Lakóhely közeliek

Szerző: trademagazin Dátum: 2011. 11. 07. 02:09

A hipermarketek mellett az FMCG-piacon egyre nagyobb szerepet töltenek be a lakóhely közeli láncok a vásárlók boltválasztásában. Amíg a legtöbb pénzt FMCG-re szupermarketben a fogyasztók 39 százaléka adta ki a vásárlási szokásokat feltáró legutóbbi Nielsen-kutatás során, addig egy évvel előtte még csak 32 százalék. Hagyományos üzleteknél az arány stabilan 16, diszkontoknál pedig 6 százalék.

Emelkedik a vásárlások gyakorisága is. A megkérdezettek hagyományos kisboltot havonta 14-szer keresnek fel (egy évvel korábban 13-szor). Szupermarketet 8-szor (előtte 7-szer), diszkontot stabilan 4-szer.

A hazai láncok, diszkontok és szupermarketek fő vonzereje a független boltokkal szemben egyrészt az, hogy árelőnyt biztosítanak. Másrészt pedig szélesebb választékuk révén a fogyasztók inkább megtalálják a számukra kedvező ár-érték arányt. Azonkívül könnyen megközelíthetőek.

Figyelemre méltó trend, hogy a diszkontok töretlenül terjednek. A Lidl 22 új üzletet nyitott 2009 vége és 2011 augusztus közepe között. Ugyanakkor az Aldi hálózata 19, a Penny Market 11 egységgel bővült. Mellettük a Tesco 19 szupermarkettel működtet többet, mint tavalyelőtt év végén.

Annak érdekében, hogy az FMCG-piac szereplői minél pontosabb képet kapjanak a lakóhely közeli láncok szerepéről, az eladások alakulásáról és a vásárlások mozgatórugóiról, a Nielsen nevesített láncadatok formájában segíti ügyfeleit, akár boltszinten is.

A lakóhely közeli láncokra a Nielsen által mért 90 élelmiszer-kategória kiskereskedelmi forgalmából több mint 770 milliárd forint jutott 2010. augusztus–2011. júliusban. Ez 59 százalékot jelent, az értékben mért teljes forgalomból.

Az átlaghoz képest magasabb, 63-69 százalék a lakóhely közeli láncok piaci részesedése többek közt a következőkből: feldolgozott hús, tejföl, tészta, édes keksz, margarin, cukorka, szeletes csokoládé.

Kapcsolódó cikkeink