek. A Gyermelyi esernyőmárka építése azóta is tart.
– Célunk, hogy a fogyasztókban tudatosítsuk: a Gyermelyi választásával egy folyamatosan magas minőségű, helyben előállított, ellenőrzött élelmiszert kapnak, legyen az liszt, tészta vagy tojás – fogalmazza meg a Gyermelyi Zrt. marketing-igazgatóhelyettese.
Rizslisztek gluténérzékenyeknek
A rizslisztek kicsi, de ígéretes szegmensének képviselője a Riceland-Magyarország Kft., amelynek ügyvezető igazgatója, Bencs Mihály lapunknak elmondja:
– Némi növekedés tapasztalható év végén a rizslisztek forgalmában is. Mivel újak vagyunk ezen a piacon, nincs még sok tapasztalatunk, de számunkra meglepő a teljes kiőrlésű liszt forgalma, ami közel 40%-a a hagyományos, fehér rizslisztnek. Célközönségünk elég egyértelmű; fogyasztóink elsősorban a gluténérzékenységben szenvedő vásárlók. Tapasztalatunk alapján a vásárlóknak fontos a megbízható és állandó jó minőség. Ebben az esetben a liszt önmagát adja el, hiszen megkerülhetetlen terméke a mindenkori háztartásoknak.
A Riceland márkaépítésre elsősorban a social és print médiát használja. A portfólióján belül a rizsliszt nem kiemelt kategóriája a marketingtevékenységüknek, így külön médiaeszközt nem vetnek be az értékesítés ösztönzésére.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
Tradíciók és trendek
Az év egyik legfontosabb periódusa a karácsonyi időszak, amikor a…
Tovább olvasom >Forrásban a tésztapiac
Gyors reakciókat kívánnak a piaci szereplőktől a tésztapiac eseményei. Nemcsak…
Tovább olvasom >Gluténmentes kedvencünk is versenybe száll a KMÉ-védjegyért
A gluténmentes életet is átitatja a kiválóság, hiszen rizzsel és…
Tovább olvasom >További cikkeink
FAO: Itt az idő, hogy valósággá tegyük az egészséges, tápláló és megfizethető étrendhez való jogot
Az idei élelmezési világnap témája „Az élelemhez való jog a jobb életért…
Tovább olvasom >Stabilizálódott a termőterület nagysága a hazai dohányágazatban
Az ágazat szereplői bizakodással vetették bele magukat az idei munkába…
Tovább olvasom >Beindulnak az online előfizetéses hűségprogramok Magyarországon
Az előfizetéses hűségprogramok előnyei közül a legvonzóbb a vásárlás teljes…
Tovább olvasom >