Lehullt a lepel az idei Szent István napi kenyérről
Hagyományos kovászos technológiával, burgonya hozzáadásával, négyféle lisztből készült az idei év Szent István napi kenyere, a Nagyapám kenyere burgonyával. Az Országházban ma a Magyar Pékszövetség XIII. Szent István napi Kenyérversenyének Innovatív kenyér és Sós sétáló sütemény kategóriáinak első helyezettjei is bemutatkoztak.
Az idei év Szent István napi kenyerét az 1991-ben alapított, magyar családi tulajdonban álló Balmaz Sütöde Kft. fejlesztette. A nyertes termék négyféle lisztből, valamint só, víz, sertészsír és főtt burgonya felhasználásával készült 12 órás hagyományos kovászolási folyamattal. A kíméletes technológia és a megfelelő sütési környezetnek köszönhetően akár 14 napig is fogyasztható. A Nagyapám kenyere burgonyával elnevezésű termék vastag és ress héjzatú, ízletes, harmonikus ízvilággal bír.
A Balmaz Sütöde Kft. idén harmadik alkalommal nyerte el a Szent István napi kenyér kategória első helyét: 2020-ban a Hajdúsági házi kenyér, 2022-ben a Gulyás kenyér, idén pedig a Nagyapám kenyere burgonyával elnevezésű termékük lett az ország kenyere.
Az Innovatív kenyér kategóriájának legjobbja a szakmai zsűri szerint a Jalapenos-cheddar sajtos vadkovászos kenyér lett, amelyet szintén a Balmaz Sütöde Kft. készített. A termék egyedisége és különlegessége abban rejlik, hogy rendkívül hosszú 24 órás kovászolási eljárással, hozzáadott élesztő nélkül készül. A végtermék készre sütésekor a héjzata ress, bélzete ízletes lesz, mely enyhén csípős a paprikától és krémes a cheddar sajttól. A Balmaz Sütöde Kft. 2023-ban már egyszer első lett az Innovatív kenyér kategóriában: akkor az Aranymetszés kenyér bizonyult a legjobbnak.
A Sós sétáló sütemény elnevezésű kategóriát a Varga Pékség 95 Kft. által készített Pásztor reggeli nyerte meg. A pékség süteményei adalékanyag és margarin felhasználásától mentesek. A termékek előállítása során kizárólag vajjal dolgoznak, illetve a tölteléket és a lekvárokat is maguk készítik, melyek szintén adalékanyag- és tartósítószer-mentesek. A pékség jó minőségű, francia vajjal készült, adalékmentes croissantja a nyertes termék alapja. A francia croissant vajas, lágy íze és a jellegzetesen házi juhtúró, házi sonka, lilahagyma tökéletes harmóniát alkotnak. A sós sütemény a szegedi paprikával színezve egy különleges textúrát, küllemet és ezzel együtt kiváló zamatot ad. A Szent István napi Kenyérversenyen 2022-ben indult először a Varga Pékség: akkor a Sétáló süteményen kívül megnyerték az Innovatív kenyér kategóriát is.
A Magyar Pékszövetség által kiírt XIII. Szent István napi Kenyérversenyre csaknem 100 terméket neveztek a magyar tulajdonú sütőipari vállalkozások. A szakmai szervezet idén is 3 kategóriában írta ki versenyét. A Szent István napi kenyér címért 20 pékség indította 33 termékét, az Innovatív kenyér kategóriába 19 cég nevezett 38 termékkel, míg a Sós sétáló sütemény kiírásra 12 vállalkozás nevezte be 27 termékét. A pékárukat erre a versenyre fejlesztették az indulók, így ezek még nem jelentek meg a kereskedelmi forgalomban.
A Szent István napi kenyér kategóriába olyan termékkel lehetett jelentkezni, amely hagyományos, hozzáadott élesztővel, kovász felhasználásával, kovászos technológiával, legalább kétféle lisztből készült. Követelmény volt, hogy kizárólag magyar és természetes alapanyagokat tartalmazzon. Az értékelés során a zsűritagok pontozták az alakot, héjat, bélzetet, illatot, ízt, esztétikát és az eltarthatóságot. A kenyereket laborvizsgálatnak is alávetették, hogy megállapítsák, azok só- és savfoka megfelel-e az Magyar Élelmiszerkönyv előírásának.
Az Innovatív kenyér kategóriájában fontos volt, hogy valamilyen újítás jelenjen meg a termékben (alapanyag használat, gyártási technológia, megjelenés, élettani hatás), és magyar alapanyagok felhasználásával készüljön. A bírálók ezeket a termékeket ugyanazon szempontok szerint értékelték, mint a Szent István napi kenyér kategóriájában indulókat, ám ezeknél az innováció mértékét és a termék ízharmóniáját is vizsgálták.
A Sós sétáló sütemény kategóriájának követelményei a sós ízvilág, a kreatív, dekoratív megjelenés, valamint a könnyű szállíthatóság és fogyaszthatóság voltak. A zsűri figyelt a termékek alakjára, illatára, ízére, esztétikus megjelenésére, a tészta bélzetére és a pékáru praktikus, séta közben könnyen fogyasztható kialakítására.
Kapcsolódó cikkeink
Nagy István: a Magyarok kenyere program a magyar gazdák hálaadása
A Magyarok kenyere – 15 millió búzaszem program a magyar…
Tovább olvasom >Idén már 25 fiatalt támogat a Magyarok Kenyere a Jövőért Ösztöndíjprogram
Második alkalommal hirdették meg a „Magyarok Kenyere a Jövőért Ösztöndíjprogramot”…
Tovább olvasom >Magyarország átvette a Békekenyér-kezdeményezés elnökségét Németországtól
Jövőre Magyarország látja el a berlini fal leomlásának emlékére Németország…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >