A borok minősége évről évre nő, de a jövedelmezősége csökkenő tendenciát mutat
A szélsőséges időjárás ellenére sem okozott különösebb gondot az idei szüret a hazai borászatoknak, annál inkább költségeik emelkedése, amit nehezen tudnak áraikban érvényesíteni. A kitörés lehetőségét a termékfejlesztésben, a közösségi marketingben és új exportpiacok kutatásában látják, de nélkülözhetetlennek tartják az állami támogatást is – ez derült ki a szakma néhány jeles képviselőjével folytatott beszélgetéseinkből.

Kamocsay Ákos
főborász
Hilltop
A magasabban fekvő területeinken az aszály kevésbé befolyásolja a termést – mondja el Kamocsay Ákos, a Hilltop Neszmély Zrt. főborásza –, ám a kinyert lé jóval kevesebb lesz, ami egyébként bizonyos fajtáknak még előnyére is válhat. Ugyanakkor az alacsonyabb páratartalom miatt nem volt szükség annyi növényvédőszerre, mint a korábbi években. Újabb, rezisztens fajták telepítésében egyelőre kísérleti jelleggel gondolkozunk, de vizsgáljuk a hatásos és gazdaságos öntözés lehetőségét is.
A borok minősége évről évre nő, de a jövedelmezősége csökkenő tendenciát mutat, így az ágazat komoly problémák elé néz az elkövetkezendő időszakban. A magyar átlagfogyasztó árérzékeny; ameddig lehet, mi szeretnénk tartani a tőlünk megszokott árakat, és nem emelni jelentősen. Árainkban nem tudjuk érvényesíteni a költségek emelkedését. Az üveg- és papírhiányt kihívásként igyekszünk kezelni, és ebben a szellemben kívánjuk folytatni a munkát.
A Chardonnay igazán otthonra lelt Meleges-hegyen, évről évre nagyszerű tételek születnek ott, bízunk abban, hogy 2020-as Kamocsay Chardonnay tételünk folytatja a 2019-es sikersorozatrát. Büszkén mondhatjuk, hogy a Hilltop termékcsaládunk gyümölcsös tételei mind a mai napig slágerek a fogyasztók körében. Az Irsai Olivér és a Cserszegi Fűszeres továbbra is a nagyon kedvelt termékeink. A sauvignon blanc népszerűsége pedig az utóbbi években egyre inkább megnőtt. Napjainkban reneszánszukat élik a pezsgők és a habzóborok. Mi tavaly mutattuk be a gyöngyözőborunkat, a Gyöngyöt.
A felmelegedés nem katasztrófa

Eszterbauer János
tulajdonos
Eszterbauer Borászat
Kiváló minőségű szőlőket szüreteltünk – értékel Eszterbauer János, az Eszterbauer Borászat tulajdonosa. – A szekszárdi lösz alatt elhelyezkedő vörösagyag vízzáró tulajdonságának következtében rendkívül jó talajaink vízháztartása. A felmelegedést a szőlőink szempontjából nem látom katasztrofálisnak, a mi éghajlatunknál a világ jóval melegebb vidékein is termelnek kiváló minőségű borokat. Egyre többen próbálkoznak úgynevezett rezisztens fajtákkal, de nem a felmelegedés miatt, hanem a környezetbarát növényvédelem megvalósítása érdekében.
Az ár mindig kereslet és kínálat viszonyának a kérdése, ezt nem lehet máshonnan megközelíteni. Tudomásul kell venni, nem csak Magyarországon, de az egész világon több a bor, mint kellene. A háború okozta gazdasági helyzet tovább rontja a lehetőségeket, és a költségnövekedés, áremelés további negatív spirálba vezeti a keresletet.
A magasabb árak érvényesítésének talán egyetlen módja a termékfejlesztés, az eddigi kínálat fölé helyezett magasabb minőség, új dizájn, új üzenet. A magyar piac telített, a borászok egymással konkurálva a nem növekvő tortából próbálnak kihasítani maguknak nagyobb szeletet. Leginkább az export adhatna kibontakozási lehetőséget, új piacok, melyek még talán kevésbé telítettek, ilyen a skandináv, kelet-európai, távol-keleti. Emellett a Lidl áruházlánc és néhány nagyobb borászat bebizonyította, Nagy Britannia, Németország is lehetőség számunkra.

Mikó Éva
kereskedelmi
és marketing igazgató
Csányi Pincészet
A forró nyár miatt minden eddiginél hamarabb elkezdtük a szüretet – hangsúlyozza Mikó Éva, a Csányi Pincészet kereskedelmi és marketingigazgatója –, mert a harmonikus savszerkezetet csak így tudtuk garantálni a korai érésű fajtákból készült tételek és a pezsgő alapborunk esetében. A szüret elején gondot jelentett, hogy a vártnál kisebb volt a terméshozam, a szeptember pedig az átlagosnál jóval csapadékosabb volt. A jövőben érdemes lesz a szélsőségesebb időjárásnak jobban ellenálló fajtákat és klónokat telepíteni.
Az áremelkedést nagyon nehéz érvényesíteni a kereskedelmi partnereknél, de a mindenki számára ismert tényezők miatt most talán picivel megértőbbek.
A termékfejlesztésnek a költségek növekedése sem szabhat gátat. Ám a szőlészet-borászat esetében adva van egy fajtaszerkezet, és sok esetben a technológia is behatárolja a mozgás lehetőségét – a változtatás nehéz feladat. Elébe kell menni a fogyasztói igényeknek, és a mai ismeretek fényében kell meghozni egy sokéves távlatban esedékes döntést.
Elkerülhetetlen áremelés

Frittmann János
társtulajdonos
Frittmann Borászat
Az idei szüret a júliusi várakozásokhoz képest kimondottan jól sikerült – állítja Frittmann János, a Frittmann Borászat társtulajdonosa –, mind mennyiségi, mind minőségi szempontból. Természetesen nem volt nagy termés; az aszály megtette hatását, de júliusban már úgy nézett ki, hogy az egész termés tönkremegy. Az eső az utolsó pillanatban jött a közép- és késői fajtákra, a korai fajtákat már akkorra leszüreteltük.
A tavalyi áremelést a szakma csak minimálisan tudta végrehajtani, mert több helyen a kereskedelem gátolta, mindenki a másikra hivatkozva húzta, halasztotta azt. Most egy jelentősebb áremelés elkerülhetetlen az importanyagok és az energia hihetetlen magas költségei miatt. A borpiacon továbbra is elsősorban a gyümölcsös, jó ivású borokra van igény. Az üveghiány miatt valószínűleg másfajta kiszerelések fognak előtérbe kerülni.

Kovács Gergely
marketingvezető
Grand Tokaj
Egészen rendhagyó, kivételesen száraz évünk volt Hegyalján – állapítja meg Kovács Gergely, a Grand Tokaj Zrt. marketingvezetője –, a tavasszal kezdődő és a nyár folyamán fokozódó vízhiány nagyban befolyásolta a szőlő fejlődését. Szerencsére a szüretre normalizálódott a helyzet, és bár az esők olykor hátráltatták a szüreti munkát, mind a saját dűlőinkből, mind a partnereinktől felvásárolt szőlő szép állapotban érkezett be és került feldolgozásra a tolcsvai pincénkben.
A csomagolóanyagok és az energia árának drasztikus növekedése miatt megemelkedett költségeink egy részét kénytelenek vagyunk mi is áthárítani a fogyasztóinkra. Az áremeléseket azonban csak több kis lépcsőben, folyamatos egyeztetések keretében tudjuk meglépni, hogy ez ne rontsa közvetlenül a forgalmunkat.
A termékfejlesztést a költségek növekedése nem befolyásolja vállalatunknál. A fejlesztéseket csak gyorsítja a költségek növekedése, amelynek hatására mi is az alternatív csomagolóanyagok és nagyobb kiszerelések kapcsán kezdtünk kutatásokba.

A potenciális exportpiacokon elengedhetetlen a magyar bor mint brand népszerűsítése
Válasz az árérzékenységre

Szittnyai Zalán
borszakértő
Zwack Izabella
Borkereskedés
Kénytelenek voltunk árakat emelni, hiszen a beszállítóink is megtették ezt felénk – magyarázza Szittnyai Zalán, a Zwack Izabella Borkereskedés borszakértője –, a piac pedig kénytelen volt elfogadni az ezt; mindenki látja, milyen folyamatok zajlanak a világban. A beszállítóknál a csomagolóanyagok árának drasztikus növekedése ugyancsak jelentkezik árainkban.
Jó ár-érték arányú borokat kell találni, és azokat a polcra tenni, szerintem ez lesz a siker záloga a közeljövőben. Most különösen fontos a jó-ár érték arányú borok szerepe, hiszen a fogyasztók árérzékenyebbek, mint valaha. Feladatunk a legjobb minőségű borok felkutatása, a lehető legjobb árakon.
Az Irsai Olivér továbbra is igazi húzónév, illetve a rozék szerepe is megkérdőjelezhetetlen, a jó nevű pincészetek alsóbb árkategóriás vörösborai ugyancsak tarolnak. A szürkebarát népszerűsége viszont érezhetően csökkent.
A luxustermékek piacán (champagne) nőtt a nagyobb kiszerelések kedveltsége, például a magnumoké.
Fehér- és bubis bor a sláger, évek óta növekszik a fehér- és a gyöngyözőborok, valamint a pezsgők fogyasztása – mutat rá Eszterbauer János –, természetesen mindez a vörösborok kárára. A hidegebb évszakban azért mindig visszatérnek a vörösborkedvelők.
A jövőt illetően – a jelen gazdasági helyzetben és a háború árnyékában – én kiegyeznék azzal, ha a helyzet nem romlana tovább. Bármennyire tűnik az utóbbi 30 év egyik legsikeresebb gazdasági ágazatának a borászat, pályázatok nélkül sehol sem lennénk, így egyértelmű a válasz, a jelen pillanatban még inkább rászorulunk a támogatásra, ellenkező esetben sokan fogják bedobni a törölközőt.
Támogatás és marketing
Kollégáink folyamatosan keresik az új csomagolástechnikai lehetőségeket is – emeli ki a Hilltop Neszmély terveit illetően Kamocsay Ákos. – A fejlődést, úgy gondolom, nem szabad leegyszerűsíteni, kizárólag financiális oldalról kezelni. 2020-ban elindult a #Neszmély közösségi bor: öt borászat fogott össze és készítette el a saját #Neszmély borát.
Az állami támogatások, pályázatok remek lehetőséget, adtak, adnak nekünk arra, hogy innovatívak maradjunk, és hogy tavaly megújult az egész Hilltop brand.
Jelenleg fut egy boredukációs programunk, a Hilltop borklub. Ennek lényege, hogy a hazai egyetemeken diákok szerveznek borklubokat, ők a mi borklubképviselőink, mi pedig mint Hilltop Neszmély borászat előadásokat tartunk nekik. Az előadások témája alkalomról alkalomra változik. Igyekszünk teljes, és átfogó képet adni a hallgatóknak a szőlőmunkától egészen a bormarketingig.
Az új termékek bevezetésén túl a kiszerelésben is próbálunk alternatív megoldásokkal szolgálni – hangsúlyozza Mikó Éva. – A klasszikus 0,75 l-es palackokon túl vannak már 0,375 l-es tételeink, bag-in-box csomagolású boraink, valamint magnum pezsgőnk is. A kis palackos tételeknél a praktikum, a bag-in-box esetében a kedvezőbb ár a fogyasztó célja, ami a közelgő időszakban még nagyobb hangsúlyt kaphat.
A magyar borágazat sok éve elkezdődött fejlődése remélhetőleg a jövőben sem torpan meg. A nehéz gazdasági helyzet azt eredményezheti, hogy a termelők szeretnék helyben értékesíteni a boraikat, viszont a hazai fogyasztókon kívül szükségünk van az exportpiacok erősítésére is. Hogy a versenyben vonzóvá tegyük a tételeket, elengedhetetlen a „magyar bor” mint brand további népszerűsítése: Magyar napok szervezése a környező országok hálózatainál és boraink népszerűsítésére a közösségi médiában, a hazai piacon pedig a fogyasztók edukálása.
Lépéskényszer
Az utóbbi két évben megjelent a piacon két sikeres házasításunk, a Hajnal és az Olívia – mondja Frittmann János. – Ezeknek és a már ismert boraink további megismertetésére komoly energiát fordítunk új és régi fogyasztóink körében.
A válságban az ágazat eddig tapasztalt dinamikus fejlődése szerintem lassulni fog. A közösségi marketinget nagyon sürgősen fel kell pörgetni a válság ellenére is; jól kell meghatározni a célokat, amit marketinggel szeretne elérni az ágazat. Ez nagyon nehéz, tudom, de végre nem siránkozni kell, hanem jó marketingszakemberekkel a válsághoz alkalmazkodva el kell kezdeni a lehetséges célok kijelölését és következetesen megvalósítani azokat. A válság lehet lehetőség is, de nagy károkat is okozhat az ágazatnak.
Az elmúlt évek rozéhulláma csendesedni látszik – véli Kovács Gergely –, melléjük az illatos fehér szőlőfajtákból készülő, könnyed és jóivású fehérborok – borvidékünkön például a Sárgamuskotály – kezdtek felzárkózni a prémium borfogyasztóknál. A másik megfigyelhető trend a pezsgők és gyöngyözőborok választékának és forgalmának növekedése, ebben a kategóriában mi a Pillanat gyöngyözőborunkkal képviseljük magunkat.
Ami a hazai borágazat fejlődését illeti, úgy gondolom, az egész ágazatra jellemző, egységes kommunikációs tevékenység eddig nem létezett, most viszont fokozott igény mutatkozik az egybehangolt, konzekvens bormarketing-tevékenységre nemcsak idehaza, hanem külföldön is, hiszen a hazai borok legnagyobb értékesítési lehetősége továbbra is az exportpiacokban rejlik.
Új célcsoportokat is keresünk a hazai piacon – húzza alá Szittnyai Zalán –, üzletágunk a gasztronómia mellett egyre jobban fókuszál a kiskereskedelmi értékesítésre.
Úgy gondolom, a hazai borágazat elmúlt években tapasztalt fejlődése ezután is töretlen lesz. Új szereplők is megjelennek majd a piacon, ugyanakkor biztosan lesznek készletproblémákkal küzdő borászatok is.
//
Ez a cikk a Trade magazin 2022/11. számában olvasható
Kapcsolódó cikkeink
Nyárindító bor és pezsgő ünnep a Szabadság téren
A nagy sikerű Bor & Pezsgő Fesztivál és Junibor Ünnep…
Tovább olvasom >A mostani fejlesztések évtizedekre meghatározhatják a borászat jövőjét
A magyar borászat jövőjét évtizedekre meghatározhatják a mostani fejlesztések, a…
Tovább olvasom >Borpromóciós támogatás segíti a hazai termelők piacra jutását
Hamarosan indul a hazai borok bel- és külföldi népszerűsítését segítő…
Tovább olvasom >További cikkeink
Enyhe visszaesést mutat a januári Beszerzési Menedzser Index
A Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) friss jelentése…
Tovább olvasom >Európai Vásárlóerő 2024: Magyarország a 30. helyen
A GfK elemzése szerint 2024-ben az európai lakosság egy főre…
Tovább olvasom >SAP: Az unalom a márka halála
Elhagyja az unalmassá váló márkákat a Z generáció tagjainak csaknem…
Tovább olvasom >