Legyen egységes repohár visszaváltási rendszer – széleskörű egyeztetést és piaci önszabályozást sürget a BKIK és a Zöld Követ Egyesület
A repohár visszaváltásával kapcsolatos visszásságok piaci önszabályozó megoldását, vagyis a rendszer racionális, egységes és valóban fenntartható átalakítását javasolja a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) és a Zöld Követ Egyesület. Javaslatuk fontos része, hogy a repoharat választó vendégek visszakapják annak ellenértékét.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2022/08/Ke%CC%81pernyo%CC%8Bfoto%CC%81-2022-08-19-10.07.48-1024x625.png)
Egységes rendszert akarnak
Közösen hívja fel a figyelmet a BKIK és a Zöld Követ Egyesület a repohár visszaváltásának visszásságaira. A fenntarthatósági szempontok mellett fontos céljuk, hogy egyetlen vendéglátóhely se kötelezhesse a repoharat választó vendéget a pohár megvásárlására, ezért kezdeményezik pénzért való visszaváltást elősegítő egységes gyakorlat kialakítását. Véleményük szerint a repoharak begyűjtését, visszaváltását vagy az új poharak kiváltását inkább egy vendéglátóhelytől független, egységes tokenrendszerrel vagy közös applikációval kellene megoldani.
A BKIK és a Zöld Követ Egyesület ezért közös gondolkodásra hívja a szektor érintettjeit, hogy egy hatékony, fenntartható és igazságos, önszabályozáson alapuló rendszer, végül pedig ennek megfelelő szabályozás is születhessen. A budapesti kamara és a fenntartható megoldásokat támogató Zöld Követ Egyesület vállalják, hogy koordinálják az egyeztetéseket, valamint biztosítják az azokhoz szükséges infrastruktúrát is.
A repohár több mint egy évtizeddel ezelőtti bevezetése az egyik legnépszerűbb zöld újítás volt az egyszer használatos műanyagok visszaszorításának területén. A repohár, vagyis az újratölthető, visszaváltható poharak széles körben való felhasználása jelentős mértékben csökkentheti a környezetszennyezést.
Ugyanakkor a repohár visszaváltásának feltételei számos vendéglátó- és szórakozóhelyeken olyan körülményeket teremtenek, melyek már nem teljesítik a megoldás eredeti céljait. A jelenlegi token-rendszeren alapuló visszaváltás ugyanis nem ügyel arra, hogy a repoharak a vásárlás helyétől függetlenül egyéb, szintén repoharat kínáló vendéglátóhelyeken is visszaválthatóak legyenek, így a repohár sokszor a vendégeknél marad vagy a kapott tokent már nem lehet ismét pohárra váltani. Ez alkalmanként több száz forint extra kiadást is jelenthet, miközben a vendég nem szeretne a fogyasztásán felül poharat is vásárolni. A jelenlegi gyakorlat emellett az eredeti környezetvédelmi céloknak sem felel meg.
A BKIK és a Zöld Követ Egyesület kezdeményezte egyeztetésekre a repohar@bkik.hu email címen lehet jelentkezni.
Kapcsolódó cikkeink
A BKIK üdvözli a Kormány döntését a boltoknak előírt kötelező akciózás július 1-től történő kivezetéséről
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara több szakmai szervezettel egyetértésben már…
Tovább olvasom >Ipartestületi konferencia a SIRHA Budapest 2024 kiállításon
A SIRHA Budapest 2024 szakkiállítás első napján – immár hagyományosan…
Tovább olvasom >A SZÉP-kártya negyedéves eredményei igazolják a vállalkozók javaslatát
A Nemzetgazdasági Minisztérium április 22-én kiadott közleménye szerint 2024 első negyedévét tekintve…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megvette az Estée Lauder a DECIEM-et
Lezárult a The Ordinary márkájáról ismert kanadai multibrand cég, a…
Tovább olvasom >A romániai városok meghódítására tör a lengyel Żabka
A Żabka romániai leányvállalata, a Froo az év végéig kétszáz…
Tovább olvasom >Pékáru-stratégiájával nyerhet a Lidl az Egyesült Királyságban
Kritika érte a brit szupermarketeket pékáru részlegeik állítólagosan félrevezető marketingje…
Tovább olvasom >