Magazin: Leköröztük a jövőt
Teltház előtt zajlott az első hazai Microsoft – Kereskedelem Napja konferencia. A március 7-i eseményen az FMCG-piactól az energiaszektoron át a DIY-szegmensig számos kereskedelmi vállalat mutatta be digitalizációs stratégiáját és egyes fejlesztéseik részleteit, a kiállítási területen pedig további Microsoft-alapú partnermegoldásokat ismerhettek meg az érdeklődők.
Aszoftvervállalat saját szervezésű szakmai napjának központi témáját a kereskedelemben is egyre hangsúlyosabb digitalizáció és az ehhez kapcsolódó, Microsoft-alapú eszközök adták. A Trade magazin az FMCG-piac első számú retail szaklapjaként maga is kiemelt figyelmet fordít a kereskedelmi fejlesztésekre, valamint a digitalizáció és a vásárlói élmény aktuális és jövőbe mutató trendjeire, így médiapartnerként egyben az esemény szakmai moderálását is biztosította.
Az online már nem elég
A konferenciát a Microsoft Magyarország élére március 4-én érkezett ügyvezető igazgató, Christopher Mattheisen nyitotta meg.
– A digitális technológiák, mint a mesterséges intelligencia, az IoT, a Big Data és ezek egymáshoz kapcsolódása új korszakot nyitott az emberiség történetében. Ez az időszak a retail számára még izgalmasabb, a kereskedelem területén még jelentősebb a változás. A vásárlóknak nagyon magas elvárásaik vannak, így pusztán az online jelenlét ma már nem elegendő. Minden, amit ma a vásárlóinknak nyújtani szeretnénk, ezektől a technológiáktól válik megvalósíthatóvá, és ebben a Microsoft szerepe igen jelentős, mindezen eszközök birtokában vállalatunk vezető pozíciót foglal el – fogalmazott Christopher Mattheisen.
Az ügyvezető igazgató megnyitója után Bábel Gabriella, a Microsoft Magyarország nagyvállalati üzletágának vezetője a digitalizáció korának legizgalmasabb filozófiai aspektusait boncolgatta. A szakember érzékletes példával élve kifejtette, milyen nehéz helyzetben vannak ma a sci-fi szerzők, ha jövőbeli újításokat kell vizionálniuk.
– A technológia fejlődésének üteme semmilyen korábbi sebességhez sem hasonlítható – fogalmazott. – Ma már egy vállalkozás számára nem a pénz és nem a speciális szaktudás megléte jelenti a legfontosabb belépési küszöböt a versenyelőnyt kínáló technológiák világába, hanem az ezekről való tudás. A Microsofthoz hasonló nagy márkák a lehető leginnovatívabb megoldásokat, a lehető legnagyobb biztonság mellett kínálják, így vált a megújuló Microsoft kulcskifejezésévé a bizalom.
Kitekintő
Müller Zsolt, a KPMG kereskedelemért felelős vezetője átfogó képet adott arról, miként lehet ma megfelelni az ügyfélelvárásoknak. Ezeket a személyre szabottság, a problémamegoldás, a megbízhatóság, az idő és erőfeszítés, az elvárások, valamint az empátia alappilléreiben rögzítette.
– Mivel a teljes kereskedelem egyetlen tényezőn, a vásárlón múlik, kulcskérdés a sikerhez, hogyan alakítunk ki egy vásárlófókuszú vállalkozást, és ebben ma az élelmiszer-kereskedelem kiemelkedően teljesít. A digitális fogyasztó másképp fogyaszt. A KPMG-nél azt kutatjuk, hogy a vásárlási szokások változásával mi alapján fog egy élményt igazán jónak tartani, mitől lesz számára egy szolgáltatás, egy brand, egy termék igazán izgalmas – összegezte Müller Zsolt.
A számos hazai előadás mellett külföldi szakemberek tapasztalataiból is inspirálódtak a résztvevők. Lengyelország egyik legmeghatározóbb kiskereskedelmi szereplője a Żabka élelmiszerlánc, mely 5500 egységével ma Európa legnagyobb convenience láncának számít, 2017-ben kezdett nagyarányú digitális fejlesztéseit a vállalat Smart Store Solutions igazgatója, Miroslaw Krzanik mutatta be. A cég jelentős vásárlófókuszú megoldások mellett a menedzsment és az ellátási lánc terén is számos digitális eszközt illesztett működésébe.
– Több fejlesztőcéggel dolgozunk, legfontosabb partnereink közé tartozik a Microsoft és a Synerise. Az általuk kínált szolgáltatások biztos alapot jelentenek digitális innovációink számára. Fejlesztéseinkkel szeretnénk a régió leginnovatívabb retail láncává válni – fejtette ki az igazgató.
Jiří Matoušek az Adastra üzleti tanácsadó ázsiai és csendes-óceáni térségért felelős igazgatója a kereskedelem területén használatos legalapvetőbb IoT-eszközök ismertetésével folytatta. Az Adastra a retailtől a pénzügyi szektoron és telekommunikáción át a biztosításig számos ipari és gazdasági területre szállítja technológiai megoldásait. A Microsoft arany minősítésű partnere a digitalizáció szerteágazó komponenseiben végez fejlesztéseket, így sok más mellett Big Data és mesterséges intelligencia alapú eszközöket gyárt.
– Hogy ezek közül melyeket alkalmazzuk, két tényezőtől függ: hogyan tudjuk az adott eszközt integrálni a meglévő működési területre, illetve az adott üzleti folyamathoz melyek illeszkednek leginkább. Általánosságban elmondható, hogy az IoT-eszközök kompatibilisek bármilyen meglévő modellel – fogalmazott a szakember.
Minden szegmensben növekedést generál
A hazai fejlesztések közül elsőként az energiaszektor egyik legjelentősebb hazai vállalata, a MOL Fresh Corner és az ahhoz kapcsolódó digitális transzformáció koncepcióját ismerhette meg a hallgatóság, melybe Stekl László, a cégfogyasztói szolgáltatások IT-igazgatója adott betekintést. Előadásában az új típusú digitális üzleti képességek fontosságát emelte ki, hangsúlyozva a digitalizációs stratégia készítésének és fegyelmezett megvalósításának szükségességét.
– A digitalizáció csak akkor lehet sikeres, ha a technológiai beruházásokon túl a vállalat minden szintje hajlandó elhagyni a megszokott gondolkodásmódot, és kilépni a komfortzónából. Sokszor felmerül a kérdés, hogy a digitalizáció mennyire a jelenkor hájpja, illetve mennyire maradandó eredményeket produkáló rendszer, de egy biztos, a legtöbb retail vállalat ma ebbe a területbe invesztál – fogalmazott a szakember.
Folytatva a hazai fejlesztések sorát, a következő előadó az élelmiszer-kereskedelem területéről érkezett. Az Auchan Magyarország online fejlesztéseit mutatta be Szomolányi Márk, a cég digitalizációért és internetes kereskedelemért felelős igazgatója, aki ismertette a Loginet Systems Kft.-vel és a Revolution Software Kft.-vel való együttműködésben megvalósult webáruház fejlesztési lépéseit.
– Valójában nem a működési modell az omnichannel, hanem a vásárló. A vásárlói útvonalak eltérő döntési pontokat tartalmaznak, a kihívás az, hogy ezek mindegyikében a termék, szolgáltatás rendelkezésre álljon. Fejlesztéseink eredményét jelzi, hogy tavaly forgalmunk 20%-a már mobilapplikációról érkezett, ami kiemelkedőnek számít – hangsúlyozta az igazgató, aki moderátori kérdésre válaszolva hozzátette, hogy az élelmiszerszektorban online területen évente még két számjegyű növekedésre lehet számítani.
A DIY szegmensből a Praktiker esettanulmányát ismerhették meg a résztvevők. Hallgat László webshopvezető konkrét számok tükrében vázolta a mesterséges intelligencia alapú eszközeik forgalomra gyakorolt hatását. A hagyományos kereskedői értékeket és az önkiszolgáló vásárlást a cég a mesterséges intelligenciára épülő online keresőben és vevőszolgálatban ötvözi.
– A digitalizáció nem a technológiáról szól, hanem a rugalmas gondolkodásmódról, amely képes alkalmazkodni a megváltozott vásárlói igényekhez – emelte ki a szakember, aki hozzátette, hogy online látogatásaik 60%-a mobiltelefonról érkezik, az ott történő vásárlások aránya pedig meghaladja a 30%-ot. Két számjegyű növekedésük okát a cég a mesterséges intelligenciát tartalmazó keresőben látja.
Fejlesztői aspektusok
Pawel Zybert, a Synerise üzletfejlesztési vezetője a mesterséges intelligencia és adatalapú, személyre szabott ajánlatok lehetőségeiről beszélt, bemutatva a Żabka, a több mint 5500 üzlettel rendelkező, egyik legnagyobb lengyelországi convenience store lánc számára kidolgozott fejlesztéseit. A Synerise világszerte 25 országban működik. Olyan üzleti növekedési megoldásokat kínál, melyekben az egyedülálló AI algoritmusok kezelik, elemzik és dolgozzák fel az ügyféladatokat. Technológiájukat a Microsoft Azure felhőszolgáltatás támogatja.
– A mesterséges intelligencia vezérelte digitális megoldások előnyei nem kizárólag az értékesítési eredményekben kézzelfoghatók, de alkalmazásukkal a működési költségek is csökkenthetők – hangsúlyozta Pawel Zybert.
A BrandLoyalty két szakembere, Christina Daniels product owner – Data tools és Ellen Kooiman strategy manager az innovatív hűségprogramokban rejlő lehetőségekről tartott előadást.
– Világszerte szállítjuk adatalapú fejlesztéseinket partnereink számára – mondta Ellen Kooiman –, melyekhez eddig 157 millió vásárló, 5,1 milliárd tranzakció és 12 milliárd egyedi SKU társul, ezekhez pedig a Microsoft megoldásai a OneDrive-tól a PowerBI-ig stabil és kényelmes alapot biztosítanak.
–Nagy öröm látni in-store alkalmazásaink eredményeit – vette át a szót Christina Daniels. – Retail partnereink folyamatos értékesítési növekedésről számolnak be, a vásárlók elköteleződése pedig szintén állandó erősödést mutat.
A konferencia záró szekcióját Joanna Wiewiorowska, a Microsoft közép-kelet-európai területéért felelős retail igazgatójának előadása nyitotta. Az igazgató az „intelligens retail” lehetőségeiről beszélve úgy fogalmazott, hogy a mesterséges intelligencia a szektorban alapos változásokat hoz ebben az évben, a siker mértékét pedig a lojalitás jelzi majd.
– Soha ilyen összetett helyzetben és nagy kihívás előtt nem állt még a kereskedelem. A szerteágazó platformok és a fogyasztó, aki ma mindent akar és azt bárhol, olyan helyzetet teremtettek a kereskedők számára, amelyben már ma látszik, aki online-ban is gondolkodik, az nyer, a Microsoftnál pedig kiemelt kérdés, hogyan támogathatjuk a jövő üzletében a kereskedőket – hangsúlyozta a szakember.
Nincs többé sorban állás
A MediaMarkt és a Linistry együttműködésében létrejött digitális ügyfélhívó fejlesztés részleteibe avatta be a hallgatóságot Sashalmi Zsolt, a MediaMarkt Saturn Holding Magyarország Kft. brandmenedzsere és Kővári Zsigmond, a Linistry ügyvezetője.
– Az általunk kifejlesztett alkalmazás jelentősen lerövidíti a várakozással töltött időt; a felhasználó akár az otthonában megkezdheti a „sorban állást”, a rendszer értesítést küld, mikor kell elindulni a helyszínre, hogy ott a legrövidebb időn belül sorra kerüljön – ismertette Kővári Zsigmond.
Sashalmi Zsolt elmondta, hogy a rendszer bevezetése óta eddig 2 millió percet spóroltak vásárlóiknak.
– Az alkalmazásnak köszönhetően több tízezren töltötték a várakozást áruházainkban nézelődéssel. Ez alatt az idő alatt vásároltak, ismerkedtek a termékekkel és más szolgáltatásainkkal. A fejlesztés sikeresnek mondható, így a jövőben újabb területeket kapcsolunk be az alkalmazásba – mondta az áruházlánc szakembere.
A hazai példák sorát zárta a Tesco és a KONsys Kft. által közösen kivitelezett digitális energiamenedzsment-támogatás bemutatása. Luzsányi Péter, az áruházlánc főenergetikusa a beruházás motivációit, Baracskai Attila, a fejlesztőcég ügyvezető igazgatója pedig az információtechnológiai háttér részleteit vázolta.
– Nagy létesítményszámú láncok számára az egyik legnagyobb kihívás olyan energiafelügyeleti rendszert teremteni, mely képes az egységek egymáshoz képesti fogyasztásait rendszerezhetővé tenni. Azt gondolom, mérettől függetlenül, minden vállalkozásnak stratégiában kell kezelnie az energiamenedzsmentet is, mert anélkül sok veszteséget generálhat – hangsúlyozta Luzsányi Péter.
Baracskai Attila az általuk kifejlesztett rendszer kapcsán hozzátette:
– Az AVReporter Energia Menedzsment Szoftverben az intelligens mérőeszközök egy kommunikációs felületen kapcsolódnak, a mérési adatokból pedig kinyerhetők az elvárások szerinti eredmények. Minél korábban, akár kisebb lépésekkel is elkezd ebben fejleszteni egy vállalkozás, annál hatékonyabb eredményeket produkálhat már az elejétől.
A konferencia záró előadásában Camilla Bonanni, a TechData európai, közel-keleti és afrikai régiókért felelős retail értékesítési tanácsadója mutatta be cégük kereskedelem számára kifejlesztett IoT-megoldásait, kiemelve az RFID-alapú fejlesztéseket. A TechData a világ vezető IT-disztribútoraként több mint 100 országba szállítja 1000-nél több hardver/szoftver fejlesztőcég termékeit.
A szakember kitért azokra a pontokra, melyek gyenge működésével egy offline üzlet bevételt veszíthet, majd bemutatta, hogyan segítheti az RFID-technológia e problémák kezelését, és teheti még hatékonyabbá az üzlet működését, fejlesztve egyúttal a vásárlói élményt és lojalitást is.
– Ahhoz, hogy az IoT-fejlesztés valóban eredményes legyen, először fel kell ismernünk boltunkon belül azokat a területeket, ahol az értékesítés akadályokba ütközik. A következő lépés, hogy megtaláljuk azokat az IoT- és analitikai megoldásokat, melyekkel a működés nyereségesebb és egyben mérhető is lesz – zárta előadását.
Jung A.
Kapcsolódó cikkeink
Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >8 millió palack szeszesital és 225 visszaváltó automata várja a vásárlókat
8 millió palack, illetve doboz alkoholos itallal készült a Tesco…
Tovább olvasom >A KPMG szerint a vállalatoknak érdemes külön vezetőt kinevezni az AI-átalakulás élére
Ma már nem kérdés, hogy a fejlett technológiák, köztük a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >Megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete
2024. december 10-én délben megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete…
Tovább olvasom >