Lakóhely közeliek
A hipermarketek mellett az FMCG-piacon egyre nagyobb szerepet töltenek be a lakóhely közeli láncok a vásárlók boltválasztásában. Amíg a legtöbb pénzt FMCG-re szupermarketben a fogyasztók 39 százaléka adta ki a vásárlási szokásokat feltáró legutóbbi Nielsen-kutatás során, addig egy évvel előtte még csak 32 százalék. Hagyományos üzleteknél az arány stabilan 16, diszkontoknál pedig 6 százalék.
Emelkedik a vásárlások gyakorisága is. A megkérdezettek hagyományos kisboltot havonta 14-szer keresnek fel (egy évvel korábban 13-szor). Szupermarketet 8-szor (előtte 7-szer), diszkontot stabilan 4-szer.
A hazai láncok, diszkontok és szupermarketek fő vonzereje a független boltokkal szemben egyrészt az, hogy árelőnyt biztosítanak. Másrészt pedig szélesebb választékuk révén a fogyasztók inkább megtalálják a számukra kedvező ár-érték arányt. Azonkívül könnyen megközelíthetőek.
Figyelemre méltó trend, hogy a diszkontok töretlenül terjednek. A Lidl 22 új üzletet nyitott 2009 vége és 2011 augusztus közepe között. Ugyanakkor az Aldi hálózata 19, a Penny Market 11 egységgel bővült. Mellettük a Tesco 19 szupermarkettel működtet többet, mint tavalyelőtt év végén.
Annak érdekében, hogy az FMCG-piac szereplői minél pontosabb képet kapjanak a lakóhely közeli láncok szerepéről, az eladások alakulásáról és a vásárlások mozgatórugóiról, a Nielsen nevesített láncadatok formájában segíti ügyfeleit, akár boltszinten is.
A lakóhely közeli láncokra a Nielsen által mért 90 élelmiszer-kategória kiskereskedelmi forgalmából több mint 770 milliárd forint jutott 2010. augusztus–2011. júliusban. Ez 59 százalékot jelent, az értékben mért teljes forgalomból.
Az átlaghoz képest magasabb, 63-69 százalék a lakóhely közeli láncok piaci részesedése többek közt a következőkből: feldolgozott hús, tejföl, tészta, édes keksz, margarin, cukorka, szeletes csokoládé.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >