Kutatás: nem kérnek a műanyag csomagolásból az ételrendelők
Közeledik a műanyag termékeket szabályozó rendelet életbe lépése: július 1-jétől további szigorítás várható az egyszerhasználatos éttermi csomagolóanyagok piacán, és a jelenlegi tervek szerint tilos lesz például a műanyagot is tartalmazó poharak forgalomba hozatala. Ennek apropóján vizsgálta az elviteles ételvásárlásra és rendelésre jellemző csomagolási megoldások fogyasztói megítélését a Greenstic Europe. A felmérésből kiderült, hogy meglepően sokakat érdekel a csomagolóanyagok környezeti hatása, a vendéglátóhelyek nagy része azonban nem foglalkozik érdemben a témával.
Napjaink egyik meghatározó problémája a műanyagválság, amit az egyszer használatos műanyag éttermi eszközök gyártása és használata tovább fokoz. Magyarországon, egy 2019-es európai parlamenti irányelvnek megfelelően, 2021-ben kormányrendeletben írták elő bizonyos műanyag elviteles dobozok, szívószálak, tányérok, és evőeszközök forgalomba hozatalának tiltását. 2024 júliusától pedig további szigorítás várható.
„A határidő nagyon közel van, ezért ideje mindenkinek komolyan venni ezt a kérdést nemcsak a szabályozás, hanem a vevői elvárások miatt is. Ügyfeleink többsége vendéglátóhely, akik egyre többször számolnak be arról, hogy a vendégeik figyelemmel kísérik, milyen csomagolásban kapják meg az ételt, és üdvözlik a fenntarthatóbb megoldásokat”
– mondta el Báti Márton, a Greenstic Europe ügyvezetője.
A formálódó fogyasztói attitűdöket a cég kérdőíves felmérésében vizsgálta, melyben kiemelten foglalkoztak a házhoz rendelt és az elviteles ételek csomagolási megoldásainak megítélésével. A válaszadók alig több mint 2 százaléka gondolja csak úgy, hogy a vendégáltóhelyek elegendő figyelmet fordítanak az igényes, környezetbarát csomagolásra, ezzel szemben a megkérdezettek 75 százaléka szerint használnak túl sok műanyagot, vagy a legolcsóbb megoldásra törekednek. A csomagolás azonban egy nagyon fontos szempont a vásárlóknak: a felmérésben résztvevők több mint 80 százaléka nyilatkozott úgy hogy, fontosnak tartaná, ha előzetesen kapna információt arról, hogy milyen csomagolásban érkezik a megrendelt étel, és szívesebben rendelne, ha az környezettudatos lenne.
„Nem vártunk ilyen magas arányú tudatosságot, de a felmérésünkből kiderült, hogy minden második embernek szúrja a szemét, hogy mennyi műanyagot használ a vendéglátóipar, a válaszadók 30 százaléka pedig úgy gondolja, hogy nem is foglalkoznak a környezeti szempontokkal, a lényeg, hogy minél olcsóbban megússzák a csomagolást. Ez utóbbi azért is visszás, mert mára természetessé vált, hogy a csomagolásért külön kell fizetni, ráadásul nem 10-20 forintot”
– tette hozzá Báti Márton.
A felmérés egyik legfontosabb tanulsága az, hogy a vásárlók a minőséget és a környezettudatosságot nem várják el ingyen: a válaszadók több mint 60 százaléka elfogadja, hogy legalább 100, de akár 200 forintot is felszámol a vendáglátóhely a csomagolásért, és 77 százalékuk szívesebben fizetne többet, ha a csomagolás környezetbarát lenne.
„Az elvárás egyszerű, környezetbarát csomagolóanyagokra és egyértelmű, átlátható kommunikációra van szükség. A már amúgy is beépített csomagolási díjtartományban ráadásul számos műanyagot helyettesítő alternatívát lehet találni, a cukornádból készülő termékek például mind árban, mind felhasználhatóságban felveszik a versenyt a műanyag termékekkel: jól bírják a hőváltozást, mikrózhatók, fagyaszthatók, az életciklusuk végén pedig komposztálni is lehet őket”
– hívta fel a figyelmet a lehetőségre a Greenstic Europe ügyvezetője.
Kapcsolódó cikkeink
Az alapanyagokra, a csomagolásra és a fenntarthatóságra összpontosító tech startupokkal kíván együttműködni a Mondelez
A snackóriás elmondta, hogy az inkubátorprogramja keretében együttműködő vállalatok korai…
Tovább olvasom >Reacty Digital kutatás: Zsugorodó termékek, növekvő tájékoztatás
Magyarországon 2024. március 1-től kezdődően a nagyobb élelmiszerkereskedőket kötelezik arra,…
Tovább olvasom >Egészség a mindennapokban
Az egészséges életmód mindenkinek mást és mást jelent, és nem…
Tovább olvasom >További cikkeink
K&H: jól látszik az inflációs anomália, mást érzékelnek a vásárlók
Hiába fékezett nagyot az infláció, a K&H biztos jövő felmérésének…
Tovább olvasom >Újrahasznosítható szupermarketet épít az Edeka
Németország vezető üzletlánca, az Edeka fenntartható „Triqbriq fa építési rendszert”…
Tovább olvasom >Az anyák napi költések összege elérheti a 33,5 milliárd dollárt az USA-ban
A National Retail Federation (NRF) és a Prosper Insights &…
Tovább olvasom >