Lendületet vett a növényi alapú élelmiszerek eladása Európában

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2024. 12. 19. 11:20

Lendületesen ível felfelé a növényi alapú élelmiszerek forgalma Európában, mely növekedés élén egyértelműen Németország áll. Alábbi összeállításunkban a GFI Europe és az Innova Market Insights elemzéseiből merítettünk, melyek rálátást engednek arra, merre is halad a kategória.

A cikk a Trade magazin 2024/12-2025/01. lapszámában olvasható.

Lendületbe jött a növényi alapú élelmiszerek értékesítése Európában, és egyes országokban – az Egyesült Királyságban, Spanyolországban és Németországban – az alternatív tejitalok és húskészítmények már a fősodorba kerültek. A Good Food Institute (GFI) Europe elemzése szerint az alternatív fehérjék iránti növekvő fogyasztói kereslet nyomán a növényi alapú élelmiszerek kategóriája tavaly 5,5%-kal, 5,4 milliárd euróra nőtt.

Mainstream lett a növényi

A hat országot vizsgáló elemzés szerint, amely a Circana 2022 és 2024 eleje közötti adataira épül, Európa legnagyobb növényi alapú élelmiszerpiacán, Németországban a kategóriák többségében folyamatos volt a növekedés. A mennyiségi eladás Spanyolországban és Franciaországban szintén nőtt, Olaszországban stagnált, míg az Egyesült Királyságban és Hollandiában ugyan csökkent, ám a visszaesés üteme 2023-ban és 2024 elején is lassulni látszott.

Európa legnagyobb növényi alapú élelmiszerpiacán, Németországban a kategóriák többségében folyamatos volt a növekedés

Mint arra Helen Breewood, a GFI Europe kutatási menedzsere rávilágított, annak ellenére, hogy Európában az egész élelmiszeripari ágazat nehéz éveket tudhat maga mögött, a növényi alapú szektor halad előre. A növényi tej és húskészítmények számos európai országban kerülnek be a fősodorba, az újonnan megjelenő kategóriák növekednek, és vannak olyan termékek is, amelyek az ár tekintetében már versenyképesnek tekinthetők állati alapú megfelelőikkel szemben.

A szakember szerint a növényi tejitalok számos európai országban kinőttek a feltörekvő kategóriából, és például Németországban közel 10%-os piacrésszel rendelkeznek a tejtermékek teljes piacán. A kategória sikeréhez a továbbiakban a mind jobb minőség, a forró italokhoz fejlesztett barista stílusú termékek megjelenése, valamint a tehéntej és a növényi alapú tejek közötti árkülönbözet mérséklődése is hozzájárulhat.

A növényi tejitalok számos európai országban kinőttek a feltörekvő kategóriából, hiszen a háztartások jelentős része vásárol már növényi alapú tejet

A növekedés kulcsa a jobb íz és a kedvezőbb árak

A Circana eddig nem elemzett adatait és háztartási paneladatokat együtt vizsgáló jelentés szerint immár a háztartások jelentős része vásárol növényi alapú húst és tejet, olyannyira, hogy bár a növényi alapú tejhelyettesítők kategóriája nem új, mégis növekedésre képes.

Németországban a háztartások 37%-a, az Egyesült Királyságban 33, Spanyolországban pedig 19%-a vásárolt a tavalyi év során legalább egyszer növényi alapú húst, míg a német és brit háztartások több mint egyharmada, Spanyolországban pedig 40%-a tett növényi tejet a kosarába legalább egy alkalommal.

A növényitej-alternatívák értékforgalma 7,1%-kal 2,2 milliárd euróra emelkedett, és a teljes tejeladásból a növényi termékek Franciaországban már 4,6%-os, Németországban pedig 9,8%-os részesedést hasítanak ki maguknak.

A növényi alapú húskészítmények forgalma értékben 3,9%-kal 2 milliárd euróra nőtt, és bár a kategória volumen alapon nőtt, a súly alapján mért eladási mennyiség 3,2%-kal csökkent. Ezt a kutatók az inflációnak és a növényi alapú húskészítmények állati hússal összehasonlítva magasabb árának tudják be.

Az elemzés szerint az állati termékek és azok növényi megfelelői közötti árkülönbség is mérséklődött Németországban és Hollandiában, igaz, Spanyolországban némiképp nőtt.

A növényi alapú eladások európai felívelése közepette azonban fontos a számokat perspektívába helyezni – véli Albrecht Wolfmeyer, a ProVeg Incubator nemzetközi igazgatója a Food Ingredients Firstnek adott interjújában. A szakember rámutatott, hogy a tej- és húsalternatívák messze a legnagyobb kategóriákat jelentik, míg mások, például a hal és tenger gyümölcsei kategória egyelőre nagyon pici.

Változatosságra vágynak

A fogyasztók a növényi alapú élelmiszereket részben a kísérletezés kedvéért, részben pedig a környezet miatti aggodalom miatt választják. Ugyanakkor, mint az az Innova Market Insights elemzéséből kiderül – változatosságra vágynak: a fogyasztók több mint fele – különösen az Y- és a Z-generáció – több választási lehetőséget vár el.

Az Innova Insights adatai szerint a fogyasztók fele – különösen az Y- és a Z-generáció – több választási lehetőségre vágyik

A kisebb kategóriák átlagon felüli növekedést mutatnak

A növényi termékek kategóriájának speciálisból hétköznapivá válása és a változatosság iránti igény közepette kiemelkedő a kisebb növényi alapú élelmiszer-kategóriák iránti kereslet növekedése, amit az árak csökkenése ösztönzött.

Németországban és az Egyesült Királyságban a hagyományos márkás tejszínnél olcsóbb növényi alapú tejszín értékforgalma 24%-kal, 138 millió euróra nőtt. A növényi alapú sajtokból 7%-kal nagyobb, 194 millió euró értékben forgalmaztak, míg az eladott mennyiség Franciaországban 24%-kal, Spanyolországban 34%-kal, Olaszországban pedig 33%-kal nőtt. Növényi alapú joghurtból mind a hat országban többet vásároltak a fogyasztók 2023 és 2024 eleje között, míg a növényi alapú tengeri ételekből Németországban és az Egyesült Királyságban 10%-kal fogyott több.

Az elemzés ugyanakkor csökkenést észlelt a növényi alapú készételek, desszertek és fagylaltok eladásában, amit a GFI a nem létfontosságú termékek vásárlásának megélhetési költségek miatti visszafogásával magyaráz.

Kiemelkedő a kisebb növényi alapú élelmiszer-kategóriák iránti kereslet növekedése, amit az árak csökkenése ösztönzött

Albrecht Wolfmeyer szerint érdemes figyelni ezekre az egyelőre gyerekcipőben járó növényi kategóriákra, így a növényi sajtokra és tejszínekre, mert ezek egyre népszerűbbek a fogyasztók körében.

A szakember szerint növekedésükben a legfontosabb szerepet a versenyképes árazás játssza. Példának okáért a vaj ára idén tetőzött Európában, és emiatt a minőségi nem tejalapú termékek sokkal vonzóbbak és versenyképesebbek lettek. (Az Innova Market Insights 57%-os, robusztus növekedést mutatott ki a vegánnak vagy növényinek nevezett, újonnan bevezetett vajak számában – globális CAGR 2019 júliusa és 2024 júniusa között.)

– Az árparitás, a jobb íz, a minél magasabb minőségű tápanyagprofil és a kisebb ökológiai lábnyom együttállása az, ami tovább segítheti a növényi alapú iparág növekedését – állítja Albrecht Wolfmeyer.

Helen Breewood ezzel egyetértve a növényi termékek népszerűsítéséért megtett marketing-erőfeszítések fontosságát emelte még ki, ami a fentiekkel együtt más kategóriákban is lehetővé teszi a növényi alapú tej sikerének megismétlését. //

Kapcsolódó cikkeink