Lassan vége a „maszatolásnak”?
Az elmúlt időszak egész világot érintő eseményei – COVID, globális ellátási láncok zavarai, energiaválság, Oroszország ukrajnai agressziója – háttérbe szorították a társadalmak kötelezettségeit, ami klímakörnyezet szinte megállíthatatlan romlásának megállításából ered. Ugyanakkor a fenntartható jövő szempontjából továbbra is az évtized legnagyobb kihívása az emberiség számára lefékezni és talán megfordítani a rohanást a klímaösszeomlás felé.
Az EU szabályozás egyik fontos célja, hogy megkülönböztesse a fenntartható vállalati működést a ’Greenwashingtól’, vagyis a környezeti szempontok üres hangoztatásától!”
A vállalatok olyan kihívásokkal néznek szembe évtizedünkben, mint az éghajlatváltozás kezelése, az EU radikálisan szigorodó fenntarthatósági elvárásai (Taxonomy), az erőforrások elérhetőségének szűkülése, az ellátási láncok fenntarthatósága. Nem beszélve a digitalizációs átállás hatásainak kezeléséről, felkészülésről az optimalizált, autonóm robotokra és folyamatokra épülő termelésre, a mesterséges intelligencia exponenciális fejlődésére. Ez nem egy futurisztikus, zavaros vízió, hanem a közeljövő!
A nemzetközi szabályozás is határozottan ebbe az irányba kényszeríti a vállalkozásokat: az ENSZ legátfogóbb és fenntarthatósági szabványa (GRI) az Európai Klímatörvény, a már említett EU Taxonomy, valamint a 2022 őszén életben lépett EU fenntarthatósági jelentési kötelezettség (CSRD), ami 2028-ig folyamatosan lépésenként tágítva a kört, minden európai vállalkozásra – beleértve a mikrovállalkozásokat is – érvényes és kötelező lesz.
Az új helyzetre való felkészülést nem lehet az utolsó percekre hagyni. Versenyképes, a fennmaradást és megmaradást biztosító „vállalati klíma- és fenntarthatósági stratégia” megfogalmazása és megvalósítása nem „egyéjszakás kaland”, hanem fáradságos, éveken átnyúló program. A megfelelés a kötelező jogi elvárásokon túl minden vállalkozás elemi érdeke, és versenykörnyezeti szabályozás is erős motivációs rendszer. További ösztönző tényező, hogy a karbonlábnyom-csökkentést komolyan vevő vállalatok nemcsak saját maguk számára írnak elő kötelezettségeket, hanem a szállítói láncban érdekelt partner vállalkotásokkal szemben is megfogalmaznak igényeket. E tekintetben a fogyasztói elvárások is radikálisan változnak, különös tekintettel a mai fiatal generációra, akiknek jövőjéről van szó.
Jelentős források állnak rendelkezésre kamattámogatott „Zöld hitel” és vissza nem térítendő támogatások formájában, és ezt a törekvést támogatja az MNB Zöld kötvény programja is. Alapvető cél, hogy a vállalati klíma- és fenntarthatósági stratégia ne „extra költségként” jelenjen meg a fejekben, hanem a hatékonyságot és versenyképességet javító életképes üzleti modellként, amely ugyanakkor csökkenti karbonlábnyomot az egész értéklánc tekintetében! Először a fejekben kell rendet tenni, és felmérni vállalkozásunk jelenlegi állapotát, gyengeségeit és kitörési pontokat. A GRI erre pontos útmutatást ad, és 90 indikátort biztosít a diagnózis felállításához.
Teljes szemléletváltásra van szükség, nem leszűkítve a fenntarthatóság problematikáját a felmelegedésre! Az évtized kulcsszavai: kutatás-fejlesztés, innováció, hatékonyság, termelékenység, az erőforrások összességének optimalizálása, előretekintő modernizálás, magas hozzáadott érték, a tudás és szakismeret elismerése.
Profitéhes tulajdonosok mellett nincsenek irigylésre méltó helyzetben a felismeréssel bíró managementek. Két dolgot kell megértetni a döntéshozókkal. A cégérték meghatározó eleme egy komoly befektetőnek a vállalkozás fenntarthatósági állapota már ma is.
És született egy új fogalom: Etikus profit! Tessék ízlelgetni. //
Kapcsolódó cikkeink
Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >DRS-rendszer Magyarországon: tanácsok a sikeres visszaváltáshoz
2024. január 1-jén indult el Magyarországon a DRS (Deposit Return…
Tovább olvasom >Start-uppal együttműködve kínál fenntarthatóbb kávét a német Kaufland
A Cotierra nevű startuppal együttműködésben törekszik a Kaufland arra, hogy…
Tovább olvasom >További cikkeink
A magyar élelmiszeripar jövője: fenntartható innováció
A mai fogyasztó egyre tudatosabb, egészség- és környezettudatossággal közelít az…
Tovább olvasom >Lánchíd Klub októberi exkluzív: Magas vásárlóerő mellett is vannak kihívások: a belga piac, közelről
Szautner Péter, a FrieslandCampina nemzetközi vezérigazgatója a Lánchíd Klub októberi találkozóján a…
Tovább olvasom >A vártakon túl
A cikk a Trade magazin 2024/11. lapszámában olvasható. Minden évben…
Tovább olvasom >