Legyen egységes repohár visszaváltási rendszer – széleskörű egyeztetést és piaci önszabályozást sürget a BKIK és a Zöld Követ Egyesület
A repohár visszaváltásával kapcsolatos visszásságok piaci önszabályozó megoldását, vagyis a rendszer racionális, egységes és valóban fenntartható átalakítását javasolja a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) és a Zöld Követ Egyesület. Javaslatuk fontos része, hogy a repoharat választó vendégek visszakapják annak ellenértékét.
Közösen hívja fel a figyelmet a BKIK és a Zöld Követ Egyesület a repohár visszaváltásának visszásságaira. A fenntarthatósági szempontok mellett fontos céljuk, hogy egyetlen vendéglátóhely se kötelezhesse a repoharat választó vendéget a pohár megvásárlására, ezért kezdeményezik pénzért való visszaváltást elősegítő egységes gyakorlat kialakítását. Véleményük szerint a repoharak begyűjtését, visszaváltását vagy az új poharak kiváltását inkább egy vendéglátóhelytől független, egységes tokenrendszerrel vagy közös applikációval kellene megoldani.
A BKIK és a Zöld Követ Egyesület ezért közös gondolkodásra hívja a szektor érintettjeit, hogy egy hatékony, fenntartható és igazságos, önszabályozáson alapuló rendszer, végül pedig ennek megfelelő szabályozás is születhessen. A budapesti kamara és a fenntartható megoldásokat támogató Zöld Követ Egyesület vállalják, hogy koordinálják az egyeztetéseket, valamint biztosítják az azokhoz szükséges infrastruktúrát is.
A repohár több mint egy évtizeddel ezelőtti bevezetése az egyik legnépszerűbb zöld újítás volt az egyszer használatos műanyagok visszaszorításának területén. A repohár, vagyis az újratölthető, visszaváltható poharak széles körben való felhasználása jelentős mértékben csökkentheti a környezetszennyezést.
Ugyanakkor a repohár visszaváltásának feltételei számos vendéglátó- és szórakozóhelyeken olyan körülményeket teremtenek, melyek már nem teljesítik a megoldás eredeti céljait. A jelenlegi token-rendszeren alapuló visszaváltás ugyanis nem ügyel arra, hogy a repoharak a vásárlás helyétől függetlenül egyéb, szintén repoharat kínáló vendéglátóhelyeken is visszaválthatóak legyenek, így a repohár sokszor a vendégeknél marad vagy a kapott tokent már nem lehet ismét pohárra váltani. Ez alkalmanként több száz forint extra kiadást is jelenthet, miközben a vendég nem szeretne a fogyasztásán felül poharat is vásárolni. A jelenlegi gyakorlat emellett az eredeti környezetvédelmi céloknak sem felel meg.
A BKIK és a Zöld Követ Egyesület kezdeményezte egyeztetésekre a repohar@bkik.hu email címen lehet jelentkezni.
Kapcsolódó cikkeink
2024-ben is megrendezik a #vadateszem kampányt
A #vadateszem forgalomélénkítő és vadhúst népszerűsítő kampány 2024. november 22-én…
Tovább olvasom >NGM: egyre jelentősebb a női menedzsmenttel működő sikeres vállalkozások száma
Egyre jelentősebb a női menedzsmenttel működő sikeres vállalkozások száma –…
Tovább olvasom >A Savaria Karnevál is bevezeti a repoharakat
A Savaria Karnevál szervezői örömmel jelentették be a fesztivál hivatalos…
Tovább olvasom >További cikkeink
A magyarok többsége 50 ezer forint alatt költ karácsonyi ajándékokra, a fenntarthatóság fontos szempont, de nem elsődleges
Az ajándékozás az ünnepek elmaradhatatlan hagyománya, de mi az, ami…
Tovább olvasom >Jótékonysággal tette teljessé az év végét a Rossmann
A Rossmann Magyarország idén is számos rászoruló közösség és intézmény…
Tovább olvasom >Manpower: javuló gazdasági kilátásokat mutatnak a munkaerőpiaci visszajelzések
Javuló gazdasági kilátásokat mutatnak a munkaerőpiaci visszajelzések, a belföldi munkáltatók…
Tovább olvasom >