Kutatás: félünk a rossz húsvéti sonkától
A húsvét a magyarok számára még mindig otthoni, családi körben tartott ünnepnek számít, aminek a tradicionális ételek, így a húsvéti sonka elemi részét képezik. A magas minőségű Békebeli húsvéti termékeket kínáló PICK megbízásából készült reprezentatív kutatásból az is kiderül, hogy a sonkaválasztás feladja a leckét a vásárlóknak. A válaszadók közel fele (48%) jelentette ki, hogy neki komoly kihívást jelent a megfelelő húsvéti sonka beszerzése. Főleg a korábbi kellemetlen tapasztalatok miatt ítélik meg ezt a feladatot nehezen megoldhatónak. A megkérdezettek több mint fele (68%) számolt be arról, hogy korábban, dacára a gondos előkészületeknek, túl zsíros, túl sós vagy éppen száraz és rágós, valamint sótlan, ízetlen, esetleg nyers maradt a húsvéti asztalra szánt sonka.
A húsvéti hagyományok megtartása fontos a magyarok többsége számára. Jellemzően családi, rokoni körben, otthon töltik ezt az ünnepet, és csak igen elenyésző (csupán 6%) azok száma, akik ezekben a napokban elutaznak – mutat rá a PICK megbízásából, március elején készült kutatás, amiből az is kitűnik, hogy a fogyasztók zöme számára a húsvét kulináris ünnep is, ami a közös étkezésekkel jár együtt. A megkérdezettek közül a húsvétot megünneplők 71 százaléka nyilatkozott úgy, hogy ekkor a hagyományos ételeket fogyasztják (sonka, tojás, torma, fonott kalács), az asztalról szinte sehol sem hiányozhat az alkalomra készített sonka. Ennél jóval kevesebben, de vannak olyanok is (22%), akik ilyenkor is szívesen újítanak, kísérleteznek, izgalmasabbá téve a húsvéti menüt. Az elvárásoknak megfelelő sonka beszerzése azonban a megkérdezettek közel felének (48%) komoly kihívást jelent. A nők körében főleg, mert a felmérés rámutat arra a tényre is, hogy az ünnepi sonka megvásárlása a családon belül alapvetően rájuk hárul.
Ennek a rizikónak a csökkentése érdekében a döntés meghozatalakor fontos szempont a válaszadók 31 százaléka szerint, hogy a sonka magyar gyártótól származzon, 28 százalék csakis a megszokott, bevált márkát keresi és 29 százalékuknak a sonka kinézete is sokat nyom a latba. Közel harmaduk (29%) kimondottan az olyan hagyományos sonkákat keresi, melyek pl. hagyományos pácolású, bükkfán füstölt termékek. Az örvendetes tény a kutatás adatai alapján, hogy a vásárlók mindössze 11 százalékának számít kizárólag csak az ár, ami a jelenlegi gazdasági helyzetben külön meglepő. Ez azt is magában rejti, hogy ünnepekkor kiemelten fontos számukra, hogy a menü ne okozzon csalódást, így az ismeretlen gyártótól származó, sok esetben olcsóbb, de kevésbé jó minőségű sonkákat a többség nem szívesen, vagy semmiképpen sem veszi meg. A többség tehát ragaszkodik a jól bevált, megbízható márkához, kevesebben vannak (16%), akik a rizikó ellenére szeretnek kísérletezgetni a különféle húsvéti sonkák között.
„A húsvéti menü generációktól függetlenül elképzelhetetlen a tradicionális húsvéti sonka nélkül a legtöbb magyar családban. Épp ezért érdemes ügyelni arra, hogy a lehető legjobb minőségű terméket tegyük az asztalra. Ebben segítség lehet az is, ha a fogyasztó az általa ismert és bevált márkát választja, ami garanciát jelent arra is, hogy valóban azt az ízélményt kapja az ünnepekkor is, amit a leginkább kedvel és elvár.”
– emelte ki a kutatás eredményeit megerősítve Szabó-Spanyol Henriett senior brand manager, a PICK részéről.
Az óvatosság és a nehéz döntéshozatal tökéletesen érthető, mert a megkérdezettek 68 százaléka járt már pórul azzal, hogy nem megfelelő terméket vitt haza, ami az ünneplésre rányomta a bélyegét. A leggyakoribb rossz tapasztalatokat a túl zsíros sonka (30%), a nem megfelelő íz és fűszerezés (28%), a száraz és rágós végeredmény (23%), illetve a túl sós íz (19%) okozta, valamint az, hogy a sok munka dacára a sonka nyers maradt (10%). Abban megoszlik a válaszadók véleménye, hogy mennyit akarnak bajlódni a sonka elkészítésével. Azok vannak némileg többen (28%), akik biztosra mennek és előnyben részesítik a könnyen elkészíthető füstölt árukat. Számukra az a legmegfelelőbb, ha könnyen, egyszerűen, külön fűszerezés és áztatás nélkül tehetik a főtt sonkát az asztalra. A válaszadók 24 százaléka ellenben nem sajnálja az időt arra, hogy a saját szája íze szerinti sonkával lepje meg a családot.
Kapcsolódó cikkeink
A magyarok háromnegyede jól ismeri az AI-t – derült ki az Ipsos globális felméréséből
Az Ipsos 2024-es AI Monitor jelentése átfogó képet nyújt arról,…
Tovább olvasom >Az AI által generált reklámok negatívan befolyásolhatják a fogyasztói percepciót
Az NIQ legújabb kutatása szerint az AI által készített reklámok…
Tovább olvasom >Sikeres konzorciumi projektet zárt a Mol és a Pannon Egyetem
Sikeres konzorciumi projektet zárt a Mol és a Pannon Egyetem,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >